Zwątpienie i niepowodzenie to zasób w nauce

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zwątpienie i niepowodzenie trzeba traktować jak zasób, który potrafi przynieść wiele dobrego. Ale system kształcenia sprawia, że już na etapie studiów ludzi dopada paraliż, kiedy mają do czynienia ze zwątpieniem i niepowodzeniem – uważa noblista prof. Paul Nurse.

Prof. Paul Nurse, laureat Nagrody Nobla z medycyny (2001 r.), był jednym z gości na konferencji Day of Doubt (o zwątpieniu i niepowodzeniu w nauce) zorganizowanej przez Imperial College London. Podczas debaty podzielił się historią ze swojego życia, kiedy wszystkie eksperymenty, które prowadził w laboratorium, kończyły się porażką.

Miałem tak duże poczucie porażki, że byłem gotowy zmienić dziedzinę nauki na filozofię. Napisałem nawet w tej sprawie do Karla Poppera, a on polecił mi najpierw przeczytać jego książki. Ostatecznie wytrwałem w swojej dziedzinie (chyba z korzyścią dla nauki), ale do dziś pamiętam jakie to było trudne. – powiedział Paul Nurse.

Zdaniem noblisty, w całym systemie kształcenia młodych ludzi o niepowodzeniach i zwątpieniu nie mówi się w ogóle. Dodatkowo, na najlepsze uniwersytety trafiają ludzie, którzy musieli odnosić same sukcesy, żeby w ogóle się tam znaleźć. To dlatego – według niego – największe kryzysy dopadają studentów bardzo późno w życiu i w ogóle nie wiedzą, jak sobie z nimi radzić.

System kształcenia sprawia, że na etapie studiów ludzi dopada paraliż, kiedy mają do czynienia ze zwątpieniem i niepowodzeniem. Przyznaję, że 50 proc. czasu pracy ze studentami poświęcam na bycie psychiatrą – amatorem. Muszę im od początku tłumaczyć, że zwątpienie i niepowodzenie to jest zasób w nauce – że od tego zaczyna się odkrywanie nowych ścieżek i tak nauka robi krok do przodu. Co więcej – tłumaczę, że ze swoim zwątpieniem nie można pozostawać w samotności. Trzeba budować społeczność wątpiących, bo zgodnie z tym, co dawno temu napisał Thomas Kuhn w książce "Struktura rewolucji naukowych" – społeczność wątpiących ma moc obalenia przestarzałego paradygmatu. W pojedynkę nie da się tego zrobić – tłumaczył Nurse. (...)

Prof. Dame Ottoline Leyser, szefowa UK Research and Innovation (UKRI) – instytucji przydzielającej granty na projekty naukowe (roczny budżet UKRI wynosi 8 miliardów funtów), mówiła, że swojego rodzaju pułapką jest koncentracja na „doskonałości naukowej”. Kiedy pijemy kawę w gronie komitetu przydzielającego granty, wszyscy zgodnie kiwają głowami, że za bardzo koncentrujemy się na "doskonałości naukowej". Ale potem wracamy do oceny wniosków grantowych i zawsze się znajdzie ktoś, kto ma ochotę faworyzować autora projektu, który ma najwięcej publikacji w "Nature" – mówiła Leyser.

Zapytana przez PAP, jak często zdarza się, że grant dostaje naukowiec, który ma na koncie mniej publikacji w „Nature” niż konkurent, odpowiedziała: Coraz częściej. Ale przed nami jeszcze długa droga w szukaniu zdrowego balansu i dostrzegania potencjału.

Pomysłodawca konferencji, dr Stephen Webster, były dyrektor Wydziału Komunikacji Naukowej Imperial College, stwierdził, że bardzo mu zależy na tym, by uniwersytety przestały nazywać siebie „centrami doskonałości”. Chciałbym, żeby uniwersytety odeszły od nazwy centrum doskonałości i stały się miejscem, gdzie naukowcy mają przyzwolenie na doświadczanie zwątpienia i niepowodzenia. Uniwersytet powinien być w tym sensie miejscem schronienia – przekonywał Webster.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie