Jakie są cele edukacji przyszłości?

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyOdnoszę nieraz wrażenie, że tak jesteśmy zafascynowani nowymi technologiami i możliwościami edukacji, że zapominamy o najprostszych, a zarazem, najważniejszych pytaniach: jakie mają być cele współczesnej edukacji? Czyje potrzeby ma zaspokajać? Co to są efekty edukacji? Czy można rozmawiać o wizji szkoły przyszłości, nie mając wizji absolwenta?
 
„Czego potrzeba, aby dotrzeć do przyszłości jako pierwsi? Co możemy zrobić, aby nasza szkoła była miejscem przygotowania uczniów do funkcjonowania w świecie ery informacji? Dziś dyrektor powinien wspólnie z nauczycielami odpowiedzieć sobie m.in. na takie pytania jak: skąd pochodzi wyobrażenie na temat przyszłości, w jaki sposób stworzyć wyobrażenie przyszłości, a w jaki sposób odróżnić wyobrażenie na temat przyszłości od fantazji? Jak zweryfikować poprawność takiego wyobrażenia? Czy możemy te problemy odnieść również do edukacji?” – to słowa Witolda Kołodziejczyka, eksperta i praktyka edukacyjnego.

„Niewiele o świecie za 20 lat wiemy.” – czytamy w jednym z artykułów w Edunews.pl. Czy naprawdę o bliskiej i dalszej przyszłości nie wiemy nic? Co wiemy? Trzeba będzie wyprodukować żywność, przetworzyć ją i zmagazynować, przetransportować, znów zmagazynować, sprzedać, wykonywać potrawy, odpowiednio sprzedać-podać je, a na koniec posprzątać. Więcej: na każdym wymienionym etapie trzeba ciągle wykonywać pracę sprzątania. 

Jeszcze więcej: zawsze trzeba będzie coś wyprodukować, przetransportować, zmagazynować, zapakować i sprzedać z uśmiechem. I posprzątać. A jeszcze przypilnować, sprawdzać i monitorować. Te i temu podobne prace, uznawane jako najniższe w hierarchii zawodów, będą musieli wykonywać absolwenci szkoły przyszłości.

I jeszcze więcej wiemy: większość absolwentów będzie mieć kłopoty z zawarciem harmonijnego związku, założeniem i utrzymaniem rodziny, z wychowaniem dzieci. Większość małżeństw rozpadnie się. Ale to nie wszystko: duża część naszych byłych uczniów wejdzie w konflikt z prawem, wpadnie w nałogi, depresję. Te problemy będą dotyczyć wszystkich: rolników, kierowców, kasjerek, magazynierów, web-masterów, projektantów awatarów, lekarzy, profesorów, … .

Co ma, lub będzie miała, do zaoferowania tym ludziom nowoczesna szkoła przyszłości? Szkoła posługująca się coraz nowszymi technologiami i narzędziami?

Czy można marzyć o rewolucji w oświacie, bez myślenia o radykalnej zmianie dotychczasowych priorytetów w edukacji? Jeśli przyjąć, że wzorcem „produktu” tradycyjnej szkoły jest uczeń-absolwent dobrze wykształcony, to czym ma różnić się od niego „produkt” szkoły XXI wieku? Jaki(e) jest(są) model(e) ucznia i absolwenta szkoły przyszłości?
 
Co może i powinna robić nowoczesna szkoła aby jej absolwent funkcjonował jak najlepiej
- w życiu osobistym,
- w pracy zawodowej,
- w społeczeństwie?

Czy unikanie tych pytań i koncentrowanie się na nowych technologiach edukacyjnych może sprowadzić rewolucję oświatową na manowce? Czy grozi powszechnej-nowoczesnej oświacie, posługującej się najlepszymi technologiami, powrót do stanu jaki mamy teraz: wszystko funkcjonuje dobrze, tylko że nauczyciele, dyrektorzy, uczniowie, rodzice, eksperci i władze oświatowe są niezadowoleni i sfrustrowani? Jak w starym dowcipie: operacja udała się – ale pacjent niestety zmarł.

Składam wniosek o przedstawienie fundamentów, celów, zadań, podstawowych dróg i metod działania, wizji (modelu) ucznia i absolwenta nowoczesnej szkoły XXI wieku. Jest to – prośba, wniosek, zlecenie, żądanie (niewłaściwe proszę skreślić) – skierowana(e)(y) - w imieniu wszystkich zainteresowanych obywateli, rodziców, uczniów, absolwentów – obecnych i przyszłych, do ekspertów zajmujących się oświatą.
 
Czy istnieje potrzeba sformułowania zwartego dokumentu przedstawiającego cele i zadania polskiej szkoły? Napisanego nie językiem naukowym lub urzędowym, lecz klarownym i powszechnie  zrozumiałym, czytelnego dla pracowników oświaty, rodziców i uczniów. Napisanego tekstem inspirującym do myślenia i działania. Czy jest to możliwe? 


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie