To już jest koniec… roku szkolnego. Teraz czas na zasłużony odpoczynek nauczycieli po intensywnej pracy przez wiele miesięcy, za którą często brakuje dostatecznego docenienia. To było kilkanaście miesięcy, w których do szkół powróciło trochę więcej optymizmu, że nowi politycy u sterów będą przywiązywać większe znaczenie do rozwoju dobrej edukacji w Polsce. Chyba jeszcze musimy zaczekać, aż się rzeczywiście przebudzą…
Uporczywe mieszanie w szklance wody. Raz w lewo, raz w prawo. Przy mieszaniu część wody wylewa się ze szklanki… Tak moim zdaniem można w skrócie opisać próby reformowania edukacji w naszym kraju, podejmowane przez polityków na przestrzeni wielu ostatnich lat.
Raczej trudno zauważyć, abyśmy na poziomie edukacji narodowej osiągnęli jakiś poważny sukces. Wyniki polskich uczniów w PISA nie mogą być uznane za taki, dotyczą bowiem zbyt wąskiego wycinka systemu oświaty (i zbyt małej liczby szkół wyselekcjonowanych do badania). W innych badaniach też jakoś specjalnie nie błyszczymy...
Skoro tyle lat majstrujemy i mieszamy w tym systemie, a ciągle jesteśmy niezadowoleni, to czy jest coś, z czego możemy się ucieszyć? W większym stopniu niż tylko z indywidualnych wyników i nagród osiąganych przez uczniów czy nauczycieli? Myślę, że tak.
Edu-Retrospekcja. Spójrzmy wstecz, na drogę, którą w wielu naszych szkołach przeszliśmy przez ostatnią dekadę lub dwie. Co dobrego się wydarzyło, co udało się poprawić, co zadziałało i przynosi wymierne korzyści edukacyjne i społeczne. Trudno dostrzec pozytywne rezultaty reform polityki edukacyjnej, ale łatwiej spojrzeć na szkolnictwo poprzez zmiany oddolne. Przemiany, które zadziały się na poziomie klasy, kilku klas, szkoły, społeczności lokalnej... - i przyniosły owoce dobrej edukacji.
O tych dobrych zmianach w edukacji, które naprawdę się zadziały - na poziomie jednej lub grupy szkół - chcielibyśmy porozmawiać na najbliższych INSPIR@CJACH 2024 w Warszawie (5-6 października): https://www.edunews.pl/wydarzenia/6678-inspiracje2024. Wbrew pozorom, w wielu szkołach naprawdę udało się wiele osiągnąć przez ostatnie lata i to POMIMO nieudolnych polityków, którzy więcej psuli system edukacji niż poprawiali. Możemy czerpać od siebie inspiracje i zmieniać szkołę w taki sposób, w jaki odpowiada to społeczności szkolnej i lokalnej. To chyba najlepsza dobra zmiana, której możemy oczekiwać. A także taka, która najbardziej nas motywuje do pracy i daje największą satysfakcję z uczenia w szkole.
Będziemy takie inicjatywy pokazywać i promować na konferencji i na łamach Edunews.pl. Drodzy nauczyciele i dyrektorzy - robicie tak wiele dobrego w swoich szkołach. Chwalcie się i dzielcie dobrą edu-nowiną! Zapraszamy na INSPIR@CJE 2024.
Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.