Punkt przełomowy: o małych przyczynach wielkich zmian

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Image„Tipping Point” nabyłem kilka lat temu na lotnisku JFK w Nowym Jorku. Jest to publikacja, którą powinien przeczytać każdy, kto zajmuje się komunikacją i edukacją społeczną. Mówi bowiem o tym, w jaki sposób małe, czasem nic nie znaczące zmiany powodują prawdziwe rewolucje w gustach konsumentów czy zachowaniach społecznych.

 

Angielski tytuł można tłumaczyć na kilka sposobów: punkt krytyczny, punkt przegięcia, punkt zwrotny, punkt przepełnienia się. Książkę Malcolma Gladwella opisał mistrz marketingu Philip Kotler. „Gladwell twierdzi, iż istnieją trzy czynniki odpowiedzialne za zainteresowanie danym pomysłem. Pierwszy z nich nazywa prawem nielicznych. Trzy typy osób potrafią rozpowszechnić dany pomysł jak epidemię. Po pierwsze, ludzie typu "znawca" (mavens), dobrze znający się na różnych rzeczach „dużych i małych”. Znawca powie, w jakim hotelu zatrzymać się w Nowym Jorku, w której restauracji w San Francisco warto zjeść, jaką furgonetkę kupić - wszystko z chęci pomocy. Drugi typ to "łącznik" (connector), znający wiele innych osób. Potrafi wysłać e-mail do długiej listy znajomych na temat czegoś, co usłyszał. Trzeci typ to "sprzedawca" (salesman), który posiada duży dar przekonywania. Każdy pomysł, jaki zainteresuje znawcę, łącznika i sprzedawcę, z dużym prawdopodobieństwem zostanie upowszechniony daleko i szeroko. Jeżeli jesteś zainteresowany wywołaniem epidemii ustnie przekazywanej informacji, to według prawa nielicznych trzeba tylko skoncentrować się na tych trzech grupach. Ale odgrywa tu rolę jeszcze jeden czynnik - mianowicie "przylepność" (stickiness). Pomysł trzeba wyrazić w sposób zostający w pamięci i motywujący ludzi do działania. W przeciwnym razie prawo nielicznych nie doprowadzi do trwałej epidemii. Kolejny czynnik, "siła kontekstu" (the power of context) decyduje o tym, czy ci, którzy szerzą dany pomysł, będą w stanie stworzyć wokół niego grupy i społeczności. (…)

 

ImageOdkrycia Gladwella powinien stosować nie tylko każdy specjalista od marketingu i public relations, jak twierdzi Kotler, ale również osoby zajmujące się edukacją społeczną. Osoby prowadzące działania adresowane do szerokiego odbiorcy, które mają na celu określoną zmianę zachowań społecznych (np. realizatorzy programów  Edutainment), powinni skupić się przede wszystkim na odszukaniu wymienionych przez Gladwella znawców, łączników i sprzedawców, którzy mogą ułatwić rozprzestrzenienie się epidemii edukacyjnej.

 

O „Tipping Point” Jacek Santorski, wydawca książki, napisał wprost: „Lektura tej książki jest po prostu fascynującą przygodą! Czy zastanawialiście się nad tym, że jakiś dodatek do ubioru, książka, powiedzenie czy sposób zachowania stają się modne? (…) Czy chcecie wiedzieć, jak można wywierać wpływ na ludzi? Po lekturze tej książki spojrzycie na świat innymi oczami. Autor odkrył, gdzie ukryty jest magiczny punkt, zwrotny moment, który decyduje, że pomysł, idea kilku osób staje się modą, trendem lub... nagonką! Tej wiedzy nie można ignorować (…)”. Nic dodać, nic ująć.

 

Malcolm Gladwell
„Punkt przełomowy”
Świat Książki 2005
ISBN: 83-7391-595-8

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie