O samorządzie (szkolnym) – serio (inspiracje korczakowskie)

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Jeżeli się samorząd daje i odbiera, jeżeli się uchwały raz przyjmuje, raz odrzuca – to przepraszam, ale są zabawy ciekawsze […]. Samorząd – to rzecz poważna, urząd – to nie zabawa”.

Bardzo korczakowskie jest traktowanie poważnie, odpowiedzialnie zasad, reguł, postanowień przyjętych (najlepiej wspólnie, przez konsensus) i obowiązujących wszystkie umawiające się strony. Poprzedzać je, rzecz jasna, musi namysł, analiza, rozumienie celów i ograniczeń, szacowanie ryzyka; potem już czas na realne, konsekwentne stosowanie. Wiek – nie tylko on, inne parametry też – umawiających się partnerów lub ich reprezentantów nie mają decydującego znaczenia. Liczy się owo traktowanie serio, zaufanie, wiara, że trzeba próbować i… cierpliwość. Tak kształtuje się przez partycypację obywatelską czy wspólnotę.

A że bywa niełatwo, wiedział Janusz Korczaka bardzo dobrze, bo sam tego doświadczył! O początkach, dopiero później wzorcowego Domu Sierot – sprawnie działającej samorządnej społeczności – pisał otwarcie: Było bardzo trudno. Dzieci […] nie słuchały, nie mogłem sobie poradzić. Pytam się innych wychowawców – mówią to samo. Wszyscy się skarżą, że z dziećmi tyle kłopotu, jedni próbują dobrocią, drudzy złością – i tak, i tak nie pomaga. […] Także dobrocią i złością próbuję. Widzę, że źle – raz lepiej, częściej gorzej. Krzywią się, gdy zwracam uwagę, mówią, że niesprawiedliwie. Więc: radźcie sobie same, rządźcie się – zobaczymy.
To nie żart, a prawda: wprowadza się samorząd. Z początku było trudno, gorzej niż przedtem. Jedni od razu się poprawili, drudzy powoli, są i niepoprawni. (Wstęp, do: Icek opiekun. (Dziecko wychowawca). „Mały Przegląd” 1927, nr z 1 kwietnia, s. 9; Polona.pl).

Może więc najważniejsze, by się nie zniechęcać i ciągle próbować, próbować…

Kartka wygnieciona, list pisany ołówkiem. «Jestem drużynowym – pisze Miecio. – Jak jestem grzeczny, pani mówi: ‘będziesz drużynowym’. Jak jestem niegrzeczny, to pani mówi: ‘nie będziesz’. Będziesz – nie będziesz. A kiedy ja naprawdę będę?».
Że z Mieciem pani ma kłopot, to tak. Trudno, a trzeba go uspokoić. Ale z łobuzem można się porozumieć. Tylko inaczej.
Miecio w żartobliwej formie stawia ciężki zarzut:
– Albo nie dawajcie zaszczytnych urzędów, albo omówcie dokładnie warunki przyznanych praw.
Jeżeli się samorząd daje i odbiera, jeżeli się uchwały raz przyjmuje, raz odrzuca – to przepraszam, ale są zabawy ciekawsze i nagrody smaczniejsze. Za dobre sprawowanie urządzić zabawę w berka albo dać cukierek.
Samorząd – to rzecz poważna, urząd – to nie zabawa.
([Bez podpisu] Miecio łobuziak. „Mały Przegląd” 1927, nr z 18 III, s. 8; pełny tekst J. Korczaka zob. Polona.pl)

***

Publikacja w ramach cyklu artykułów „Czytając Korczaka”, który powstaje we współpracy Korczakianum - Muzeum Warszawy i redakcji Edunews.pl. Jego celem jest przypomnienie lub odświeżenie myśli pedagogicznej Janusza Korczaka i inspirowanie współczesnych nauczycieli do podążania za Jego podpowiedziami i wskazówkami. Zobacz też:

 

Notka o autorce: Marta Ciesielska jest badaczką i popularyzatorką spuścizny Janusza Korczaka oraz koordynatorką prac Korczakianum - pracowni Muzeum Warszawy (http://korczakianum.muzeumwarszawy.pl/).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie