„Styl uczenia się jest sposobem, w jaki człowiek się koncentruje, przyswaja, przetwarza i zapamiętuje nowe i trudne informacje. Dzieci potrafią nauczyć się właściwie wszystkiego, jeśli tylko pozwoli im się wykorzystać ich mocne strony.” – twierdzi Barbara Prashing z nowozelandzkiej Creative Learning Company, ekspert w dziedzinie technik uczenia się.
Barbara Prashing wierzy, że kluczem do sukcesu w nauce jest poznanie swojego indywidualnego stylu uczenia się i działanie zgodne z nim. Podczas szczegółowych badań zidentyfikowała główne elementy naszego unikalnego stylu uczenia się. Można je zobaczyć na ilustracji w postaci piramidy, a przedstawiają się, zaczynając od góry, następująco:
» | dominacja półkuli mózgowej, czyli sposób, w jaki nasz mózg przetwarza informacje (sekwencyjnie lub symultanicznie); |
» |
zmysły, za pomocą których najlepiej odbieramy nowe informacje (wzrok, słuch, dotyk, ruch); |
» |
potrzeby fizyczne (ruch, jedzenie, pora dnia), które poprawiają nasz poziom koncentracji; |
» |
otoczenie (temperatura w pomieszczeniu, oświetlenie – pełne czy
stonowane , tradycyjnie czy niekonwencjonalnie, „na luzie” urządzone
miejsce do nauki, dźwięk w tle czy kompletna cisza), które czyni nas
podatnymi na naukę; |
» |
kontekst społeczny (uczenie się samemu, z kolegą/ koleżanką, w gronie
rówieśników, w zespole albo z kimś dorosłym), w którym pracujemy lepiej; |
» |
nasze nastawienie do nauki (motywacja, wytrwałość, odpowiedzialność, potrzeba ukierunkowania , potrzeba różnorodności). |
Ilość informacji na świecie podwaja się co dwa i pół roku. 80% dzieci,
które obecnie są w pierwszej klasie szkoły podstawowej, będzie pracować w
zawodach, które jeszcze nie istnieją, łącznie z technologią, która
jeszcze nie została wynaleziona. Pracownicy będą zmieniać zawód, a nie
tylko pracę, więcej niż raz. Na studiach w ciągu jednego roku będzie
przedstawianych tyle informacji, ile dziadkowie przyszłych studentów
mieli w ciągu swojego całego życia. Jaki to będzie miało wpływ na nasz
system edukacji? Co możemy zrobić dla dzieci?
Może trzeba właśnie pozwolić im uczyć się tak, jak lubią?
Może trzeba właśnie pozwolić im uczyć się tak, jak lubią?
Zobaczmy prezentację opracowaną w oparciu o tekst dr Yvonne Eve Walus pt. „Pozwólcie nam się uczyć!” w tłumaczeniu Joanny Olesińskiej-Prus:
Analiza stylu uczenia się opracowana przez Barbarę Prashing na podstawie badań Kena i Rity Dunn została uznana przez autorów światowego bestselleru „Rewolucja w uczeniu” za jedną z najbardziej wyczerpujących na świecie. Jest już dostępna w polskiej wersji językowej za pośrednictwem firmy Edu & You.
Analiza stylu uczenia się opracowana przez Barbarę Prashing na podstawie badań Kena i Rity Dunn została uznana przez autorów światowego bestselleru „Rewolucja w uczeniu” za jedną z najbardziej wyczerpujących na świecie. Jest już dostępna w polskiej wersji językowej za pośrednictwem firmy Edu & You.