Nowa architektura edukacji (4)

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyCzy jako dorośli, wchodząc do budynku szkoły, nie czujemy, że to przestrzeń nie dla nas? Często słyszy się od rodziców, że nie dość, że szkoła przywołuje im niezbyt miłe wspomnienia, to jeszcze czują się oni zażenowani, gdy „upupia się” ich, każąc siedzieć na małych krzesełkach i słuchać nauczycielki. Scena jak z Gombrowicza? Czy tak rzeczywiście musi być?
 
Czym szkoła jest, a czym mogłaby się stać?
Projektowanie szkoły wymaga spełnienia potrzeb dzieci, by mogły uczyć się i bawić w otoczeniu, które je stymuluje, ułatwia efektywną pracę, daje możliwość współpracy i odpoczynku. Niezmiernie ważne są w tej przestrzeni także oczekiwania dorosłych, gdyż zarówno nauczyciele, jak i rodzice chcą pracować, spotykać się w godnych warunkach i mieć szansę na rzeczywisty dialog i współtworzenie rzeczywistości szkolnej. Ten cel wyznaczają sobie współcześni twórcy szkół, choć pewnie w naszych skromnych warunkach wystarczyłoby inaczej zaaranżować przestrzeń klasy, tak by wszyscy uczestnicy spotkania mogli się widzieć i swobodniej poczuć.

nowa architektura edukacji 
Cedar Ridge High School, Round Rock, Texas; Zdjęcie ©Charles Davis Smith

nowa architektura edukacji 
Collège du Léman et salle communale w Apples, Szwajcaria; Zdjęcie ©Graeme Mann & Patricia Capua Mann   

Szkoła – miejsce wspólne

Co więcej – szkoły nie mogą pozwolić sobie na funkcjonowanie w zupełnej izolacji od otoczenia, stając się niezdobytymi twierdzami obstawionymi ochroniarzami (choć oczywiście nie podważam tu kwestii związanych z bezpieczeństwem). Pamiętajmy, że obraz mówi więcej niż tysiąc słów, dlatego, gdy budynek szkolny w sensie mentalnym i architektonicznym otworzy się na potrzeby społeczności, pokażemy naszym uczniom, że dialog społeczny, międzypokoleniowy jest możliwy i że mogą oni poczuć się gospodarzami tego miejsca, wziąć więc też w większym stopniu za nie odpowiedzialność (np. dbając o porządek, prezentując swoje osiągnięcia).
 
nowa architektura edukacji 
Barnard College, New York, USA; Zdjęcie ©Albert Vecerka / Esto
 
Budując szkołę, zwłaszcza w małych miejscowościach, architekci i dyrektorzy mają coraz częściej na uwadze, że w godzinach wieczornych może ona służyć całej społeczności. Pomieszczenia takie jak sala gimnastyczna, basen, biblioteka, pracownia komputerowa – mogą prowadzić „drugie życie”, stając się miejscem spotkań i rozrywki także dla dorosłych. Przy szkołach powstają parki o charakterze sportowo – rekreacyjno – dydaktycznym, stanowiąc atrakcję dla okolicznych mieszkańców, zachęcając do spędzania czasu wspólnie i aktywnie.

Korzyści płynące z tak poszerzonej funkcji szkoły są więc obopólne: członkowie społeczności zyskują miejsce na wspólne działania, dokształcanie się czy relaks, natomiast uczniowie w praktyce przekonują się, że szkoła to nie więzienie, ale przestrzeń, gdzie może wydarzyć się coś ciekawego, angażującego i twórczego nie tylko dla nich, a także – w jakimś sensie - dzięki nim.

nowa architektura edukacji 
Projekt szkoły podstawowej w Książenicach, gmina Grodzisk Mazowiecki (©Spółka PALK Architekci)

Siłą szkoły może więc stać się takie planowanie jej architektury i otoczenia, by mogło ono służyć budowaniu więzi w tak dziś rozproszonym, nierzadko biernym i zamkniętym na inicjatywy obywatelskie polskim społeczeństwie. Nauczyć babcię korzystania z komputera, zagrać wieczorem z tatą i wujkiem w siatkówkę, spotkać się na kawę w gronie gospodyń wiejskich?– takie i inne pomysły można bez przeszkód realizować już dziś.
 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie