Łatwo zrazić do matematyki na początku edukacji szkolnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyNauczycielki uczące matematyki w szkole podstawowej powinny zwracać szczególną uwagę na sposób komunikowania się z dziewczynkami – może się bowiem okazać, iż nieświadomie przekazują swym uczennicom stereotypy na temat braku zdolności do matematyki u dziewczynek. Ten niepokojący wniosek płynie z badań profesor Sian Bilock w amerykańskich szkołach.
 
Profesor Bilock opisała w najnowszym wydaniu czasopisma "Proceedings of the National Academy of Sciences" swoje badania, w których śledziła poczynania 17 nauczycielek nauczania początkowego oraz losy ich 52 uczniów i 65 uczennic.

Przede wszystkim za pomocą specjalnych kwestionariuszy oceniony został stosunek nauczycielek do matematyki. Następnie na początku i na końcu roku szkolnego w pierwszej i drugiej klasie przetestowano uczniów z matematyki oraz sprawdzono, czy ulegają oni stereotypowi, że "chłopcy są dobrzy z matematyki, a dziewczynki są dobre z czytania".

Służył temu prosty test. Dzieciom przeczytano historyjkę o uczniach wyróżniających się z matematyki i z czytania, która była tak napisana, że nie określono w niej płci tych uczniów. Następnie poproszono dzieci, by narysowały bohaterów opowiastki. Na rysunkach można było sprawdzić, jak dzieci wyobrażają sobie uzdolnionego matematycznie ucznia - jako chłopca, czy jako dziewczynkę.

Porównano wyniki tych testów z początku i z końca roku szkolnego. Okazało się, że na początku roku szkolnego wyniki testów matematycznych ani u chłopców, ani u dziewczynek nie były związane z nastawieniem ich nauczycielki do matematyki.

Natomiast pod koniec roku dziewczynki, które uległy przekazanym przez nauczycielkę stereotypom (czyli w teście obrazkowym rysowały chłopca dobrego z matematyki i dziewczynkę wyróżniającą się w czytaniu), miały też gorsze od pozostałych dzieci wyniki z testu matematycznego.

W Stanach Zjednoczonych kobiety stanowią aż 90 proc. nauczycieli nauczania początkowego. Jednocześnie okazuje się, że jest to grupa najbardziej niechętnie nastawiona do matematyki wśród absolwentów wszystkich kierunków studiów. Nauczycielki te mogą mieć więc bardzo niekorzystny wpływ na bardzo wiele uczennic – ostrzegają naukowcy. Nabyte w dzieciństwie stereotypy wpływają nie tylko na wyniki w nauce w szkole, ale potem także na wybór studiów i kariery zawodowej przez całe wiele młodych kobiet.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie