Pojawiła się na rynku wydawniczym książka pt. „Podróż w świat etyki”. Jest kierowana do nauczycieli etyki i ludzi młodych. Jej autor jest nauczycielem. Pragnie pomóc poszukującym moralnych wartości. Podpowiada, jak być w życiu dobrym człowiekiem na każdym poziomie społecznej drabiny. Myślę, że warto po tę pozycję sięgnąć.
Jak jest z nauczaniem etyki w polskich szkołach?
Nauczanie etyki w polskich szkołach jest w szczątkowej postaci. Niektórzy wskazują, że choć polskie prawo jest dość tolerancyjne i trudno mieć do niego jakieś poważne zarzuty, to praktyka w zakresie nauczania etyki istniejąca w naszych szkołach, jest niepokojąca. Lekcje etyki organizowane są tylko w ok. 2% placówek w Polsce, co praktycznie przekreśla dostęp uczniów do tego typu zajęć, a niewierzących lub przedstawicieli religii mniejszościowych zmusza do chodzenia na katechezę katolicką albo skazuje na słynną „kreskę” na świadectwie szkolnym. Na przykład, red. Piotr Skura (2010) w interesujący sposób uzasadnił to niedawno w artykule pt. Wybór jest, ale na papierze - na łamach „Głosu Nauczycielskiego”. Warto przeczytać i odpowiedzieć na pytanie, co z tą etyką w szkole?
Podróż dokąd?
Książka pt. „Podróż w świat etyki” przenosi czytelnika w świat rozważań nad odwiecznymi dylematami myślących ludzi - rozumnych istot. Jest swoistą podróżą w czasie i po ludzkich wartościach. Jest skierowana przede wszystkim do nauczycieli etyki oraz wszystkich osób poszukujących prawdy i dobra innych ludzi. W przystępny sposób przybliża historię etyki, jej główne moralne wartości, rozterki i filozoficzne dylematy.
Książka jest swoistą rozmową ze światem etycznych wartości i poradnikiem dla poszukujących istoty dobra. Jej autor przez wiele lat był nauczycielem historii i wiedzy o społeczeństwie, opracował autorskie programy nauczania, podręczniki szkolne i inne książki edukacyjne, słowniki, opowieści historyczne i książki popularnonaukowe. Jest autorem pracy „Podróż w świat filozofii” (2008) i innych.
Książkowa podróż rozpoczyna się od prezentacji pojęć i głównych problemów etyki. Przedstawieni są mistrzowi etyki, od starotestamentowych proroków, starożytnych filozofów i reformatorów religijnych, po nowożytnych myślicieli, nie wyłączając „kontestatorów” etyki. Ostatnim etapem wyprawy jest poszukiwanie odpowiedzi na podstawowe pytanie: jak być w życiu dobrym człowiekiem na każdym poziomie społecznej drabiny?
Bez kazania
Młodym podróżnikom autor podsuwa wiele wskazówek, dojrzalszym pozwoli spojrzeć w prawdzie na przebyte odcinki życiowej wyprawy. Walorem podstawowym publikacji – zdaniem Piotra Kowalczuka, recenzenta tej książki, ujawnione w artykule pt. „Dobro, wolność, odpowiedzialność” („Przegląd Oświatowy” 2010 nr 18, s. 19) – jest przyjazny język, choć rozprawiający o naukowych dziedzinach. Książka pomaga otworzyć oczy na świat wartości i znaleźć punkty odniesienia. Może być wartościową pomocą dla nauczycieli, którzy wprowadzają elementy etyki w edukacji wczesnoszkolnej czy prowadzą już odrębny przedmiot na kolejnych etapach edukacji.
Ta interesująca podróż, przedstawiona w publikacji, może powinna stać się obowiązkowa dla tych, którym wydaje się, że w szybko zmieniającej się obecnie rzeczywistości realnej i wirtualnej zatracili obrane w życiu cele. Bo nie ma w niej nic z pouczających kazań. Jest natomiast bogaty świat doświadczeń, z których czerpać można do woli. Jest interesującą pozycją dla nauczycieli etyki i osób poszukujących prawdy, dobra innych ludzi i moralnych wartości - dla młodych i dorosłych. Książkę warto przeczytać, a o etyce warto dyskutować!
(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)