Osobno a jednak razem. O współpracy międzyszkolnej

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kiedy myślimy o współpracy szkolnej lub międzyszkolnej zazwyczaj mamy na myśli projekt na konkretny temat i w wyznaczonych ramach czasowych. Tymczasem taką współpracę da się zorganizować inaczej, np. współpracując stale, przez cały etap edukacyjny. W ten sposób razem realizujemy podstawę programową, razem zdobywamy wiedzę i rozwijamy umiejętności, razem planujemy i uczymy się uczyć. “Razem” oznacza współpracę nauczycieli oraz uczniów.

Współpraca taka daje wiele korzyści, zarówno nauczycielom, jak i uczniom. Przede wszystkim jest motorem napędowym (jednych i drugich), pozwala spojrzeć na dany temat z innego punktu widzenia, uczy współpracy oraz kompromisu, wyzwala kreatywność, mobilizuje do podejmowania nowych wyzwań. A co najważniejsze, wspólne działania dają na co dzień nauczycielom obustronne wsparcie, obiektywne spojrzenie na to co robią i ewentualną korektę własnych działań.

Wspólne podejmowanie działań międzyszkolnych w dzisiejszych czasach nie jest sprawą trudną, bowiem z pomocą przychodzą nam media społecznościowe, wszelkie komunikatory takie jak chociażby Messenger, WhatsApp czy Hangouts. Klasę partnerską, jak i nauczyciela, z którym chcielibyśmy podjąć współpracę możemy spróbować poszukać w nauczycielskich grupach facebookowych, jak i na konferencjach, szkoleniach regionalnych, jak i ogólnopolskich.

Jak taka współpraca może wyglądać w praktyce? Nauczyciele spotykają się (np. online) i przekazują sobie plan pracy na najbliższe tygodnie. Ustalają, jakie zagadnienia pokrywają się w ich klasach i co mogą zrobić razem. Potem przeprowadzamy burzę mózgów na temat sposobów współpracy. W grupie 3-4 osobowej nauczyciele inspirują się nawzajem, więc kolejne podawane pomysły bazują na poprzednich tak, że na koniec nie wiadomo już, czyj pomysł będzie w rezultacie realizowany. Dzięki współpracy jesteśmy w stanie zaplanować dużo ciekawsze aktywności niż gdybyśmy pracowali sami. Uczniowie mogą więc nie tylko uczestniczyć w ciekawszych lekcjach, ale też lepiej się nauczyć oraz rozwinąć umiejętności, których nie mieliby szansy kształtować na tradycyjnych lekcjach.

Aby tę współpracę zacieśnić można prowadzić szereg działań integrujących uczniów z różnych klas: spotkania online, wspólne warsztaty online z ekspertem, wymiana listów czy maili, wspólne konkursy, praca w mniejszych grupach międzyszkolnych, spotkania w realu podczas wycieczek szkolnych, wspólne granie w gry online itp. Dzięki takim aktywnościom okazuje się, że nasza klasa rozrasta się, uczniowie mają możliwość znaleźć bratnią duszę, a w końcu sami zaczynają podawać propozycje współpracy.

Nasze klasy współpracują drugi rok. Do tej pory nie zauważyłyśmy żadnych minusów takiej współpracy. W wystąpieniu opowiadamy, skąd wziął się pomysł na takie działanie, jak to zorganizowałyśmy oraz przykłady naszych działań. Podajemy też wiele pomysłów na współpracę międzyszkolną na różnych przedmiotach. Wierzymy, że stałą współpracę kilku klas programowo równych da się zorganizować w każdej szkole i na każdym przedmiocie.

Zapraszamy na nasze wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2021 w Warszawie:

Dziękujemy Vitii Hoffmann za skecznotkę do wystąpienia:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

O autorkach: Edyta Karwowska jest nauczycielką dyplomowaną w zakresie edukacji wczesnoszkolnej w jednej z warszawskich szkół podstawowych. W swojej pracy z młodszymi uczniami wykorzystuje nowoczesne technologie. Ambasadorka programu eTwinning, moderatorka grupy Aktywna Tablica z eTwinning. Ewa Kempska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, reżyserką spektakli dzieci i młodzieży. Założycielka szkolnego kółka teatralnego, które prowadzi od 2002 r. Pracuje bez podręczników. Realizuje z uczniami projekty edukacyjne, w tym projekty eTwinning. Współtwórczyni autorskiego programu edukacji wczesnoszkolnej RAZEM. Ewa Przybysz-Gardyza jest nauczycielką jęz. angielskiego i edukacji wczesnoszkolnej, trenerką, ambasadorką programu eTwinning. Współorganizatorka projektu Kreator Zielonych Zmian. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Expert. Wszystkie autorki należą do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie