Co ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły. Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w ostatnim kwartale 2009 r.
W październiku
Kilka podpowiedzi dla reformujących edukację. Craig Barrett był przez wiele lat liderem korporacji Intela. Pod jego kierownictwem firma, znana m.in. z procesorów znajdujących się w komputerach, uznała wspieranie edukacji młodych ludzi jako jeden z celów głównych jej istnienia. Nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i na całym świecie, gdyż Intel był i jest jedną z flagowych instytucji promujących ideę komputera dla każdego ucznia.
Nowoczesne technologie wprowadziły nowy wymiar uczenia się i interakcji pomiędzy uczestnikami procesu edukacji, co może okazać się przełomowe w dobieraniu narzędzi służących zgłębianiu wiedzy i uczeniu się umiejętności. Aktywność i współpraca uczniów, którą trudno osiągnąć wykorzystując papierową publikację, może być stosunkowo łatwo osiągnięta w przypadku narzędzi wirtualnych. Czy cyfrowe podręczniki ostatecznie zwyciężą?
Edukacja przez całe życie święci triumfy w Wielkiej Brytanii. Okazuje się, że coraz więcej dorosłych osób dostrzega wartość w różnego rodzaju aktywnościach edukacyjnych, nie tylko związanych z własnym rozwojem zawodowym. Zmiana w zachowaniach społecznych została dostrzeżona przez rząd, który zaangażował do wspierania edukacji nieformalnej aż sześć ministerstw. Czy nadchodzi rewolucja w uczeniu się?
Prawdopodobnie wielu nauczycieli zmaga się z tym problemem: mówią do uczniów i spostrzegają, że ci nic nie rozumieją. Czy nauczyciele mówią jakimś innym językiem, czy też uczniowie w ogóle nie starają się zrozumieć przekazu? Może rozwiązanie problemu leży w zmianie sposobu komunikowania się, nie tylko podczas lekcji, ale i poza szkołą? Co nauczyciel może zmienić? Oto 10 podpowiedzi dla edukatora epoki cyfrowej.
Kilka podpowiedzi dla reformujących edukację. Craig Barrett był przez wiele lat liderem korporacji Intela. Pod jego kierownictwem firma, znana m.in. z procesorów znajdujących się w komputerach, uznała wspieranie edukacji młodych ludzi jako jeden z celów głównych jej istnienia. Nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i na całym świecie, gdyż Intel był i jest jedną z flagowych instytucji promujących ideę komputera dla każdego ucznia.
Nowoczesne technologie wprowadziły nowy wymiar uczenia się i interakcji pomiędzy uczestnikami procesu edukacji, co może okazać się przełomowe w dobieraniu narzędzi służących zgłębianiu wiedzy i uczeniu się umiejętności. Aktywność i współpraca uczniów, którą trudno osiągnąć wykorzystując papierową publikację, może być stosunkowo łatwo osiągnięta w przypadku narzędzi wirtualnych. Czy cyfrowe podręczniki ostatecznie zwyciężą?
Edukacja przez całe życie święci triumfy w Wielkiej Brytanii. Okazuje się, że coraz więcej dorosłych osób dostrzega wartość w różnego rodzaju aktywnościach edukacyjnych, nie tylko związanych z własnym rozwojem zawodowym. Zmiana w zachowaniach społecznych została dostrzeżona przez rząd, który zaangażował do wspierania edukacji nieformalnej aż sześć ministerstw. Czy nadchodzi rewolucja w uczeniu się?
Prawdopodobnie wielu nauczycieli zmaga się z tym problemem: mówią do uczniów i spostrzegają, że ci nic nie rozumieją. Czy nauczyciele mówią jakimś innym językiem, czy też uczniowie w ogóle nie starają się zrozumieć przekazu? Może rozwiązanie problemu leży w zmianie sposobu komunikowania się, nie tylko podczas lekcji, ale i poza szkołą? Co nauczyciel może zmienić? Oto 10 podpowiedzi dla edukatora epoki cyfrowej.
Szkoła ładnie mówiąca po polsku. Nowoczesność edukacji to nie tylko korzystanie z nowych technologii, ale i organizowanie uczenia się opartego na wartościach. Wyjątkowym walorem jest ludzka mowa. Sporo pojawia się różnych inicjatyw pragnących uwrażliwić nauczycieli, aby ich język był przykładem dla uczniów. Oczywiste jest, że nie wyczerpują one potrzeby zabiegania o kulturę języka polskiego.
W listopadzie
Szkolna edukacja w demokratycznym, wolnym kraju domaga się poszukiwania systemu kształcenia dopasowanego do demokracji, wolności i potrzeb obywatelskiego społeczeństwa. Stąd pytania o demokratyczną szkołę. Jaka ona powinna być w demokratycznym, wolnym, obywatelskim kraju? Na czym polega równość osób w takiej szkole? Co z tą demokracją w szkole?
Jakiej matematyki potrzebujemy w epoce cyfrowej? Program nauczania matematyki oparty jest na arytmetyce i algebrze. Wszystko prowadzi do jednego zagadnienia: analizy matematycznej. Tymczasem na tym miejscu powinna znaleźć się statystyka. Dziś potrzebujemy przejść z matematyki klasycznej, "analogowej" do nowoczesnej, „cyfrowej“ - przekonuje Profesor Arthur Benjamin, w wystąpieniu z serii TEDTalks.
Uczące się zespoły. Powoli na emeryturę zaczyna przechodzić pokolenie nauczycieli urodzonych po II w.św. Problemem jest też wypalenie zawodowe, które dotyka szeroką grupę osób w tym zawodzie. Z drugiej strony młodzi ludzie wcale nie garną się do bycia nauczycielami. Czy mamy do czynienia z zagrożeniem stabilności systemu edukacji i ryzykiem obniżenia jakości nauczania?
Wielu z nas zapamiętanie na raz zbyt dużej ilości informacji sprawia wyraźny kłopot. Połowa potem i tak gdzieś umyka. Wspomagamy się notatnikami, ale to również często nie przynosi poprawy pamięci. Jak namówić nasz mózg, aby pracował wydajniej? Można posłużyć się mapami myśli, które pomogą uporządkować i zapamiętać informację w taki sposób, jak to lubi nasz mózg. Zobacz mapy myśli w 10 krokach.
Nastawienie na edukacyjny sukces. Niektórzy twierdzą, że nie pieniądz czy władza, ale ludzkie pragnienia i dążenia rządzą światem. Jeśli jest to prawdą, to zastanówmy się, czy nie warto w szkole więcej, szerzej i mocniej o nich mówić i zabiegać o osiąganie sukcesów przez uczniów? Warto zapytać: Dlaczego edukacja powinna nastawiać się na sukces, swój szkolny, ale przede wszystkim uczniów?
Porażka młodych Polaków na rynku pracy. Polska musi podjąć natychmiastowe działania na rzecz zwiększenia zatrudnienia młodzieży – wynika z raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) na temat sytuacji absolwentów szkół i uczelni wchodzących na rynek pracy w krajach członkowskich organizacji. Na tle innych krajów wypadamy bardzo słabo, a co roku bezrobotnych absolwentów szkół przybywa.
"Musimy odpowiednio przygotować się do przyszłości pełnej wyzwań. To właśnie tu jest odpowiednie miejsce dla edukacji i edukacja staje się teraz kluczowa." – powiedział Angel Gurría, Sekretarz Generalny OECD podczas Edukacyjnego Okrągłego Stołu UNESCO, zauważając, że poprawa edukacji jest to jedno z największych wyzwań i kluczowy obszar działalności OECD. Edukacja dla przyszłości: jaka droga przed nami?
"Musimy odpowiednio przygotować się do przyszłości pełnej wyzwań. To właśnie tu jest odpowiednie miejsce dla edukacji i edukacja staje się teraz kluczowa." – powiedział Angel Gurría, Sekretarz Generalny OECD podczas Edukacyjnego Okrągłego Stołu UNESCO, zauważając, że poprawa edukacji jest to jedno z największych wyzwań i kluczowy obszar działalności OECD. Edukacja dla przyszłości: jaka droga przed nami?
W grudniu
Jak będzie wyglądała rzeczywistość szkolna w Polsce za 20 lat? Biorąc pod uwagę postęp technologiczny i zmiany społeczno-gospodarcze, czy jesteśmy w stanie prognozować, jak będzie wyglądało środowisko szkolne za dwie dekady? Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zorganizował wczoraj interesującą debatę w Gdańsku na temat przyszłości polskiej szkoły i jej funkcji. Jaka będzie polska szkoła w 2030 r.?
Sedno edukacji leży w treści nauczania. Sekret powodzenia edukacyjnych innowacji nie leży wyłącznie w stosowaniu nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, ale w treści. Niektóre innowacje zbyt często koncentrują się na formie. W innowacjach ważne jest uzyskanie wyższej skuteczności edukacji i jakości ludzkiego życia. Najważniejsze jest to, czego się uczę. Istota edukacji też leży w treści.
Reformatorzy edukacji na świecie zmagają się z tym samym wyzwaniem: jak skutecznie mobilizować szkoły do zmiany, modernizacji, podnoszenia jakości. Czy inwestować w system edukacji, czy tylko w najgorsze szkoły, próbując wyrównywać poziom; czy skupić się na wsparciu nauczycieli, czy inwestować w infrastrukturę; a może w uczniów? Kołdra jest zawsze za krótka... Jak mobilizować szkoły do zmian?
Czego oczekuje polski student? Mamy w Polsce jeden z najwyższych w Unii Europejskiej wskaźników bezrobocia w grupie młodzieży po szkole i studiach. Można byłoby zatem przypuszczać, że młodzi ludzie na studiach zdają już sobie sprawę z czekających ich wyzwań na rynku pracy i przygotowują do samodzielności zawodowej. Spójrzmy, jakie cele zawodowe są dla polskich studentów najważniejsze.
Problemy z matematyką i co dalej? W badaniach PISA w 2006 r. kompetencje matematyczne polskiej młodzieży zostały ocenione na „słabą trójkę“. Polska zmieściła się w średniej OECD, ale jako ostatni kraj. Choć polscy uczniowie potrafią sobie poradzić z prostymi zadaniami i liczeniem, słabo wypadają w praktycznym zastosowaniu zasad matematyki. Niestety, nic nie wskazuje na razie, że będzie lepiej.
O komunikacji w edukacji. Temat ten wydaje się być niewyczerpany. Zaledwie dotknę kilku wątków, wiele domaga się rozwinięcia - może ktoś inny spróbuje. Edukacja (każda: formalna, nieformalna, szkolna, przez całe życie, itp.) opiera się na komunikacji. Od jakości tej komunikacji zależy wprost skuteczność nauczania, ale i również jakość środowiska edukacyjnego, w którym się uczymy.
Gimnazjum we wsi Drążna. Szkolny festiwal nauki. Publiczność składająca się z rodziców, uczniów, nauczycieli, gości, obserwuje prezentację ucznia mającego na co dzień trudności w nauce. Chłopiec, potarłszy ręką ebonitową rurę od odkurzacza, zbiera nią papierki z dywanu, po czym objaśnia, co działo się z elektronami i dlaczego papierki zostały do niej przyciągnięte. Szkoła musi być ciekawsza.
Uczestnikom konferencji Educa w Berlinie zadano takie pytanie: czy systemy edukacji spełniają oczekiwania uczniów i studentów? Potrzeba zmiany metod kształcenia podkreślana była często podczas wystąpień, ale nie proponowano radykalnych kroków. Zmiana dzieje się na naszych oczach i wkrótce systemy edukacji będą musiały dopasować się do nowego świata, albo poniosą porażkę. Przyszłość: pomiędzy edukacją i katastrofą?