Kilka sposobów na zainteresowanie i zaangażowanie uczniów

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyCzy nauczyciele nadążają za sieciowym pokoleniem uczniów? Wykład i tablica wypadają blado w zestawieniu z filmami video, grami w telefonach, interaktywnymi wirtualnymi światami. Szkoły zaczynają wprowadzać zaawansowane technologie, takie jak tablice interaktywne, czy projektory multimedialne, ale to nie jedyna droga na zaangażowanie uczniów.
 
Zastanówmy się, co mogą wykorzystać nauczyciele (i rodzice) podczas lekcji czy odrabiania pracy domowej z dzieckiem, aby podtrzymać jego zainteresowanie nauką… Oto kilka prostych pomysłów – spisanych przez kilkunastoletniego ucznia – dzięki którym nauczyciele za darmo mogą dowiedzieć się nieco więcej o tym, co można robić w sieci i jak wprowadzić na zajęcia inne metody uczenia, bardziej dopasowane do oczekiwań uczniów.

I. Społeczności nauczycieli
Pierwszym i podstawowym źródłem dla nauczyciela jest coś, czego raczej nie wykorzysta podczas lekcji, ale dzięki czemu będzie miał stały dopływ inspiracji w zakresie korzystania z nowych narzędzi. Strony internetowe, blogi, aplikacje, oprogramowanie edukacyjne zmieniają się każdego dnia – można tym zainteresować uczniów, ale na pewno nie uda ci się w tym samym czasie nauczać i nadążać za wszystkimi nowinkami. To właśnie dlatego tak ważne jest przyłączenie się do innych nauczycieli i pozostawanie z nimi w kontakcie online, dzielenie się pomysłami, wsparciem, ważna jest komunikacja i współpraca. Zatem pierwsza rada - przyłącz się do wybranej społeczności nauczycieli i nawiąż kontakt, szperaj w sieci, wynajduj ciekawostki i rozmawiaj z innymi.

Anglojęzyczni nauczyciele mają stosunkowo łatwo - TeacherLingo.com jest świetną stroną dla nauczycieli, na której wymieniają się oni pomocnymi artykułami. TeacherVision.com dostarcza informacji o tym, jak zaoszczędzić czas na przyswajaniu nowych metod i udostępnia darmowe zasoby. NextGenTeachers.com to z kolei portal społecznościowy dla nauczycieli, na którym mogą wymieniać się doświadczeniami.

II. Blogi
Oczywiście możesz korzystać z blogów, aby kontaktować się z innymi nauczycielami, ale blogi mogą też być świetnym sposobem dla uczniów na wyrażanie osobistych pomysłów na prowadzenie przez ciebie przedmiotu. Szczególnie przydatne mogą okazać się dla tych, którzy są nieśmiali lub potrzebują więcej czasu, aby siebie wyrazić. Lekcje dają uczniom ograniczone możliwości, aby mówić o pomysłach na zajęcia takie jak rewolucja, oddychanie komórkowe czy „Zabić drozda”. Zbudowanie klasowego bloga jest wspaniałym narzędziem, które umożliwia uczniom nieformalne (nie tak formalne jak papier i nie tak przerażające jak wypowiedź na forum klasy) myślenie i dyskutowanie (z własnego komputera domowego) spraw dotyczących lekcji czy szkoły. Budowanie bloga i moderowanie jest bardzo łatwe. Istnieje wiele serwisów oferujących proste szablony do budowania blogów. Możesz uporządkować swoje myśli i zamieszczać w każdym tygodniu jeden wybrany wątek, który chcesz omówić z uczniami, innymi nauczycielami lub rodzicami.

III. Wiki
Wiki jest oprogramowaniem, które pozwala użytkownikom na zbudowanie i współtworzenie wspólnej strony internetowej. Najlepszym przykładem takiego serwisu jest Wikipedia – dzieło milionów osób na całym świecie. Serwis wetpaint.com pozwala i podaje świetne przykłady, jak można wykorzystywać ten serwis podczas zajęć lekcyjnych i do grupowych prezentacji. Zapoznając uczniów z serwisami Wiki, oddajesz im przysługę. To jest przyszłość biznesu i kształcenia więc im więcej się nauczą, tym lepiej. Kate Olson na swoim świetnym blogu Reflection 2.0 opisuje jak eksperymentowała z Wiki podczas lekcji.

IV. Strony do dzielenia się video
Nawet jeśli jesteś najbardziej interesującym człowiekiem na świecie, ludzie zaczną cię wyłączać, jeśli będą cię oglądali przez 5 dni w tygodniu po 6 godzin. Daj sobie i swoim studentom trochę odpocząć i pozwól im na oglądanie zabawnych filmów video uczących czegoś, co właśnie przerabiacie na lekcji. Teachertube (a niekiedy także YouTube) jest świetnym źródłem takich filmów edukacyjnych. Gdybyśmy my mogli oglądać filmy w klasie, nawet jeśli miałyby być o opryszczce, byłoby to dla nas święto!

V. Serwisy społecznościowe
Możesz korzystać z serwisów społecznościowych, aby spotkać innych nauczycieli, ale możesz też rozwijać swój własny serwis dla uczniów, zachęcić ich do tworzenia szkolnych profili, gdzie będą mogli stworzyć wykaz ulubionych przedmiotów, najciekawszych zajęć i pomysłów na przyszłe projekty. Sprawdź Classroom 2.0, który zawiera mnóstwo informacji dla nauczycieli na ten temat. Własne serwisy społecznościowe można stworzyć korzystając np. z wspomnianego wyżej Wetpaint, Ning.com czy Crowdvine.com
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie