Jak wytrenować pamięć?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pamięć to spoiwo ludzkiej tożsamości. Każdego dnia przetwarzamy ogrom informacji, kodujemy je, przechowujemy, wydobywamy. Uczymy się przez całe życie. Skuteczność nauki zależy od tego jak działa pamięć, a niemal każdy człowiek jest niezadowolony z jej działania. Ani osoby o wybitnych zdolnościach, mistrzowie, którzy zapamiętują i bezbłędnie odpamiętują niewyobrażalne ilości informacji, ani osoby świadomie doświadczające poważnych zaburzeń pamięci. Jak przejść od wiedzy na temat pamięci do jej aktywnego wspomagania? Na to pytanie odpowiadają autorzy „Treningu pamięci. Podręcznika trenera”.

Prof. dr hab. Przemysław Bąbel (dyrektor Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, przewodniczący Rady Dyscypliny Psychologii UJ oraz kierownik Zespołu Badania Bólu) i Agnieszka Baran (psycholożka, pedagożka, współautorka międzynarodowych projektów) piszą o zasadach skutecznej edukacji i wspomagania pamięci, tak istotnych w świecie, w których jesteśmy zewsząd bombardowani informacjami – a nasze mózgi muszą sprawnie wyselekcjonować te, które są rzeczywiście istotne, mają dla nas wartość i są godne zapamiętania. Autorzy przekonują jak ważna w procesie ćwiczenia pamięci jest koncentracja uwagi, porcjowanie informacji czy wykorzystanie wyobraźni. Mówią, jak działają różnego rodzaju efekty: pierwszeństwa, świeżości czy wyższości obrazu, zgodnie z którym efektywniej zapamiętujemy obrazy niż odpowiadające im słowa. Tłumaczą m.in. dlaczego zwykle lepiej pamiętamy to, co łączy się z odczuwaniem emocji. I dlaczego wzrastające emocje pozytywne wspomagają pamięć, a nawet stosunkowo niewielkie podniesienie poziomu tych negatywnych, niekorzystnie działa na zapamiętywanie i powoduje szybsze zapominanie – nie lubimy przecież wspominać tego, co źle nam się kojarzy.

Wbrew tytułowi, „Trening pamięci. Podręcznik trenera” to nie tylko poradnik metodologiczny i metodyczny dla specjalistów. To kompendium wiedzy, które umożliwi poprawne zaplanowanie, przeprowadzenie i ocenę skuteczności treningu pamięci w różnych grupach – dzieci i młodzieży, pracowników, seniorów, beneficjentów placówek edukacyjnych, instytucji kulturalnych czy organizacji pozarządowych. Książka omawia zasady wspomagania pamięci opartych na dowodach naukowych, pokazuje etapy procesu projektowania i realizacji treningu pamięci wraz z cennymi praktycznymi wskazówkami.

Notka o publikacji:

Trening pamięci. Podręcznik trenera. Przemysław Bąbel, Agnieszka Baran.
Wydawnictwo Naukowe PWN, wyd. II (I w WPWN), 2024.
EAN: 9788301236014. Więcej w księgarni PWN.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie