Urządzenia mobilne towarzyszą większości nauczycieli i uczniów przez cały dzień. Przed szkołą, w szkole i… po szkole. Zwykle ich potencjał nie jest w pełni wykorzystany – albo inaczej: jest wykorzystany do wielu celów, ale innych niż edukacyjne. A tymczasem te małe urządzenia zawierają w sobie tysiące aplikacji, które mogą codziennie pomagać w nauczaniu / uczeniu się. Wystarczy tylko chcieć je poznać i zastanowić się kiedy i jak można je wykorzystać na zajęciach. Na początek warto zajrzeć do nowej publikacji: „TIK w pigułce” autorstwa Macieja Danieluka, nauczyciela ze Szkoły Podstawowej w Damasławku.
„Jak zmotywować uczniów do tego, żeby chciało im się uczyć? Jak sprowokować ich do odkrywania swoich talentów? W jaki sposób uwolnić ich kreatywność i zachęcić do wyrażania swych myśli? To pytania, które nurtowały autora książki. Z pomocą w poszukiwaniu odpowiedzi na nie przychodzą właśnie nowe technologie, z którymi mamy do czynienia codziennie, ale bardzo rzadko w obszarze edukacji. Łatwo to można zmienić!
Publikacja „TIK w pigułce”, wydana przez Centrum Rozwoju Edukacji EDICON, to przewodnik dla nauczycieli po ogólnie dostępnych aplikacjach, które można wykorzystać podczas zajęć z uczniami. Autor wyjaśnia, w jaki sposób wykorzystać TiK w edukacji oraz omawia 100 aplikacji, które doskonale sprawdzają się podczas szkolnych zajęć. Przedstawione narzędzia są uniwersalne. Można je zastosować na różnych zajęciach.
Niewątpliwym atutem tej książki jest rozdział zatytułowany Bank pomysłów, w którym znalazły się sprawdzone pomysły na wykorzystanie poszczególnych aplikacji. Swoje patenty zdradzają m.in. znani i cenieni nauczyciele z grupy Superbelfrzy RP: Marta Florkiewicz-Borkowska, Joanna Krzemińska, Jolanta Okuniewska, Agnieszka Bilska, Anita Plumińska-Mieloch, Joanna Świercz, Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska, Dorota Czech Czerniak, Przemysław Staroń, Dawid Łasiński i Maciej Danieluk – autor publikacji.
Aplikacje dobrano w taki sposób, by pokazać, że to samo narzędzie można z powodzeniem wykorzystać zarówno na lekcjach języka polskiego, jak i fizyki czy matematyki. Dla uczniów z SPE, uczniów klas I–III, IV–VIII i szkół ponadpodstawowych. Wiek czy poziom umiejętności młodych ludzi nie jest żadną przeszkodą. Z nowoczesnych technologii warto i należy korzystać. Czytelnik musi tylko odpowiedzieć sobie na pytanie, co chce osiągnąć, a potem dobrać odpowiednie narzędzie, by ten cel zrealizować. Dzięki publikacji osoby korzystające z TIK mogą wzbogacić swój warsztat pracy, a ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę, otrzymują rzetelne wskazówki, od czego zacząć.
Dla tych nauczycieli, którzy zastanawiają się, jak wykorzystać uczniowskich potencjał smartfonów do innych celów niż gry i społeczności, publikacja ta może okazać się inspirująca i zachęcająca do nowatorskich podejść dydaktycznych.
Metryczka publikacji:
„TIK w pigułce. Narzędziownik nauczyciela”
Maciej Danieluk, Centrum Rozwoju Edukacji EDICON sp. z o.o.
Poznań, 2019, ISBN978-83-954880-1-6
www.edicon.pl
Edunews.pl jest patronem medialnym tej publikacji.
Ostatnie komentarze