Edukacja 2020 i co dalej?

Szkoły i uczelnie
Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageFutureLab - brytyjska organizacja zajmująca się nowoczesną edukacją opracowała raport „Edukacja 2020 i dalej. Scenariusze przyszłości dla edukacji w epoce nowych technologii”. Proponuje działania, które zaowocują lepszym systemem edukacji w przyszłości. Najlepszym sposobem przewidzenia przyszłości jest jej stworzenie od podstaw – twierdzą eksperci FutureLab.

 

Autorzy raportu ostrzegają, że sektor edukacji, zazwyczaj słabo przyswajający nowości technologiczne, musi się zmienić, aby współtworzyć nowe technologie odpowiednie dla przyszłych pokoleń osób uczących się. W ciągu 13 lat nowe technologie zawłaszczą prawdopodobnie wszystkie rzeczy i miejsca, z którymi stykamy się na co dzień – od ubrań i kluczy od domu do miejskich ulic i przystanków autobusowych. Każdy przez 24 godziny na dobę będzie miał dostęp do sieci i będzie mógł korzystać swobodnie z narzędzi i zasobów zintegrowanych z używanymi na co dzień rzeczami i akcesoriami.

„Sektor edukacji zazwyczaj otrzymywał nowoczesne narzędzia w drugiej kolejności, jako rozwiązania, które sprawdziły się w innym obszarze. Na przykład PDA zostały stworzone dla ludzi biznesu, a przecież są coraz częściej używane w szkołach.” – zauważa Keri Facer, dyrektor ds. badań FutureLab, komentując wpływ nowych technologii na edukację. „Jeśli chcemy tworzyć nowe technologie z myślą o edukacji, a nie tylko szukać zastosowań dla już istniejących rozwiązań, sektor edukacji musi już angażować się w proces kreacji nowych technologii dla przyszłych osób uczących się. Rząd powinien więcej inwestować z badania i rozwój w obszarze edukacji, a także tworzyć nowy system edukacji, gotowy na przyszłe wyzwania.”

Image Raport FutureLab omawia kilka możliwych rozwiązań, które mogą stać się rzeczywistością roku 2020. Na przykład korzystanie z wydajnego urządzenia do przechowywania osobistych doświadczeń, które umożliwia nagranie całego ludzkiego życia na płytę podobną do DVD, wirtualne elementy nakładane na rzeczywisty obraz w grach, budynki, które same czują temperaturę ludzkiego ciała i dopasowują odpowiednio klimatyzację lub ogrzewanie i wreszcie dostęp bezprzewodowy do sieci, umożliwiający zgrywanie i dostęp do informacji niezależnie od miejsca i czasu.

Autorzy raportu zadają pytanie, jaki wpływ mogą mieć te nowe rozwiązania na edukację. W jaki sposób uczniowie będą mogli korzystać z nowych technologii na przykład podczas egzaminów, albo w jaki sposób będą dzielić się spersonalizowanymi urządzeniami z kolegami, którzy takich narzędzi nie mają. Jedno jest pewne – program nauczania w szkołach musi zmienić się radykalnie.

Raport „Edukacja 2020 i dalej” dostępny jest na stronie FutureLab.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie