Nowa architektura edukacji (4)

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyCzy jako dorośli, wchodząc do budynku szkoły, nie czujemy, że to przestrzeń nie dla nas? Często słyszy się od rodziców, że nie dość, że szkoła przywołuje im niezbyt miłe wspomnienia, to jeszcze czują się oni zażenowani, gdy „upupia się” ich, każąc siedzieć na małych krzesełkach i słuchać nauczycielki. Scena jak z Gombrowicza? Czy tak rzeczywiście musi być?
 
Czym szkoła jest, a czym mogłaby się stać?
Projektowanie szkoły wymaga spełnienia potrzeb dzieci, by mogły uczyć się i bawić w otoczeniu, które je stymuluje, ułatwia efektywną pracę, daje możliwość współpracy i odpoczynku. Niezmiernie ważne są w tej przestrzeni także oczekiwania dorosłych, gdyż zarówno nauczyciele, jak i rodzice chcą pracować, spotykać się w godnych warunkach i mieć szansę na rzeczywisty dialog i współtworzenie rzeczywistości szkolnej. Ten cel wyznaczają sobie współcześni twórcy szkół, choć pewnie w naszych skromnych warunkach wystarczyłoby inaczej zaaranżować przestrzeń klasy, tak by wszyscy uczestnicy spotkania mogli się widzieć i swobodniej poczuć.

nowa architektura edukacji 
Cedar Ridge High School, Round Rock, Texas; Zdjęcie ©Charles Davis Smith

nowa architektura edukacji 
Collège du Léman et salle communale w Apples, Szwajcaria; Zdjęcie ©Graeme Mann & Patricia Capua Mann   

Szkoła – miejsce wspólne

Co więcej – szkoły nie mogą pozwolić sobie na funkcjonowanie w zupełnej izolacji od otoczenia, stając się niezdobytymi twierdzami obstawionymi ochroniarzami (choć oczywiście nie podważam tu kwestii związanych z bezpieczeństwem). Pamiętajmy, że obraz mówi więcej niż tysiąc słów, dlatego, gdy budynek szkolny w sensie mentalnym i architektonicznym otworzy się na potrzeby społeczności, pokażemy naszym uczniom, że dialog społeczny, międzypokoleniowy jest możliwy i że mogą oni poczuć się gospodarzami tego miejsca, wziąć więc też w większym stopniu za nie odpowiedzialność (np. dbając o porządek, prezentując swoje osiągnięcia).
 
nowa architektura edukacji 
Barnard College, New York, USA; Zdjęcie ©Albert Vecerka / Esto
 
Budując szkołę, zwłaszcza w małych miejscowościach, architekci i dyrektorzy mają coraz częściej na uwadze, że w godzinach wieczornych może ona służyć całej społeczności. Pomieszczenia takie jak sala gimnastyczna, basen, biblioteka, pracownia komputerowa – mogą prowadzić „drugie życie”, stając się miejscem spotkań i rozrywki także dla dorosłych. Przy szkołach powstają parki o charakterze sportowo – rekreacyjno – dydaktycznym, stanowiąc atrakcję dla okolicznych mieszkańców, zachęcając do spędzania czasu wspólnie i aktywnie.

Korzyści płynące z tak poszerzonej funkcji szkoły są więc obopólne: członkowie społeczności zyskują miejsce na wspólne działania, dokształcanie się czy relaks, natomiast uczniowie w praktyce przekonują się, że szkoła to nie więzienie, ale przestrzeń, gdzie może wydarzyć się coś ciekawego, angażującego i twórczego nie tylko dla nich, a także – w jakimś sensie - dzięki nim.

nowa architektura edukacji 
Projekt szkoły podstawowej w Książenicach, gmina Grodzisk Mazowiecki (©Spółka PALK Architekci)

Siłą szkoły może więc stać się takie planowanie jej architektury i otoczenia, by mogło ono służyć budowaniu więzi w tak dziś rozproszonym, nierzadko biernym i zamkniętym na inicjatywy obywatelskie polskim społeczeństwie. Nauczyć babcię korzystania z komputera, zagrać wieczorem z tatą i wujkiem w siatkówkę, spotkać się na kawę w gronie gospodyń wiejskich?– takie i inne pomysły można bez przeszkód realizować już dziś.
 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie