Jak właściwie odczytywać priorytety szkolne?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wyobraźmy sobie szkołę. Szkołę bez ocen. Szkołę bez egzaminów. Szkołę, w której na pierwszym miejscu są wrażliwość, bo przecież uczymy naszych uczniów empatii, bo w niej również kształtujemy postawy i umiejętności, które wykorzystają w swoim życiu. Szkołę, w której jest działanie, bo teoria to nie to samo, co praktyka.

Nasze działania w szkole, nasza teoria, to, co planujemy powinno być zawsze przemyślane, dzięki temu procesowi, w którym kształtujemy wrażliwość, empatię i społeczne zaangażowanie, wzmacniamy kompetencje społeczne całej społeczności, która tworzy szkołę. Bo edukacja to nie tylko uczniowie. To również nauczyciele i oczywiście rodzice. Dlatego rozwijać i wspierać w tym rozwoju powinniśmy się wszyscy wspólnie.

Tak właśnie „rozkMEiNiłyśmy” (od: rozkminić) priorytety na ten rok szkolny. Wyjęłyśmy słowa klucze, które naszym zdaniem dają każdemu nauczycielowi przestrzeń do działania w szkole właśnie w wymiarze nawiązywania relacji.

Inspiracją do naszego wystąpienia była książka „Małe MY” autorstwa Danieli Kunkel. Na początku tylko w odniesieniu do lekcji niemieckiego, na której poruszyłyśmy tematy tolerancji, akceptacji, bycia w grupie i relacji. I nagle okazało się, że treści te to wspaniały materiał na „dobrą” lekcję wychowawczą, projekt społeczny i współpracę z organizację pozarządową, na wyjście z edukacyjne strefy komfortu, która tak naprawdę nas tylko ogranicza.

A tegoroczne priorytety tak naprawdę dają nam przestrzeń, żeby właśnie to robić poprzez przemyślane kształtowanie, działanie, rozwój i wsparcie.

Dlatego obejrzyj się, kogo masz wokół siebie. Jakich nauczycieli, uczniów, rodziców. Znajdź punkt zaczepienia do nawiązania relacji, które pozwolą ci realizować MEiNowskie priorytety i działać odkrzesławiając uczniów i nauczycieli. Niekoniecznie tylko w murach szkoły!

Zapraszamy na nasze wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2021 po więcej szczegółów:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

O autorkach: Barbara Chyłka była nauczycielką gimnazjum, liceum i przez krótki czas przedszkola, gdzie uczyła religii, języka niemieckiego oraz historii. Obecnie trenerka, edukatorka, doradczyni ds. języka niemieckiego i dwujęzyczności w Domu Współpracy–Polsko Niemieckiej w Opolu. Na co dzień koordynatorka wolontariatu i fundraiserka w Stowarzyszeniu Hospicjum Opolskie. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Elżbieta Wydra jest nauczycielka z pasji i zamiłowania, a także tłumaczką języka niemieckiego. Była nauczycielka gimnazjum, obecnie ucząca w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO w Kluczborku. Opiekunka Szkolnego Koła Wolontariatu proSTO z serca. Trenerka, edukatorka, członkini grupy Superbelfrzy RP, członkini Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie