„Tipping Point” nabyłem kilka lat temu na lotnisku JFK w Nowym Jorku. Jest to publikacja, którą powinien przeczytać każdy, kto zajmuje się komunikacją i edukacją społeczną. Mówi bowiem o tym, w jaki sposób małe, czasem nic nie znaczące zmiany powodują prawdziwe rewolucje w gustach konsumentów czy zachowaniach społecznych.
Angielski tytuł można tłumaczyć na kilka sposobów: punkt krytyczny, punkt przegięcia, punkt zwrotny, punkt przepełnienia się. Książkę Malcolma Gladwella opisał mistrz marketingu Philip Kotler. „Gladwell twierdzi, iż istnieją trzy czynniki odpowiedzialne za zainteresowanie danym pomysłem. Pierwszy z nich nazywa prawem nielicznych. Trzy typy osób potrafią rozpowszechnić dany pomysł jak epidemię. Po pierwsze, ludzie typu "znawca" (mavens), dobrze znający się na różnych rzeczach „dużych i małych”. Znawca powie, w jakim hotelu zatrzymać się w Nowym Jorku, w której restauracji w San Francisco warto zjeść, jaką furgonetkę kupić - wszystko z chęci pomocy. Drugi typ to "łącznik" (connector), znający wiele innych osób. Potrafi wysłać e-mail do długiej listy znajomych na temat czegoś, co usłyszał. Trzeci typ to "sprzedawca" (salesman), który posiada duży dar przekonywania. Każdy pomysł, jaki zainteresuje znawcę, łącznika i sprzedawcę, z dużym prawdopodobieństwem zostanie upowszechniony daleko i szeroko. Jeżeli jesteś zainteresowany wywołaniem epidemii ustnie przekazywanej informacji, to według prawa nielicznych trzeba tylko skoncentrować się na tych trzech grupach. Ale odgrywa tu rolę jeszcze jeden czynnik - mianowicie "przylepność" (stickiness). Pomysł trzeba wyrazić w sposób zostający w pamięci i motywujący ludzi do działania. W przeciwnym razie prawo nielicznych nie doprowadzi do trwałej epidemii. Kolejny czynnik, "siła kontekstu" (the power of context) decyduje o tym, czy ci, którzy szerzą dany pomysł, będą w stanie stworzyć wokół niego grupy i społeczności. (…)
Odkrycia Gladwella powinien stosować nie tylko każdy specjalista od marketingu i public relations, jak twierdzi Kotler, ale również osoby zajmujące się edukacją społeczną. Osoby prowadzące działania adresowane do szerokiego odbiorcy, które mają na celu określoną zmianę zachowań społecznych (np. realizatorzy programów Edutainment), powinni skupić się przede wszystkim na odszukaniu wymienionych przez Gladwella znawców, łączników i sprzedawców, którzy mogą ułatwić rozprzestrzenienie się epidemii edukacyjnej.
O „Tipping Point” Jacek Santorski, wydawca książki, napisał wprost: „Lektura tej książki jest po prostu fascynującą przygodą! Czy zastanawialiście się nad tym, że jakiś dodatek do ubioru, książka, powiedzenie czy sposób zachowania stają się modne? (…) Czy chcecie wiedzieć, jak można wywierać wpływ na ludzi? Po lekturze tej książki spojrzycie na świat innymi oczami. Autor odkrył, gdzie ukryty jest magiczny punkt, zwrotny moment, który decyduje, że pomysł, idea kilku osób staje się modą, trendem lub... nagonką! Tej wiedzy nie można ignorować (…)”. Nic dodać, nic ująć.
Malcolm Gladwell
„Punkt przełomowy”
Świat Książki 2005
ISBN: 83-7391-595-8