Rodzice: uczyć umiejętności XXI wieku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyOddziaływanie technologii cyfrowych na rzeczywistość edukacyjną jest na tyle istotne, że powoli zmienia się w społeczeństwie świadomość potrzeb i wyzwań edukacyjnych. Do takiego wniosku można dojść po analizie ostatnich wyników badań Speak Up - rodziców, uczniów i nauczycieli - realizowanych przez organizację Project Tomorrow.
 
Szkoły muszą zacząć przygotowywać młodzież do życia w społeczeństwie informacyjnym – to przekonanie jest silne wśród dorosłych respondentów ogólnokrajowego badania w Stanach Zjednoczonych, z których tylko jedna trzecia uważa, że szkoły obecnie dobrze wypełniają swoje obowiązki.

Opinie rodziców i nauczycieli na temat roli technologii edukacyjnych w klasie często istotnie się różnią. Choć generalnie obie grupy zgadzają się, że korzystanie z urządzeń technologicznych jest dziś kluczowe w procesie nauczania i przyczynia się do edukacyjnego sukcesu uczniów, rodzice są coraz częściej rozczarowani poziomem edukacji technologicznej w szkołach. Tylko jedna trzecia rodziców i 40% uczniów (poziomy kształcenia 6-12) wyraziło zadowolenie z pracy nauczycieli i stosowania technologii edukacyjnych podczas zajęć. Z kolei zdecydowanie ponad połowa dyrektorów szkół uważa, że przygotowanie uczniów na wyzwania XXI wieku jest w ich szkołach bardzo dobre.
 
„Ta różnica zdań pomiędzy edukatorami i rodzicami pokazuje, że istnieje potrzeba lepszej integracji technologii i procesu nauczania w szkołach oraz potrzeba nowych doświadczeń edukacyjnych wśród uczniów.“ – zauważyła Julie Evans, dyrektor zarządzająca Project Tomorrow. „Rodzice nie uważają, że szkoły są skuteczne w przygotowaniu uczniów do zawodów XXI wieku, a ponadto uznają szerokie wykorzystanie technologii w edukacji szkolnej za klucz do sukcesów swoich dzieci.“

Rodzice uznali również, że nauczyciele potrzebują znacznie więcej szkoleń i lepszego dostępu do najnowszych technologii. Opowiadają się za szerokim wdrożeniem nowatorskich i opartych o nowe urządzenia metod kształcenia w szkołach, od elektronicznych podręczników, po tablice interaktywne, laptopy dla uczniów, symulacje komputerowe i rozmaite narzędzia ułatwiające organizację procesu dydaktycznego.
 
badania i analizyMamy do czynienia ze wzrostem świadomości rodziców na temat wyzwań edukacyjnych we współczesnym świecie. „Rodzice zaczynają rozumieć, że alfabetyzacja informatyczna jest potrzebna ich dzieciom w globalnej gospodarce XXI wieku.“ – zauważa Jessie Wooley-Wilson z korporacji Blackboard. „Dziś uczniowie regularnie korzystają na co dzień z rozmaitych urządzeń w życiu prywatnym, ale niestety niewielu ma takie same doświadczenia w trakcie formalnej edukacji.“

W badaniu Speak Up zebrano 335 tysięcy opinii uczniów szkół podstawowych i średnich, rodziców, nauczycieli ze Stanów Zjednoczonych. Jest to prawdopodobnie jedno z największych na świecie badań edukacyjnych dotyczących tematyki nowych technologii edukacyjnych. Organizacja podobnego badania w Polsce mogłaby przynieść bardzo ciekawe wyniki, chociaż należy się spodziewać, że stopień wykorzystania nowych technologii w edukacji (zarówno w szkole oraz na uczelni, jak i w domach) w Polsce jest jeszcze mimo wszystko niższy niż Stanach Zjednoczonych. Prawdopodobnie jeszcze kilka lat minie, zanim rodzice w Polsce upomną się o bardziej nowoczesne kształcenie w polskiej szkole.

Raport z amerykańskich badań "Learning in the 21st Century: Parents‘ Perspectives, Parents‘ Priorities" zdecydowanie warty jest analizy pod kątem trendów, które wcześniej czy później do nas dotrą.
 
(Źródło: eSchoolNews.com)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie