Siedem nawyków szczęśliwego dziecka

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozwijaj w swoim dziecku dobre nawyki od dzieciństwa. Nakładem Wydawnictwa Znak ukazała się książka Seana Coveya pt. "7 nawyków szczęśliwego dziecka". Zrozumiałym dla dzieci językiem tłumaczy sens pracy nad sobą, skupiając się na dobrych metodach, zawiera również porady dla rodziców, jak wspierać dziecko i budować poczucie jego własnej wartości.

"7 nawyków szczęśliwego dziecka" to zbiór zabawnych i pięknie zilustrowanych opowiadań, które przybliżają rodzicom i dzieciom metody skutecznego działania. Bohaterowie każdego opowiadania uczą się jednego z dobrych nawyków. Dzięki temu dzieci poznają kilka prostych kroków, które pomogą im mądrze planować czas na naukę i odpoczynek, być dobrymi przyjaciółmi i lubianymi kolegami, radzić sobie, gdy pojawiają się kłopoty, i nie poddawać się presji grupy.

Skuteczne nawyki szczęśliwego dziecka dzielą się na trzy grupy. Pierwsza - „Zacznij od siebie” - zawiera trzy nawyki, które dotyczą skutecznego zarządzania sobą:

#1

Poczucia sprawstwa – dzieci od małego uczą się, że wszelka podejmowana przez nie inicjatywa jest kłopotliwa i niepożądana, na dodatek uczone są bierności. Zaczyna się od karmienia na siłę, gdy dziecko dostaje łyżeczkę zamiast samo brać jedzenie do rączek. Następnie odmawia się im prawa do samodzielnego decydowania, w co i jak się ubierają – w efekcie jeszcze w szkolnej szatni rodzice sznurują uczniom buty. Premiowane jest posłuszeństwo – „pocałuj ciocię”, „powiedz wierszyk” i dokładne wykonywanie poleceń. Zamiast swobodnej twórczości dostają kolorowankę i ważne, by nie wyjechały za linię.

Skuteczny nawyk: Bądź proaktywny!

Zły nawyk: „Nie wychylaj się”, „Siedź cicho, nikt cię o zdanie nie pytał”, a także: „Nie biegaj się, bo się spocisz”, „Nie wchodź, bo spadniesz” i „Nie ruszaj,
bo popsujesz”.

#2

Planowanie – dzieci są bardzo ciekawe, co je czeka – „daleko jeszcze?” i uwielbiają planować – na przykład przyjęcie urodzinowe. Mają swoje sprecyzowane plany i oczekiwania. Lubią tworzyć, choć często rzeczy niezrozumiałe dla nas. To my – dorośli mamy swoją wizję tego, jak ma wyglądać popołudnie, weekend i wakacje – z różnych powodów, często dla nas ważnych i uzasadnionych. Jednak rzadko, kiedy pytamy dzieci o ich wizję wspólnego spędzanego czasu. Mamy za to swój na plan na ich edukację oraz przyszłe życie. Często nasze wyobrażenia są tak silne, że trudno nam zaakceptować odmienny pomysł dziecka.

Skuteczny nawyk: „Zaczynaj z wizją końca!” – planuj w krótkiej i odległej perspektywie

Zły nawyk: „Rób, co ci mówię” – odtwarzaj, ale nie planuj

#3

Ustalania priorytetów – Często mamy ważne powody, by pośpieszać dzieci, na przykład przed wyjściem do przedszkola albo przy wejściu do gabinetu lekarza. Ale to pośpieszanie i decydowanie za dzieci o priorytetach staje się później nagminne i w dalszej perspektywie bierze pod uwagę nasze cele, a nie dziecka. Oczywiście ważne jest, aby poświęcać czas najważniejszym i pilnym działaniom, lecz jednocześnie nie zapominać o celach dzieci – to dzięki nim uwierzą w siebie, wyobrażą sobie własne działania i zaczną je realizować, zyskując tym samym niezależność, tak potrzebną do wzięcia odpowiedzialności w dorosłym życiu.

Skuteczny nawyk: „Rób najpierw to, co najważniejsze”.

Zły nawyk: „Pośpiesz się” – zrób to teraz i natychmiast.

Druga grupa o nazwie – „Współpracuj z innymi” obejmuje kolejne trzy nawyki, które pomagają dobrze żyć wśród innych ludzi. Wypracowanie tych nawyków u dzieci pozwala im zmniejszyć ilość konfliktów, obniżyć poziom agresji w grupie oraz uwrażliwić dzieci na potrzeby innych osób: rodziców, kolegów, rodzeństwa.

#4

Umiejętność negocjowania dobrych rozwiązań – dzieci od małego uczą się, że muszą ustępować dorosłym, a rywalizować z rówieśnikami. W jednej relacji przegrywają, w innych chcą wygrywać cudzym kosztem. „Bądź lepszy! Pokaż im!”, „Synek sąsiada już siada, nie bądź gorszy”, „Wygraj ten konkurs”, „Miej najlepszą średnią”, „Chcę być z Ciebie dumny, daj mi powód!”. Dlatego należy starać się o dobro własne i drugiej osoby. Dbać o potrzeby swoje i innych. W końcu nie ma nic bardziej niszczącego niż wieczne współzawodnictwo. No może, wieczne ustępowanie innym... dlatego

Skuteczny nawyk: „Myśl w kategoriach wygrana-wygrana”.

Zły nawyk: „Nie targuj się ze mną” – ustąp we wszystkim i nie próbuj negocjować – po prostu przegraj.

#5

Komunikacja oparta na empatii – dzieci próbują zrozumieć świat. Pomagamy im w tym, jak umiemy, ale czasem mamy dość. Albo wolimy unikać prawdy. Denerwujemy się, gdy pytania są zbyt dociekliwe. Unikamy szczerego mówienia o uczuciach. Potem dziwimy się, że relacja z dzieckiem nie jest dość bliska. Co więcej odmawiamy także dzieciom prawa do wyraźnego mówienia o bólu, złości, smutku. Nie dajemy przyzwolenia na przeżywanie. Mówimy: „No, już nie boli”, odwracamy uwagę – „Patrz, ptaszek, leci!” i wmawiamy, że są dobre i złe emocje – „Taka ładna dziewczynka, a tak się złości”, „Chłopaki nie płaczą”. W efekcie nie uczymy empatii, zarówno wobec innych, jak i wobec siebie samych.

Skuteczny nawyk: „Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym – bądź empatyczny.

Zły nawyk: „Czy ty musisz tyle pytać”, „Nie ma, o co płakać...”.

#6

Doceniania różnic pomiędzy ludźmi – to naturalne, że staramy się chronić nasze dzieci. Ale często chronimy je tak bardzo, że wmawiamy im – nie warto zadawać się z ludźmi, którzy są inni, myślą inaczej, działają inaczej. Lepiej trzymać się bezpiecznych i uładzonych relacji. Unikać dyskusji, bo mogą wymknąć się spod kontroli. A przecież dzieci są nieskażone stereotypowym myśleniem, ciekawe z natury. Bawią się z innymi dziećmi niezależnie od koloru ich skóry czy statusu społecznego. Potrafią dogadać się z kimś, kto nie mówi w ich języku. Akceptują ludzi takimi, jacy są, potrafią w nich dostrzec atrakcyjne cechy i wykorzystać w zabawie. Dlatego warto je w tym wspierać, bo taka umiejętność przyda się w przyszłym życiu, także zawodowym.

Skuteczny nawyk: „Szukaj synergii w kontakcie z innymi”.

Zły nawyk: „Nie chcę, żebyś się z nim bawił”.

Trzecia grupa – „Pamiętaj, by zadbać o siebie” zawiera ostatni, ale niezwykle ważny nawyk, który ma na uwadze regularne dbanie o swoje ciało, głowę, serce i duszę – jednym zdaniem – chodzi o zachowanie niezbędnej równowagi w rozwoju.

#7

Zachowanie równowagi – Chcemy nauczyć dzieci obowiązkowości, ale czy uczymy je tez odpoczywania? Gdy dziecko jest małe, chcemy, by jak najdłużej spało i nie było zbyt aktywne. A gdy trochę podrośnie, odmawiamy im prawa do długiego snu, odpoczynku, nudzenia się, bujania w obłokach i niekończących się rozmów z rówieśnikami. Regeneracja sił, dbanie o kondycję, relacje, wyciszenia? To trudna sztuka, ale niezwykle ważna, by znaleźć złoty środek pomiędzy pracą a relaksem.

Skuteczny nawyk: „Ostrz piłę”, czyli miej nawyk codziennej regeneracji. Pewien drwal tak się śpieszył z wycinaniem drzew, że nie miał czasu na naostrzenie piły.

Zły nawyk: „Leń z ciebie”.

Dać dzieciom korzenie i skrzydła

Książka Seana Coveya to przede wszystkim poradnik dla rodziców, który zawiera cenne rady związane ze wspieraniem dziecka w rozwoju. Dzięki książce najmłodsi w zabawny sposób – w towarzystwie bohaterów z krainy Siedmiu Dębów poznają nawyki przydatne przez całe życie. Witek uczy organizacji czasu. Kudłatek przekonuje, że warto określić sobie cel działania. Lilka zwraca uwagę na współpracę z innymi, a Wandzia przypomina, dlaczego należy zadbać o siebie. „7 nawyków szczęśliwego dziecka” – to siedem pouczających historii zarówno dla dzieci, jak i rodziców, jako pomoc w wychowaniu. „7 nawyków szczęśliwego dziecka to pomysł na takie wychowanie dzieci, by miały zdrowe poczucie własnej wartości, chęć do zmieniania świata na lepsze, wrażliwość na innych ludzi i by - przy tym wszystkim - potrafiły się o siebie mądrze zatroszczyć.”

O autorze

Sean Covey to amerykański pisarz i inspirujący mówca. Studiował filologię angielską na Uniwersytecie im. Brighama Younga oraz ekonomię w Harvard Business School. Jego książki zostały przetłumaczone na 20 języków i sprzedane w ponad 4 milionach egzemplarzy. Prywatnie wychowuje siedmioro dzieci, oczywiście w duchu 7 nawyków. W oparciu o metodę 7 nawyków powstał program „The Leader in Me”, którego celem jest ulepszenie procesu wychowawczego w szkołach, ale także uwolnienie potencjału i możliwości zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli. Program oferuje organizacja Franklin Covey, której wiceprezydentem i przewodniczącym jednostki odpowiedzialnej za edukację jest właśnie Sean Covey. W tym momencie program stosowany jest w ponad 150 krajach.

Sean Covey, "7 nawyków szczęśliwego dziecka". Wydanie pierwsze, 2017.
Tłumaczenie: Małgorzata Bortnowska. Wydawnictwo Znak
ISBN: 978-83-240-4021-6

Więcej na stronie wydawnictwa.

 

(Źródło: Wydawnictwo ZNAK)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie