Osobno a jednak razem. O współpracy międzyszkolnej

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kiedy myślimy o współpracy szkolnej lub międzyszkolnej zazwyczaj mamy na myśli projekt na konkretny temat i w wyznaczonych ramach czasowych. Tymczasem taką współpracę da się zorganizować inaczej, np. współpracując stale, przez cały etap edukacyjny. W ten sposób razem realizujemy podstawę programową, razem zdobywamy wiedzę i rozwijamy umiejętności, razem planujemy i uczymy się uczyć. “Razem” oznacza współpracę nauczycieli oraz uczniów.

Współpraca taka daje wiele korzyści, zarówno nauczycielom, jak i uczniom. Przede wszystkim jest motorem napędowym (jednych i drugich), pozwala spojrzeć na dany temat z innego punktu widzenia, uczy współpracy oraz kompromisu, wyzwala kreatywność, mobilizuje do podejmowania nowych wyzwań. A co najważniejsze, wspólne działania dają na co dzień nauczycielom obustronne wsparcie, obiektywne spojrzenie na to co robią i ewentualną korektę własnych działań.

Wspólne podejmowanie działań międzyszkolnych w dzisiejszych czasach nie jest sprawą trudną, bowiem z pomocą przychodzą nam media społecznościowe, wszelkie komunikatory takie jak chociażby Messenger, WhatsApp czy Hangouts. Klasę partnerską, jak i nauczyciela, z którym chcielibyśmy podjąć współpracę możemy spróbować poszukać w nauczycielskich grupach facebookowych, jak i na konferencjach, szkoleniach regionalnych, jak i ogólnopolskich.

Jak taka współpraca może wyglądać w praktyce? Nauczyciele spotykają się (np. online) i przekazują sobie plan pracy na najbliższe tygodnie. Ustalają, jakie zagadnienia pokrywają się w ich klasach i co mogą zrobić razem. Potem przeprowadzamy burzę mózgów na temat sposobów współpracy. W grupie 3-4 osobowej nauczyciele inspirują się nawzajem, więc kolejne podawane pomysły bazują na poprzednich tak, że na koniec nie wiadomo już, czyj pomysł będzie w rezultacie realizowany. Dzięki współpracy jesteśmy w stanie zaplanować dużo ciekawsze aktywności niż gdybyśmy pracowali sami. Uczniowie mogą więc nie tylko uczestniczyć w ciekawszych lekcjach, ale też lepiej się nauczyć oraz rozwinąć umiejętności, których nie mieliby szansy kształtować na tradycyjnych lekcjach.

Aby tę współpracę zacieśnić można prowadzić szereg działań integrujących uczniów z różnych klas: spotkania online, wspólne warsztaty online z ekspertem, wymiana listów czy maili, wspólne konkursy, praca w mniejszych grupach międzyszkolnych, spotkania w realu podczas wycieczek szkolnych, wspólne granie w gry online itp. Dzięki takim aktywnościom okazuje się, że nasza klasa rozrasta się, uczniowie mają możliwość znaleźć bratnią duszę, a w końcu sami zaczynają podawać propozycje współpracy.

Nasze klasy współpracują drugi rok. Do tej pory nie zauważyłyśmy żadnych minusów takiej współpracy. W wystąpieniu opowiadamy, skąd wziął się pomysł na takie działanie, jak to zorganizowałyśmy oraz przykłady naszych działań. Podajemy też wiele pomysłów na współpracę międzyszkolną na różnych przedmiotach. Wierzymy, że stałą współpracę kilku klas programowo równych da się zorganizować w każdej szkole i na każdym przedmiocie.

Zapraszamy na nasze wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2021 w Warszawie:

Dziękujemy Vitii Hoffmann za skecznotkę do wystąpienia:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

O autorkach: Edyta Karwowska jest nauczycielką dyplomowaną w zakresie edukacji wczesnoszkolnej w jednej z warszawskich szkół podstawowych. W swojej pracy z młodszymi uczniami wykorzystuje nowoczesne technologie. Ambasadorka programu eTwinning, moderatorka grupy Aktywna Tablica z eTwinning. Ewa Kempska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, reżyserką spektakli dzieci i młodzieży. Założycielka szkolnego kółka teatralnego, które prowadzi od 2002 r. Pracuje bez podręczników. Realizuje z uczniami projekty edukacyjne, w tym projekty eTwinning. Współtwórczyni autorskiego programu edukacji wczesnoszkolnej RAZEM. Ewa Przybysz-Gardyza jest nauczycielką jęz. angielskiego i edukacji wczesnoszkolnej, trenerką, ambasadorką programu eTwinning. Współorganizatorka projektu Kreator Zielonych Zmian. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Expert. Wszystkie autorki należą do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie