Szkoły udanych zmian

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wielokrotnie słyszeliśmy o wybitnych polskich nauczycielach, którzy osiągają sukcesy w działalności dydaktycznej, a niekiedy również i edukacji pozaszkolnej. Ich sukcesy są często potwierdzone np. uzyskanymi tytułami, nagrodami, wynikami uczniów w różnych konkursach czy też głośnymi inicjatywami, mającymi wpływ na rozwój dzieci i młodzieży. Ale stosunkowo mało słyszymy o szkołach, które odniosły znaczący sukces dzięki wysiłkowi i zmianom podjętym przez radę pedagogiczną czy szkolną społeczność. Chcielibyśmy więcej usłyszeć o tym, że są w Polsce szkoły publiczne, które mimo różnych przeciwności edukacyjnych i społecznych, dokonały trwałych i udanych zmian.

Od kiedy zaczęliśmy cykl spotkań eduzmieniaczy pod hasłem INSPIR@CJE w 2013 r., propagujemy tezę, że rzeczywiste i trwałe zmiany w szkole następują oddolnie, na poziomie każdej ze szkół. Nie można czekać, aż przyjdzie jakiś minister i sprawi, że stanie się edu-cud, a wszyscy w szkole będą zadowoleni i szczęśliwi. To nigdy nie nastąpi - raczej można przypuszczać, co potwierdzają liczne przykłady nieudolnych działań ministerstwa z ostatnich kilkunastu lat - że kolejne głośno wprowadzane zmiany więcej szkodzą i to całej oświacie. Natomiast zmiany wprowadzane wysiłkiem lokalnej społeczności - raczej przynoszą dobre zmiany, które rzeczywiście pomagają i uczniom, i nauczycielom.

Warto zatem popatrzeć wstecz, na drogę, którą w wielu naszych szkołach przeszliśmy przez ostatnią dekadę lub dwie. Co dobrego się wydarzyło, co udało się poprawić, co zadziałało i przynosi wymierne korzyści edukacyjne i społeczne. Trudno dostrzec pozytywne rezultaty reform polityki edukacyjnej, ale łatwiej spojrzeć na szkolnictwo poprzez zmiany oddolne. Przemiany, które zadziały się na poziomie klasy, kilku klas, szkoły, społeczności lokalnej... - i przyniosły owoce dobrej edukacji. 

Ciekawe historie dobrych zmian w szkołach warto nagłaśniać. Na łamach Edunews.pl chętnie opiszemy kilka takich opowieści o zmienianiu szkoły publicznej. Wierzymy, że dobre praktyki i działaniami w jednej placówce, mogą zainspirować szkoły nawet na drugim końcu kraju. Gdyby Państwo chcieliby podzielić się taką historią - prosimy o kontakt e-mailowy lub przesłanie artykułu na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Prosimy jednak, aby takie historie były dobrze poparte różnymi danymi, że faktycznie taka zmiana się zadziała w danej szkole, społeczności szkolnej i że jest trwała.

Na pewno też będziemy mówić o takich szkołach podczas INSPIR@CJI 2024 w październiku.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP. 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie