Jak zwiększyć kompetencje nauczycieli dzięki dofinansowaniom? 

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Systematyczny rozwój kompetencji kadry edukacyjnej przekłada się bezpośrednio na jakość pracy szkoły. W realiach zmieniających się przepisów, wzrastających oczekiwań społecznych i pojawiających się wyzwań w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, trudno zachować ciągłość rozwoju bez wsparcia finansowego. Finansowanie z KFS i BUR otwiera dostęp do szkoleń, które wspierają rozwój zawodowy nauczycieli i dyrektorów, porządkują pracę zespołu i pomagają wdrażać nowe rozwiązania organizacyjne bez konieczności sięgania po środki własne.

Dlaczego warto inwestować w rozwój kompetencji pracowników?

Według danych Hays Poland, 45% pracowników deklaruje gotowość zmiany pracy w przypadku ograniczonego dostępu do działań rozwojowych. Z kolei Eurostat wskazuje, że w Polsce tylko 3,7% osób dorosłych korzysta z kształcenia ustawicznego — to ponad dwukrotnie mniej niż średnia dla krajów Unii Europejskiej.

W sektorze edukacji inwestowanie w rozwój nie odnosi się wyłącznie do zdobywania nowych umiejętności. To również sposób na zwiększenie zaangażowania zespołu, poprawę relacji interpersonalnych i wzmocnienie kompetencji przywódczych. W obszarach, w których zmiana przepisów, oczekiwań rodziców lub potrzeb uczniów jest szczególnie częsta, regularne działania edukacyjne są niezbędnym elementem zarządzania ryzykiem instytucjonalnym.

Szkolenia grupowe: budowanie zespołu i wymiana doświadczeń

Udział całego zespołu we wspólnym procesie rozwojowym sprzyja integracji, stabilizacji relacji zawodowych i wymianie perspektyw. Warsztaty zespołowe pozwalają przeanalizować konkretne sytuacje z praktyki szkolnej i wypracować spójne podejście do wybranych obszarów, takich jak np. praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi czy reagowanie w sytuacjach kryzysowych.

Szkolenia dla rady pedagogicznej realizowane w formule zamkniętej pozwalają dodatkowo dostosować zakres tematyczny do specyfiki danej szkoły. Spotkania zespołowe sprzyjają także wprowadzaniu zmian organizacyjnych — poprzez uspójnienie komunikacji i zwiększenie poczucia sprawczości wśród pracowników. W sytuacjach wymagających wdrożenia nowych procedur zespołowy udział w szkoleniu przyspiesza implementację.

Kiedy indywidualne szkolenie przynosi największy efekt?

Nie każdy proces uczenia przebiega efektywnie w warunkach grupowych. W przypadku zagadnień związanych z organizacją pracy budowaniem pewności siebie lub komunikacją interpersonalną lepsze efekty przynosi indywidualne podejście. W tym kontekście szczególnie użyteczne są spotkania z trenerem lub coachem, których celem jest diagnoza aktualnych kompetencji, zaprojektowanie działań wspierających oraz wdrożenie rozwiązań w codziennej praktyce zawodowej.

Dla osób pracujących w niepełnym wymiarze godzin lub w placówkach o niestandardowym trybie pracy warto rozważyć również formy online. Platformy edukacyjne, oferujące kursy do samodzielnej nauki lub krótkie szkolenia tematyczne, umożliwiają dostęp do materiałów niezależnie od miejsca i czasu.

Szkolenia dla nauczycieli w formule indywidualnej często koncentrują się na rozwoju kompetencji miękkich — takich jak rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie stresem czy konstruktywna komunikacja z rodzicami. W przypadku kadry kierowniczej częściej podejmowana jest tematyka zarządzania zmianą lub delegowania zadań.

Dofinansowania do szkoleń – Twoja droga do bezpłatnego rozwoju

Zarówno instytucje publiczne, jak i prywatne, mogą skorzystać z systemowych form finansowania działań rozwojowych. Obecnie najczęściej wykorzystywane źródła to Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS) oraz Baza Usług Rozwojowych (BUR). W ramach tych mechanizmów placówki edukacyjne mogą korzystać z refundacji sięgających nawet 100% wartości usługi szkoleniowej lub doradczej.

Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS) – szkolenia dofinansowane z KFS

KFS jest narzędziem finansującym działania rozwojowe dla pracodawców zatrudniających pracowników na podstawie umowy o pracę. Obejmuje także placówki edukacyjne, co czyni go realnym wsparciem dla dyrektorów szkół oraz organów prowadzących.

Poziom dofinansowania w zależności od priorytetów i regionu może wynosić nawet 100%. Środki dystrybuowane są przez Powiatowe Urzędy Pracy, które ogłaszają nabory - główny na początku roku oraz rezerwowe i uzupełniające zwykle w okolicach maja-czerwca. Zakres merytoryczny obejmuje zarówno szkolenia dla dyrektorów szkół (np. z zakresu prawa pracy, zarządzania zespołem), jak i szkolenia dla nauczycieli w obszarze dydaktyki, kompetencji cyfrowych czy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach.

W szczególności preferowane są tematy wpisujące się w priorytety Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, takie jak podnoszenie kompetencji kadry w branżach przechodzących transformację, w tym edukacji cyfrowej i ekologicznej.

Baza Usług Rozwojowych (BUR) – dofinansowanie dla Twojej firmy

BUR to ogólnopolska platforma, na której dostępne są szkolenia i doradztwo z dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. System działa w ramach programów takich jak Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), umożliwiając refundację nawet do 80% wartości usług rozwojowych.
W ramach BUR realizowane są zarówno otwarte kursy grupowe, jak i działania indywidualne. Przedsiębiorcy mogą korzystać z usług w takich obszarach jak zarządzanie zasobami ludzkimi, transformacja firm w odpowiedzi na zmiany demograficzne czy wsparcie dla kadry kierowniczej i pracowników typowanych do awansu.

Dostępne są także projekty dla firm przechodzących trudności – obejmujące diagnozę sytuacji przedsiębiorstwa, rekomendacje działań oraz realizację szkoleń i doradztwa. Warunkiem skorzystania z dofinansowania jest przeprowadzenie autodiagnozy oraz wybór usługi wpisanej do BUR zgodnie z potrzebami organizacji.

Krok po kroku: jak uzyskać dofinansowanie na szkolenie?

Etap 1: Identyfikacja potrzeb.

Rozpocznij od zebrania informacji o oczekiwaniach zespołu. Można to zrobić poprzez krótką ankietę, rozmowy indywidualne lub analizę bieżących wyzwań w pracy szkoły. Pomocne będzie także określenie efektu, jaki ma przynieść udział w danym szkoleniu.

Etap 2: Wybór programu wsparcia.

Jeśli placówka zatrudnia pracowników na umowę o pracę, warto rozważyć szkolenia dofinansowane z KFS. W przypadku szkół niepublicznych lub zespołów nauczycielskich prowadzących działalność gospodarczą – korzystniejsze mogą okazać się szkolenia z dofinansowaniem BUR.

Etap 3: Kontakt z operatorem lub PUP.

W przypadku KFS należy śledzić harmonogramy ogłaszane przez Powiatowy Urząd Pracy właściwy dla siedziby placówki. Dla BUR – operatorzy przypisani są do województw i publikują informacje o naborach na platformie uslugirozwojowe.parp.gov.pl.

Etap 4: Dobór usługi i wniosek.

Wybierz usługę zgodną z autodiagnozą potrzeb. Przygotuj wniosek wraz z uzasadnieniem i kosztorysem. W wielu przypadkach możliwe jest uzyskanie wsparcia w przygotowaniu dokumentów od dostawcy szkolenia.

Etap 5: Realizacja i rozliczenie.

Po uzyskaniu zgody na finansowanie, szkolenie może zostać zrealizowane. Ważne jest prowadzenie dokumentacji potwierdzającej udział uczestników i efekty procesu.

Rozliczenie polega zazwyczaj na przedłożeniu faktur i raportów końcowych.

Kiedy warto sięgnąć po pomoc doświadczonych partnerów szkoleniowych?

Nie każda szkoła czy przedszkole ma zasoby, by samodzielnie analizować programy dotacyjne, przygotowywać wnioski i dobierać działania do potrzeb kadry. W takich sytuacjach pomoc z zewnątrz usprawnia cały proces i ogranicza ryzyko błędów.

Współpraca z organizacją rozumiejącą specyfikę edukacji pozwala lepiej dopasować zakres merytoryczny, czas i formę realizacji szkolenia. W przypadku szkoleń dofinansowanych z KFS czy szkoleń z dofinansowaniem BUR warto mieć po stronie partnera kogoś, kto zna procedury i wymagania operatorów.

Takie wsparcie zapewnia Dział Szkoleniowy – zespół, który od lat pomaga nauczycielom, dyrektorom i radom pedagogicznym korzystać z możliwości rozwoju w ramach szkolenia dla sektora edukacji. To sprawdzony partner dla placówek, które chcą działać skutecznie i świadomie.

 

(ARTYKUŁ PROMOCYJNY)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Małe dzieci i smartfony
Pierwszy komputer miałem dopiero w 17 r.ż. internet o wiele później - zatem mogę porównać. WSZYSTKO,...
Kasia napisał/a komentarz do Nauczyciel wspomagający, czyli kto?
Bardzo podoba mi się ten atrykuł, uważam że świetnie opisuje zagadnienie. Mamy takie szczęście że mó...
Gość napisał/a komentarz do QR-kody malowane
wypróbowałam i stosuję. super!
Ppp napisał/a komentarz do Czy w szkołach mierzymy to, co ma znaczenie?
Pełna zgoda, tylko, że to ŻADNA NOWOŚĆ! Z własnego doświadczenia: na geografii nic nie robiłem i mia...
Iza napisał/a komentarz do Strach ma krótki termin ważności
Szczerze, to tytuł bardzo mnie zaciekawił i spodziewałam się jakiegoś opracowania tematu, wskazówek ...
Gość napisał/a komentarz do Informacja zwrotna z mądrą krytyką i dialogiem
Ann: tylko dlatego możemy powiedzieć że pruski model się sprawdza albo nie sprawdza że to właśnie ty...
AI to jest narzędzie w rękach człowieka, takie jak grabki ogrodnika albo wiertarka montera czy budow...
I co w tym dziwnego, że ktoś nie wie, jak wykorzystać swoje mocne strony w pracy? Chyba każdy ma jak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie