Podróż w świat etyki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
recenzje publikacjiPojawiła się na rynku wydawniczym książka pt. „Podróż w świat etyki”. Jest kierowana do nauczycieli etyki i ludzi młodych. Jej autor jest nauczycielem. Pragnie pomóc poszukującym moralnych wartości. Podpowiada, jak być w życiu dobrym człowiekiem na każdym poziomie społecznej drabiny. Myślę, że warto po tę pozycję sięgnąć.
 
Jak jest z nauczaniem etyki w polskich szkołach?
Nauczanie etyki w polskich szkołach jest w szczątkowej postaci. Niektórzy wskazują, że choć polskie prawo jest dość tolerancyjne i trudno mieć do niego jakieś poważne zarzuty, to praktyka w zakresie nauczania etyki istniejąca w naszych szkołach, jest niepokojąca. Lekcje etyki organizowane są tylko w ok. 2% placówek w Polsce, co praktycznie przekreśla dostęp uczniów do tego typu zajęć, a niewierzących lub przedstawicieli religii mniejszościowych zmusza do chodzenia na katechezę katolicką albo skazuje na słynną „kreskę” na świadectwie szkolnym. Na przykład, red. Piotr Skura (2010) w interesujący sposób uzasadnił to niedawno w artykule pt. Wybór jest, ale na papierze - na łamach „Głosu Nauczycielskiego”. Warto przeczytać i odpowiedzieć na pytanie, co z tą etyką w szkole?

Podróż dokąd?
Książka pt. „Podróż w świat etyki” przenosi czytelnika w świat rozważań nad odwiecznymi dylematami myślących ludzi - rozumnych istot. Jest swoistą podróżą w czasie i po ludzkich wartościach. Jest skierowana przede wszystkim do nauczycieli etyki oraz wszystkich osób poszukujących prawdy i dobra innych ludzi. W przystępny sposób przybliża historię etyki, jej główne moralne wartości, rozterki i filozoficzne dylematy.

Książka jest swoistą rozmową ze światem etycznych wartości i poradnikiem dla poszukujących istoty dobra. Jej autor przez wiele lat był nauczycielem historii i wiedzy o społeczeństwie, opracował autorskie programy nauczania, podręczniki szkolne i inne książki edukacyjne, słowniki, opowieści historyczne i książki popularnonaukowe. Jest autorem pracy „Podróż w świat filozofii” (2008) i innych. 

Książkowa podróż rozpoczyna się od prezentacji pojęć i głównych problemów etyki. Przedstawieni są mistrzowi etyki, od starotestamentowych proroków, starożytnych filozofów i reformatorów religijnych, po nowożytnych myślicieli, nie wyłączając „kontestatorów” etyki. Ostatnim etapem wyprawy jest poszukiwanie odpowiedzi na podstawowe pytanie: jak być w życiu dobrym człowiekiem na każdym poziomie społecznej drabiny?

Bez kazania
Młodym podróżnikom autor podsuwa wiele wskazówek, dojrzalszym pozwoli spojrzeć w prawdzie na przebyte odcinki życiowej wyprawy. Walorem podstawowym publikacji – zdaniem Piotra Kowalczuka, recenzenta tej książki, ujawnione w artykule pt. „Dobro, wolność, odpowiedzialność” („Przegląd Oświatowy” 2010 nr 18, s. 19) – jest przyjazny język, choć rozprawiający o naukowych dziedzinach. Książka pomaga otworzyć oczy na świat wartości i znaleźć punkty odniesienia. Może być wartościową pomocą dla nauczycieli, którzy wprowadzają elementy etyki w edukacji wczesnoszkolnej czy prowadzą już odrębny przedmiot na kolejnych etapach edukacji.

Ta interesująca podróż, przedstawiona w publikacji, może powinna stać się obowiązkowa dla tych, którym wydaje się, że w szybko zmieniającej się obecnie rzeczywistości realnej i wirtualnej zatracili obrane w życiu cele. Bo nie ma w niej nic z pouczających kazań. Jest natomiast bogaty świat doświadczeń, z których czerpać można do woli. Jest interesującą pozycją dla nauczycieli etyki i osób poszukujących prawdy, dobra innych ludzi i moralnych wartości - dla młodych i dorosłych. Książkę warto przeczytać, a o etyce warto dyskutować!

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie