Tablice interaktywne redukują stres w pracy nauczyciela?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyZ badań TNS OBOP wynika, że zawód nauczyciela jest jedną z najbardziej stresujących profesji. Według danych Eurostatu 20% pracowników sektora edukacji doświadcza ryzyka zawodowego, a stres jest drugim najczęściej podawanym problemem zdrowotnym związanym z wykonywana pracą. Czy nowe technologie mogą obniżyć poziom stresu u nauczycieli?
 
Jak wynika z badań „Redukując stres w klasie”, opracowanych przez firmę SMART Technologies, tablice interaktywne mogą ograniczyć stres nauczycieli. Tablice interaktywne są intuicyjnymi narzędziami, które tworzą płaszczyznę współpracy z uczniami, oszczędzają czas nauczycieli na przygotowanie zajęć oraz sprzyjają aktywnej współpracy i przyjaznej atmosferze nauki podczas lekcji.

Obecnie na nauczycielach spoczywa nowe odpowiedzialne zadanie – muszą jak najlepiej przygotować uczniów do odnalezienia się w społeczeństwie informacyjnym, nauczyć młodzież współpracy oraz rozwiązywania problemów. Aby osiągnąć sukces edukacyjny nauczyciele powinni umieć odnaleźć się w multimedialnej rzeczywistości, która stała się już naturalnym środowiskiem funkcjonowania młodzieży.

Z badań przeprowadzonych w Ameryce Północnej, Europie i Azji wynika, że większość nauczycieli odczuwa również stres związany z wprowadzaniem nowoczesnych technologii - tylko 15% z nich nie ma obaw w obliczu konieczności ich stosowania. Wynika to z faktu, że często są gorzej przygotowani do korzystania z nowoczesnych urządzeń i programów niż ich uczniowie, którzy dorastali w świecie nowych technologii. Uwzględniając sposób zachowania i podejście nauczycieli do nowych technologii, naukowcy z firmy SMART Technologies opracowali narzędzia interaktywne, które dzięki łatwej, intuicyjnej obsłudze umożliwiają bezstresowe wejście w świat nowych technologii.

Badania przeprowadzone przez niezależne grupy badawcze wskazują także, że tablice interaktywne pomagają wyeliminować dwie główne przyczyny stresu: zbyt duże obciążenie pracą oraz brak możliwości spełnienia potrzeb wszystkich uczniów. Stosowanie tablic interaktywnych w klasach pozytywnie wpływa na planowanie zajęć, przedstawianie oraz powtarzanie materiału. Nauczyciele, którzy nie czują się obciążeni zadaniami, odczuwają mniejszy niepokój i pracują efektywniej.

badania i analizyTablice interaktywne oszczędzają czas planowania lekcji i przygotowania materiałów, pomagają różnicować zadania i skupiać się na indywidualnych potrzebach uczniów. Duży wpływ na poprawę jakości pracy ma możliwość udostępniania materiałów lekcyjnych online, dzięki czemu nauczyciele mogą dzielić się między sobą zadaniami oraz korzystać z lekcji przygotowywanych wcześniej. Zapisywanie materiałów w formie cyfrowej minimalizuje kłopoty z ich fizycznym przechowywaniem. Nauczyciele mogą w prosty sposób wracać do lekcji z poprzednich lat, wykorzystywać je na bieżąco oraz dostosowywać do obecnych potrzeb. Znika także problem przekazywania informacji o zajęciach nieobecnym w szkole uczniom, gdyż wszystkie informacje mogą zostać zapisane i wykorzystane w przyszłości.

„Dzięki tablicom interaktywnym świat multimediów staje się bliski, dostępny dosłownie na wyciągnięcie ręki. Wystarczy dotknąć, by przenieść się z kosmosu do mikrokosmosu, by przenieść się w czasie, zobaczyć, posłuchać, powtórzyć, dopisać, dorysować… brać czynny udział w kreowaniu edukacyjnej rzeczywistości.” – mówi Dariusz Stachecki, wicedyrektor Gimnazjum im. Feliksa Szołdarskiego w Nowym Tomyślu.

(Źródło: SMART Technologies)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie