Skutecznym być

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jednym z wyzwań stojących przed nauczycielem i szkołą, jest zapewnienie wysokiej skuteczności uczenia się i edukacji. Zależy ona od wielu czynników, wśród których najważniejszymi są: potencjał uczniów, rodzaj i poziom ich aktywności oraz kompetencje nauczycieli. Jak zapewnić skuteczność szkolnej edukacji, jak o nią dbać? - o tym można przeczytać w nowo wydanym poradniku autorstwa dr Juliana Piotra Sawińskiego.

Spędzamy w szkole – i uczniowie i nauczyciele – bardzo dużo czasu. Ale pytanie, zwłaszcza po gorszych wynikach egzaminacyjnych powraca: co z tą skutecznością? Uczymy, uczymy się i nic, efekty mizerne, nie najlepsze... Wysokich efektów uczenia się czy pracy nie osiąga się oczywiście bez wysiłku i zaangażowania. Wymaga to precyzyjnego formułowania celów oraz zapału i chęci do wysiłku, a często nawet prawdziwego zaangażowania czy entuzjazmu.

„To autentyczny entuzjazm człowieka przecież dodaje ludziom skrzydeł i unosi nad poziomy. Ważne jest, aby każdy nauczyciel postawił sobie zasadnicze pytanie: dlaczego trzeba i warto zabiegać o wysoką skuteczność własnych działań dydaktycznych, edukacji i swojej pracy w ogóle? Drugie istotne pytanie to: czy jestem skutecznym nauczycielem?” – pisze dr Sawiński w poradniku „Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji” wydanym właśnie przez Difin.

W publikacji, która w zamyśle ma być takim abecadłem skutecznego działania w edukacji, w kilkudziesięciu krótkich rozdziałach (od A do Ż )przedstawiono wybrane problemy zabiegania o wysoką skuteczność edukacji. Autor jest świadomy tego, że skuteczność edukacji to temat-rzeka, którego nie sposób wyczerpać. W poradniku pojawiają się liczne pytania i problemy, na które nie zawsze jest jedna trafna odpowiedź. Ważne jednak jest, aby nauczyciel sam poszukiwał skutecznych strategii organizowania uczenia się uczniów i pozytywnie myślał o potrzebie osiągania wysokich efektów uczenia się. Z myślą o takich nauczycielach w poszczególnych rozdziałach pojawiają się porady, zadania do samodzielnej pracy i odesłania do bogatej literatury.

W szkole są potrzebne działania, które rzeczywiście skutecznie aktywizują dzieci i młodzież do uczenia się, doskonalenia, pracy nad sobą. Nie potrzebujemy natomiast działań pozorowanych, odhaczania punktów z programu nauczania tylko po to, aby nas nikt się nie czepiał. Poszukujmy nowych strategii i metod nauczania i uczenia się, ale dodatkowo postarajmy się wzbudzić w uczniach wewnętrzną motywację – możemy bowiem skutecznie „przyprowadzić konia do wodopoju”, ale nie zawsze potrafimy sprawić, aby się on napił.

Zachęcamy do lektury!

 

Notka o publikacji:

„Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Część 1”, Julian Sawiński, Wyd.: Difin, 2015. ISBN: 978-83-8085-016-3. Więcej: księgarnia Difin. Patroni medialni: Edunews.pl i Charaktery.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP oraz kieruje Radą Szkoły w jednej z warszawskich szkół podstawowych).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie