Szkoła neuronów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trudności w porozumiewaniu się z dorosłymi, łamanie reguł, narażanie się na ryzyko, niechęć do sprawdzonych metod rozwiązywania problemów, kłopoty z zasypianiem... To tylko niektóre z elementów codzienności nastolatka, dodatkowo stojącego dzisiaj w obliczu problemów i zadań, z którymi nie mieliśmy do czynienia w historii naszego gatunku. Jaki jest praktyczny sens etapu życia, w którym wszystko robimy inaczej niż trzeba?

Na rynku wydawniczym ukazała się najnowsza publikacja dr Marka Kaczmarzyka pt. „Szkoła neutronów. O nastolatków, kompromisach i wychowaniu”, wydana przez Grupę Wydawniczą Literatura Inspiruje. Najnowsze odkrycia neuronauk, wyjaśniają wiele zjawisk dotyczących zachowań nastolatków, które wcześniej były dla nas niezrozumiałe i uważaliśmy za szkodliwe. Z proponowanej przez autora perspektywy konflikt pokoleń jest nie tylko zrozumiały, ale wręcz konieczny. Napięcie pomiędzy ludźmi będącymi na różnym etapie rozwoju jest tu siłą, która właściwie wykorzystana służy interesom obu stron.

Poznanie tego, jak funkcjonuje mózg dziecka ma kluczowe znaczenie tak dla wychowania, jak i dla dydaktyki – z jednej strony powinniśmy w szkołach lepiej dopasowywać oczekiwania do możliwości rozwojowych dzieci, z drugiej – proponować takie zadania i aktywności, które sprzyjać będą rozwojowi mózgu. Podczas konferencji INSPIR@CJE 2015 mówił o biologicznym rozwoju mózgu. Zwracał wówczas uwagę na to, że często jednak nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakie procesy zachodzą w głowach dzieci i nastolatków, a później podejmujemy błędne decyzje dydaktyczne lub wychowawcze. Można zobaczyć film z jego wystąpieniem tutaj.

Będzie bardzo dobrze, kiedy wielu refleksyjnych pedagogów i rodziców przeczyta publikację Marka Kaczmarzyka. Wiedza w niej zawarta może być bardzo przydatna w codzienności niełatwych oddziaływań pedagogicznych – uważa prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski.

Dr Marek Kaczmarzyk jest nauczycielem i wykładowcą, biologiem, neurodydaktykiem i memetykiem, popularyzatorem nauki, twórcą podręczników i programów szkolnych. Od roku 2000 prowadzi Pracownię Dydaktyki Biologii na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego


Notka o książce
:
„Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”
Marek Kaczmarzyk, Wydawca: Dobra Literatura, kwiecień 2017.
ISBN: 978-83-65223-80-7

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie