Pozwólcie nam się uczyć!

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświaty„Styl uczenia się jest sposobem, w jaki człowiek się koncentruje, przyswaja, przetwarza i zapamiętuje nowe i trudne informacje. Dzieci potrafią nauczyć się właściwie wszystkiego, jeśli tylko pozwoli im się wykorzystać ich mocne strony.” – twierdzi Barbara Prashing z nowozelandzkiej Creative Learning Company, ekspert w dziedzinie technik uczenia się.
 
Barbara Prashing wierzy, że kluczem do sukcesu w nauce jest poznanie swojego indywidualnego stylu uczenia się i działanie zgodne z nim. Podczas szczegółowych badań zidentyfikowała główne elementy naszego unikalnego stylu uczenia się. Można je zobaczyć na ilustracji w postaci piramidy, a przedstawiają się, zaczynając od góry, następująco:
»  dominacja półkuli mózgowej, czyli sposób, w jaki nasz mózg przetwarza informacje  (sekwencyjnie lub symultanicznie);
»
zmysły, za pomocą których najlepiej odbieramy nowe informacje (wzrok, słuch, dotyk, ruch);
»
potrzeby fizyczne (ruch, jedzenie, pora dnia), które poprawiają nasz poziom koncentracji;
»
otoczenie (temperatura w pomieszczeniu, oświetlenie – pełne czy stonowane , tradycyjnie czy niekonwencjonalnie, „na luzie” urządzone miejsce do nauki, dźwięk w tle czy kompletna cisza), które czyni nas podatnymi na naukę;
»
kontekst społeczny (uczenie się samemu, z kolegą/ koleżanką, w gronie rówieśników, w zespole albo z kimś dorosłym), w którym pracujemy lepiej;
»
nasze nastawienie do nauki (motywacja, wytrwałość, odpowiedzialność, potrzeba ukierunkowania , potrzeba różnorodności).  
 
piramida uczenia się
 
Ilość informacji na świecie podwaja się co dwa i pół roku. 80% dzieci, które obecnie są w pierwszej klasie szkoły podstawowej, będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją, łącznie z technologią, która jeszcze nie została wynaleziona. Pracownicy będą zmieniać zawód, a nie tylko pracę, więcej niż raz. Na studiach w ciągu jednego roku będzie przedstawianych tyle informacji, ile dziadkowie przyszłych studentów mieli w ciągu swojego całego życia. Jaki to będzie miało wpływ na nasz system edukacji? Co możemy zrobić dla dzieci?

Może trzeba właśnie pozwolić im uczyć się tak, jak lubią? 
 
Zobaczmy prezentację opracowaną w oparciu o tekst dr Yvonne Eve Walus pt. „Pozwólcie nam się uczyć!” w tłumaczeniu Joanny Olesińskiej-Prus:



Analiza stylu uczenia się opracowana przez Barbarę Prashing na podstawie badań Kena i Rity Dunn została uznana przez autorów światowego bestselleru „Rewolucja w uczeniu” za jedną z najbardziej wyczerpujących na świecie. Jest już dostępna w polskiej wersji językowej za pośrednictwem firmy Edu & You.
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie