Szkolnictwo wyższe ponad granicami

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

publikacje edukacyjneMobilność studentów, kadry akademickiej, wiedzy i choćby wartości była zawsze udziałem szkolnictwa wyższego na przestrzeni wieków, ale ostatnio rozwija się w niespotykanym tempie. W ostatnich dwóch dekadach zanotowano znaczący jej wzrost w zakresie kształcenia wyższego z wykorzystaniem bezpośrednich lub wirtualnych programów nauczania.

 

Nowy trend stwarza wiele możliwości rozwoju edukacji wyższej, oferując m.in. zwiększony dostęp do szkolnictwa wyższego i jego zasobów, stwarzając strategiczne porozumienia pomiędzy krajami i regionami, a także wpływając na rozwój zasobów ludzkich i budowanie potencjału instytucji edukacyjnych. Możliwościom tym towarzyszą też jednak nowe wyzwania, takie jak choćby wzrost liczby dostawców świadczących usługi o niskiej jakości edukacyjnej, kwestia rozpoznawania czy uznawania zagranicznych kwalifikacji przez krajowych pracodawców lub przez instytucje edukacyjne. W wielu przypadkach ta nowa sytuacja zmusi kraje do ponownej rewizji różnych aspektów polityki szkolnictwa wyższego, a szczególnie jego ram regulacyjnych dla zapewnienia odpowiedniej jakości nauczania oraz dla roli prywatnych szkół wyższych.


publikacje edukacyjneCentrum Badań Edukacji i Innowacji Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju opublikowało raport „Szkolnictwo wyższe ponad granicami: droga do rozwoju potencjału instytucjonalnego”. Jej celem jest zwrócenie uwagi na nowe możliwości i wyzwania w edukacji wyższej, w szczególności w krajach rozwijających się, które chcą zwiększyć swobodny dostęp do edukacji wyższej widząc w tym narzędzie rozwoju.


Publikacja OECD analizuje zagadnienia dotyczące zdolności budowania potencjału instytucjonalnego w edukacji wyższej ponad granicami, kładąc nacisk na zapewnienie swobodnego dostępu do kształcenia i podkreślając znaczenie jakości procesu edukacji oraz negocjacji handlowych pomiędzy krajami i instytucjami edukacyjnymi. Pozycja ta powinna szczególnie zainteresować zarówno osoby odpowiedzialne za politykę oświatową, jak i zajmujące się szkolnictwem wyższym.


Edukacja wyższa ponad granicami oznacza zwiększoną mobilność ludzi (studentów i kadr akademickich), programów, dostawców, projektów, badań i usług. Jest rezultatem internacjonalizacji procesu edukacji i może być istotną częścią rozwoju projektów współpracy, programów wymiany akademickiej, jak i działań komercyjnych. Na tym tle studencka mobilność pozostaje jeszcze stosunkowo niewielka, choć w ostatniej dekadzie przybrała niespotykane tempo. Swobodny dostęp do szkolnictwa wyższego bez względu na granice może być pomocnym narzędziem do rozwoju potencjału instytucji edukacyjnych, który powinien być rozważony w strategiach rozwoju państw oraz programach krajowych grantodawców prywatnych i publicznych.

 

Cross-border Tertiary Education: A Way Towards Capacity Development
OECD-CERI - wydanie wspólne z Bankiem Światowym
ISBN: 9789264038493

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie