Zagraj w kości na matematyce

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wystarczy kilka kostek, aby lekcje matematyki, nie tylko w szkole podstawowej, były emocjonującym doświadczeniem edukacyjnym, w którym każdy uczeń będzie mógł świetnie się odnaleźć i wiele nauczyć. Jak to zrobić? Warto skorzystać z pomysłów przedstawionych w książce „Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki”, wydanej przez Wydawnictwo Nowik.

Gra w kości jest jedną z najstarszych, znanych ludzkości gier. Służyła głównie do przewidywania losu, dopiero z czasem stała się grą hazardową o wybitnie losowym charakterze. W wiekach XV i XVI grami, również grą w kości, zajęli się matematycy, próbując określić szanse wygrania, czyli obliczając prawdopodobieństwo zdarzeń.

Większość kostek używanych do grania ma kształt wielościanów foremnych ale są też będące modelami wielościanów foremnych lub półforemnych i mogą urozmaicić każdą grę. Miłośnicy gier i zabaw matematycznych mogą korzystać także z innych kostek, jak 30-ściennej, a nawet 100-ściennej. Jednak najbardziej użyteczną w grach i zabawach matematycznych jest kostka dziesięciościenna.

Gry z wykorzystaniem kości, zazwyczaj zaliczamy do tzw. gier towarzyskich, których celem jest rozrywka, wiążąca się z rywalizacją, a tym samym z możliwością wygranej jak i przegranej. Ważne jest aby dzieci były przygotowane, że nie zawsze wygrywają.

W książce jest 41 gier opracowanych tak, by szybko można było przeprowadzić zabawę a dodatkowo na końcu są 4 gotowe scenariusze lekcji.

Publikacja będzie przydatna nie tylko na lekcjach matematyki. Proponowane gry i zabawy mogą być stosowane także w świetlicy, na zajęciach wyrównawczych, zielonej szkole, a nawet w domu. Zabawy z kostkami będą ciekawą formą uzupełnienia zajęć na każdym poziomie edukacji.

Gry matematyczne, to jest to! Przeczytaj także: Gry matematyczne w szkole.

 

Notka o książce:

Jerzy Nowik, Joanna Świercz, „Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki”
Wydawnictwo NOWIK, Opole, 2016, ISBN: 9788362687855. Więcej informacji

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie