Czas na feedback dla oświaty

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
recenzje publikacjiSzkoła przewija się przez życie każdego człowieka. U jednych tylko dlatego, że są uczniami; u innych powraca także, gdy stają się rodzicami. Jeszcze inni dorośli zostają nauczycielami i wiążą się ze szkołą zawodowo. Odbiór szkoły będzie inny, w zależności od tego, w jakiej roli występujemy. Zawsze jednak rzeczywistość oświatowa odciska głębokie piętno w życiu każdego z nas... 
 
Książka Jadwigi Radwańskiej jest znakomita – sensacyjna, mądra i praktyczna. Sensacyjna – bo wciąga niczym kryminał, ukazując pod gładką powierzchnią pozorów, pulsujące namiętności, bezwzględną grę sił i interesów, przemoc i manipulację na usługach totalitarnej organizacji i jej posłusznych „egzekutorów”. Sensacyjne są diagnozy w swojej bezkompromisowej trafności, oparte na pogłębionej refleksji, obserwacjach, doświadczeniach i wiedzy Autorki oraz podbudowane „twardymi” danymi, czerpanymi z zewnętrznych źródeł: badań statystycznych,  socjologicznych ankiet  i ekspertyz, wyników najnowszych nauk od teorii zarządzania i marketingu przez psychologię biznesu po osiągnięcia neuronauki. 

To mądra książka – Autorka niejako „po drodze” swoich rozważań wprowadza i objaśnia pojęcia takie jak: resentyment, kapitał społeczny, schadefreunde, atrybucja, benchmarking. Liczne diagramy i tabele pozwalają przystępnie i ze swobodą przenosić wiedzę z dziedzin tj. zarządzanie projektami, zarządzanie zasobami ludzkimi czy psychologia społeczna na znaną dziedzinę oświaty i jej czołową instytucję – szkołę. Poraża przenikliwość tych wywodów. Poraża, ale i zachwyca – z gawędziarską swadą Autorka ilustruje je anegdotami, dialogami i „obrazkami z życia”, aforyzmami. Mądrość tej książki nie ogranicza się do erudycji i analizy. Równie ważny jest jej wymiar praktyczny.

Wreszcie, „Czas na feedback dla oświaty” - jest nie tylko zjadliwą krytyką, lecz praktycznie ukazuje co zrobić, aby toksyczną szkołę zamienić w przyjazne wychowanie  do życia. Czy łatwo wprowadzić te zmiany? Nie wiążą się one z kosztownymi nakładami w infrastruktury ani nie wymagają skomplikowanych procedur organizacyjnych. Wystarczy zmienić – tylko i zarazem aż nastawienie nauczycieli, dyrektorów szkół, decydentów w dziedzinie oświaty. Czy to możliwe? Czy da się zmienić mentalność? Absurdalny system przemocy, oparty na agresji, strachu i rywalizacji, marnujący społeczną energię i niszczący ludzką wrażliwość – przemienić w przyjazne środowisko sprzyjające rozwojowi młodych ludzi? Czy szkoła może dostrzec w uczniu człowieka? Czy szkoła może polubić dzieci? 

Czas na feedback dla oświatyJak zauważa autorka we wprowadzeniu, intencją jej było dostarczenie informacji o istotnych aspektach rzeczywistości oświatowej, nie tylko przez pryzmat osobistych refleksji, obserwacji, doświadczeń, wiedzy, ale w odniesieniu do badań i wiedzy ekspertów, rodziców i uczniów. Życzeniem Jadwigi Radwańskiej jest potraktowanie materiału zawartego w książce jako cennego feedbacku, który w oświacie jest bardzo słabym ogniwem, a który powinien wejść na stałe do szkół.

Czas na feedback dla oświaty. Jadwiga Radwańska, Wydawnictwo Difin, 2010.
Liczba stron/format: 179/B5, Okładka: miękka.
 
Publikacja objęta patronatem medialnym portalu Edunews.pl.
 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie