Dobra zmiana w edukacji dzieje się oddolnie, czyli INSPIR@CJE 2024

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To już jest koniec… roku szkolnego. Teraz czas na zasłużony odpoczynek nauczycieli po intensywnej pracy przez wiele miesięcy, za którą często brakuje dostatecznego docenienia. To było kilkanaście miesięcy, w których do szkół powróciło trochę więcej optymizmu, że nowi politycy u sterów będą przywiązywać większe znaczenie do rozwoju dobrej edukacji w Polsce. Chyba jeszcze musimy zaczekać, aż się rzeczywiście przebudzą…

Uporczywe mieszanie w szklance wody. Raz w lewo, raz w prawo. Przy mieszaniu część wody wylewa się ze szklanki… Tak moim zdaniem można w skrócie opisać próby reformowania edukacji w naszym kraju, podejmowane przez polityków na przestrzeni wielu ostatnich lat.

Raczej trudno zauważyć, abyśmy na poziomie edukacji narodowej osiągnęli jakiś poważny sukces. Wyniki polskich uczniów w PISA nie mogą być uznane za taki, dotyczą bowiem zbyt wąskiego wycinka systemu oświaty (i zbyt małej liczby szkół wyselekcjonowanych do badania). W innych badaniach też jakoś specjalnie nie błyszczymy...

Skoro tyle lat majstrujemy i mieszamy w tym systemie, a ciągle jesteśmy niezadowoleni, to czy jest coś, z czego możemy się ucieszyć? W większym stopniu niż tylko z indywidualnych wyników i nagród osiąganych przez uczniów czy nauczycieli? Myślę, że tak.

Edu-Retrospekcja. Spójrzmy wstecz, na drogę, którą w wielu naszych szkołach przeszliśmy przez ostatnią dekadę lub dwie. Co dobrego się wydarzyło, co udało się poprawić, co zadziałało i przynosi wymierne korzyści edukacyjne i społeczne. Trudno dostrzec pozytywne rezultaty reform polityki edukacyjnej, ale łatwiej spojrzeć na szkolnictwo poprzez zmiany oddolne. Przemiany, które zadziały się na poziomie klasy, kilku klas, szkoły, społeczności lokalnej... - i przyniosły owoce dobrej edukacji.

O tych dobrych zmianach w edukacji, które naprawdę się zadziały - na poziomie jednej lub grupy szkół - chcielibyśmy porozmawiać na najbliższych INSPIR@CJACH 2024 w Warszawie (5-6 października): https://www.edunews.pl/wydarzenia/6678-inspiracje2024. Wbrew pozorom, w wielu szkołach naprawdę udało się wiele osiągnąć przez ostatnie lata i to POMIMO nieudolnych polityków, którzy więcej psuli system edukacji niż poprawiali. Możemy czerpać od siebie inspiracje i zmieniać szkołę w taki sposób, w jaki odpowiada to społeczności szkolnej i lokalnej. To chyba najlepsza dobra zmiana, której możemy oczekiwać. A także taka, która najbardziej nas motywuje do pracy i daje największą satysfakcję z uczenia w szkole.

Będziemy takie inicjatywy pokazywać i promować na konferencji i na łamach Edunews.pl. Drodzy nauczyciele i dyrektorzy - robicie tak wiele dobrego w swoich szkołach. Chwalcie się i dzielcie dobrą edu-nowiną! Zapraszamy na INSPIR@CJE 2024.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP. 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie