Dostępna Szkoła - szkoła dla wszystkich. Diagnoza potrzeb

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzieci z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinny móc uczyć się w ogólnodostępnej, rejonowej szkole podstawowej. Założenie to wynika wprost z przepisów prawa oświatowego. Istnieje jednak rozdźwięk pomiędzy przepisami, które w teorii gwarantują każdemu dziecku prawo do edukacji w szkole rejonowej (dostosowanej do indywidualnych potrzeb), a praktyką, która utrudnia realizację tego prawa. Przeciętna polska szkoła rejonowa – niestety nie jest placówką dostępną. Odpowiedzią na ten stan rzeczy jest projekt Dostępna Szkoła, który ma pomóc szkołom w likwidacji barier z zakresu dostępności.

W Polsce w szkołach masowych z roku na rok przybywa dzieci z orzeczeniami – z informacji MEN wynika, że tylko 30% z nich uczęszcza do szkół specjalnych. Wzrasta również liczba uczniów z niepełnosprawnościami (zwłaszcza z autyzmem, w tym zespołem Aspergera), którzy uczą się w szkołach ogólnodostępnych. W roku szkolnym 2016/17 w szkołach ogólnodostępnych uczyło się prawie 11 tys. dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera, rok później – ponad 15 tys. Niestety, szkoły rejonowe bardzo często nie są dostosowane organizacyjnie i architektonicznie do tej sytuacji, nie posiadają odpowiedniego wyposażenia, a pracujący w nich pedagodzy nie są przygotowani do pracy z dziećmi z różnymi potrzebami. W raporcie NIK[1] wskazano, że z objętych kontrolą 28 jednostek tylko 6 było w pełni przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo[2]. Podkreślono tam również, że „(…) wśród trudności i barier wskazywanych przez nauczycieli realizujących kształcenie specjalne w ww. szkołach najczęściej wymieniano niedogodności w prowadzeniu zajęć (bez wsparcia dodatkowej osoby) w dużych zespołach klasowych, w których byli także uczniowie z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera.”

Otwarta postawa nauczycieli

Kluczowa w kontekście realizacji potrzeb edukacyjnych wszystkich dzieci wydaje się być otwarta postawa nauczycieli. Tymczasem, jak wskazywał Rzecznik Praw Dziecka w jednym z wystąpień generalnych: „Duży problem stanowi brak otwartości nauczycieli do poznawania i późniejszego praktycznego stosowania nowych metod pracy z dziećmi wymagającymi szczególnego wsparcia ze strony pedagogów. Konieczne są̨ zmiany w systemie doskonalenia zawodowego nauczycieli i właściwy wewnątrzszkolny system wsparcia. Nauczyciele nie otrzymują̨ również̇ wystarczającego wsparcia specjalistycznego. Zbyt rzadko szkoły korzystają̨ w tym zakresie z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznych"[3].

Jak wspomniano wyżej, większość nauczycieli w trakcie studiów nie nabyło wiedzy i umiejętności dotyczącej pracy z różnorodną grupą uczniów, chociaż zgodnie z przepisami to do nich należy obowiązek indywidualizacji procesu kształcenia. Cytując raport NIK: „Najczęściej wskazywaną przez nauczycieli przyczyną obniżenia efektywności pomocy lub niemożności realizacji wszystkich form wsparcia były trudności, wynikające z konieczności pracy z dużym zespołem klasowym (liczącym ponad 30 uczniów), w którym byli uczniowie wymagający indywidualnego podejścia (np. osoby z Zespołem Aspergera) oraz brakiem nauczycieli wspierających. Równie często zwracano uwagę na ograniczone możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego, psychologa lub innych specjalistów (tyflopedagogów, surdopedgogów, logopedów), a także na niewystarczające wsparcie szkoleniowe w zakresie doskonalenia metod i form pracy oraz dokumentowania pracy z uczniami o różnych dysfunkcjach[4].

Wyzwania współczesnej szkoły

Również w raporcie Rzecznika Praw Dziecka wiele miejsca poświęcono nieadekwatności przygotowania nauczycieli do wyzwań współczesnej szkoły. W podsumowaniu wywiadów z nauczycielami zaznaczono: „Badane osoby uważają, że usprawnienie procesu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze SPE może nastąpić dzięki:

  • zwiększeniu liczby specjalistów w szkole stosownie do potrzeb uczniów;
  • obowiązkowym, systematycznym i bezpłatnym szkoleniom dla nauczycieli z zakresu udzielania pomocy uczniom ze SPE;
  • zwiększeniu liczby zajęć specjalistycznych dla uczniów w szkole;
  • usprawnieniu współpracy z pracownikami poradni i innymi specjalistami w szkole;
  • dostosowaniu warunków szkoły do potrzeb uczniów (gabinety specjalistyczne, pomoce dydaktyczne);
  • zwiększeniu nakładów finansowych na pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
  • zmniejszeniu liczby uczniów w klasie;
  • stałej pomocy asystentów i nauczycieli wspomagających na każdej lekcji;
  • wsparciu dla rodziców uczniów ze SPE oraz lepszej współpracy z pracownikami szkoły.”[5]

Dodatkowo w szkołach brakuje specjalistów, zwłaszcza psychologów, terapeutów integracji sensorycznej, a przede wszystkim pedagogów specjalnych (nauczycieli wspomagających). W marcu 2020r. tylko na stronach mazowieckiego kuratorium można znaleźć ponad 160 ofert pracy dla nauczycieli i specjalistów. W raporcie podsumowującym kontrolę NIK wskazano, że „(…) w placówkach objętych kontrolą najczęściej nie była zapewniona pomoc psychologów, logopedów oraz rehabilitantów. Ponadto, pomimo że orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wskazywały formy terapii, wymagające zatrudnienia nauczycieli z przygotowaniem z zakresu pedagogiki specjalnej (do pracy z uczniami niesłyszącymi lub słabo słyszącymi - surdopedgogów), słabowidzącymi – tyflopedagogów) – nie zatrudniono odpowiednich osób lub zatrudniono ich w wymiarze niepozwalającym na pełną realizację zaplanowanego wsparcia”. W ponad połowie placówek nie zapewniono wymaganego wsparcia specjalistów lub nie przydzielono prowadzenia niektórych zajęć rewalidacyjnych osobom o kwalifikacjach zapewniających wykonanie zaleceń orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.

Trudności z finansowaniem

Osobną kwestią, która jest barierą w realizacji efektywnej edukacji, jest skomplikowany sposób finansowania, zwłaszcza realizacji specjalnych potrzeb edukacyjnych, a jak wskazano wyżej, brak zaspokojenia potrzeb ucznia z niepełnosprawnością ma bezpośredni wpływ na efektywność kształcenia całego zespołu klasowego. W raporcie Rzecznika Praw Dziecka czytamy: „Ponad 1/4 dyrektorów spotkała się z odmową finansowania realizacji zaleceń z orzeczeń. (…) Pomimo, że dyrektorzy twierdzą, że na terenie szkół realizowana jest większość zajęć zalecanych w dokumentacji z poradni, to nieco ponad 64% z nich przyznaje, że rodzice uczniów ze SPE często lub czasami proszą o większe wsparcie dla swoich dzieci, a niemal 46% spośród nich wręcz twierdzi, że nie otrzymuje wsparcia w dostatecznym stopniu.” Fakt nieprawidłowości w finansowaniu realizacji specjalnych potrzeb edukacyjnych znajduje również potwierdzenie w raporcie NIK: ”(…) W 15 z 20 jednostek w których w 2016 r. przeznaczono na kształcenie osób z niepełnosprawnościami mniej środków niż przysługiwało szkole z tytułu objęcia kształceniem uczniów niepełnosprawnych, nie zrealizowano niektórych zaleceń sformułowanych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego. (…) W objętych kontrolą placówkach nie wprowadzono specjalnych mechanizmów monitorujących stopień wydatkowania środków otrzymanych na realizację kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi."

Rozwiązanie problemu

Odpowiedzią na wyzwania związane z brakiem dostępności w placówkach oświatowych w Polsce może być projekt Dostępna Szkoła, do którego ogólnopolska rekrutacja rusza już w lipcu. Głównym celem projektu jest wypracowanie Modelu Dostępnej Szkoły, który będzie wyznaczał standardy dostępności w różnych obszarach funkcjonowania placówek edukacyjnych i przetestowanie go w szkołach podstawowych. Te obszary to: architektoniczny, techniczny, edukacyjny i społeczny, oraz proceduralny i organizacyjny.

O granty dla swoich placówek mogą ubiegać się ich organy prowadzące, czyli samorządy. Jest się o co starać: budżet projektu wynosi 40 mln zł, a wysokość grantu od 500 tys. do 2 mln zł.

Zakłada się, że wybranych zostanie minimum 30 organów prowadzących dla 60 szkół podstawowych, w których zostanie zwiększona dostępność zgodnie ze standardami Modelu Dostępnej Szkoły. Grantem objęte mogą zostać szkoły podstawowe publiczne i niepubliczne wszystkich typów, w tym, ogólnodostępne, integracyjne oraz specjalne. Wsparciem objęte zostaną w szczególności podmioty z mniejszych ośrodków (organy prowadzące zarejestrowane w miejscowości do 50 tys. mieszkańców) oraz organy prowadzące zgłaszające do udziału w projekcie więcej niż jedną placówkę. Poza wsparciem finansowym w ramach projektu skorzystać będzie można również z:

  • doradztwa i szkoleń w zakresie dostępności
  • przeprowadzenia audytów dostępności szkół,
  • narzędzi do samodzielnej oceny poziomu dostępności szkół,
  • doradztwa w zakresie zasad wydatkowania i rozliczenia grantu.

Szczegółowe informacje o projekcie dostępne są na stronie www.dostepnaszkola.info oraz na profilu facebook DostepnaSzkola.

Projekt „Dostępna Szkoła” realizowany jest przez Fundację Fundusz Współpracy i Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020, jako pilotaż działania „Szkoła bez barier” – program Dostępność Plus.

 

Przypisy:

[1] Najwyższa Izba Kontroli, Informacja o wynikach kontroli „Wspieranie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnościami w ogólnodostępnych szkołach i przedszkolach.”, Nr ewid. 18/2017/P/17/073/LKI, PDF.

[2] Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dane Systemu Informacji Oświatowej.

[3] Wystąpienie generalne Rzecznika Praw Dziecka do Prezesa Rady Ministrów, dot. sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami, Warszawa 01.10.2018 sygn. ZSS.422.36.2018.KK, PDF.

[4] Najwyższa Izba Kontroli..., ibidem.

[5] Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Raport "Zaspokajanie potrzeb i respektowanie praw uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ogólnodostępnej szkole podstawowej". Autor: dr hab. prof. UMCS Agnieszka Lewicka-Zelent we współpracy z dr Dorotą Chimicz, PDF.

Inne źródła:

  • Wystąpienie Rzecznika Praw Dziecka do Minister Edukacji Narodowej i Ministra Zdrowia dot. zaspokajania specjalnych potrzeb żywieniowych w placówkach oświatowych, Warszawa, 13.12.2017, sygn. ZEW. 422.24.2017.KD, PDF
  • CODA – inność nie rozpoznana. Słyszące dzieci – niesłyszący rodzice. Pakiet informacyjny dla szkół i poradni, Małgorzata Czajkowska-Kisil, Agnieszka Klimczewska, Raport powstał w ramach prac Zespołu ds. Osób Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, PDF.
  • Wsparcie podnoszenia jakości edukacji włączającej w Polsce. Zarys wstępnych rekomendacji (kontakt przez Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).
  • Dostosowanie polskiego prawa oświatowego do zapisów Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Agnieszka Niedźwiedzka, PDF.
  • Realizacja prawa oświatowego wobec uczniów z niepełnosprawnościami, Aleksandra Braun, Agnieszka Niedźwiedzka, PDF.

 

(Źródło: Fundacja Fundusz Współpracy)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie