Gry wideo a życie rodzinne

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

"Gry wideo w środowisku rodzinnym. Diagnoza i rekomendacje" to pierwsza polskojęzyczna książka, która podejmuje w sposób kompleksowy rodzinne aspekty funkcjonowania gier wideo w domach. Opisane zostały w niej najważniejsze zjawiska związane z obecnością gier wideo w życiu rodzinnym, między innymi kwestie „growych” kompetencji rodziców i ich dorastających dzieci, wpływu gier wideo na odbiorców czy edukacyjnego i wychowawczego potencjału tego medium.

Zasadniczym celem tej książki jest pokazanie gier wideo jako medium, które odpowiednio wykorzystane oferuje czas „dla nas”, tzn. wspólny czas dzieci i rodziców, który z pewnością nie jest zmarnowany. – pisze Damian Gałuszka we wstępie. „Niestety, wciąż natknąć się można na poglądy o nieuchronnie destrukcyjnym wpływie tego medium na rozwój młodych ludzi, a także życie rodzinne. Niekiedy powtarza się, że jeśli dziecko musi korzystać z gier elektronicznych, to powinno to robić jak najrzadziej. Oczywiście w takiej opinii ukryte jest założenie, że korzystanie z gier cyfrowych to wyjątkowo bezproduktywny sposób spędzania czasu wolnego.”

W książce zaproponowano możliwie holistyczne i unikające skrajności ujęcie gier elektronicznych. To znaczy, że przedstawione zostały zarówno zagrożenia związane z obecnością tego medium w życiu rodzinnym – i częściowo szkolnym – jak i jego pozytywny potencjał. Nie zabrakło też rozdziału, w którym prezentowane są praktyczne sugestie dla rodziców czy wychowawców dorastających graczy. Z racji swojej uniwersalności jest to książka, która powinna trawić w gusta nie tylko rodziców, ale też nauczycieli, pedagogów, edukatorów medialnych, studentów czy nawet twórców gier i samych graczy - szczególnie tych, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę o swoim hobby. Zwłaszcza, że grają (niemal) wszyscy…

Jak zauważa Damian Gałuszka, „należy mieć świadomość, że gry elektroniczne nie są medium skierowanym w głównej mierze do dzieci. Świadczą o tym dane o strukturze socjodemograficznej użytkowników gier na świecie. Aktualnie średni wiek gracza w USA to 35 lat (w przypadku kobiet średnia wynosi 37 lat, natomiast dla mężczyzn 33 lata), a 41% wszystkich odbiorców gier w tym kraju to kobiety. Rozkład tej kategorii społecznej wygląda niemal jednakowo w Europie”. Skoro zatem gramy, dlaczego nie moglibyśmy grać razem z naszymi dziećmi.

Potencjał edukacyjny gier wideo jest olbrzymi. Stosunkowo dużo mamy też dostępnych badań wskazujących na różnorodne korzyści wynikające z grania. Autor poświęcił tym analizom jeden z podrozdziałów – warto z nimi zapoznać się zanim znów powiemy coś o „szkodliwym” wpływie gier na rozwój dzieci i młodzieży.

Książka dostępna jest w dwóch wersjach: darmowego e-booka i płatnej papierowej. Wersję elektroniczną pobrać można ze strony Grywrodzinie.pl. Edycja drukowana jest do kupienia na stronie Wydawnictwa LIBRON w cenie 40 zł (+koszty wysyłki): http://libron.pl/katalog/czytaj/id/259 oraz w najpopularniejszych księgarniach.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie