Polacy i komputery

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyZ kwietniowych badań CBOS wynika, że dwie trzecie Polaków ma w domu komputer; podobnie było rok temu. Ale w ciągu ostatniego roku tylko o 3% więcej osób zyskało w domu dostęp do internetu (obecnie ma go w domach 59%). To bardzo niski przyrost jak na wymagania epoki, w której żyjemy. Przynajmniej raz w tygodniu korzysta z komputera 55% Polaków. 
 
Co jakiś czas prezentujemy w portalu wyniki badań dotyczących korzystania z komputerów i Internetu. To chyba najważniejsze narzędzia, którymi posługujemy się już obecnie w edukacji i pracy i stąd warto naszym zdaniem przyglądać się, jak zmieniają się wskaźniki. Z drugiej strony brakuje badań jakościowych, które pokazały by głębiej cele i metody korzystania z komputerów i Internetu na co dzień.

Z badania CBOS wynika, że przeciętny internauta spędza w sieci 15 godzin tygodniowo, czyli nieco ponad dwie godziny dziennie. Mniej więcej dwie trzecie przebywa online krócej niż 15 godzin w tygodniu. Około jednej czwartej internautów spędza w sieci od 15 do 35 godzin tygodniowo, a więc od ponad dwóch do pięciu godzin dziennie. Mniej więcej co trzynasty użytkownik internetu jest online jeszcze dłużej.

W sieci więcej czasu spędzają internauci niż internautki (średnia godzin w tygodniu wynosi odpowiednio: 17 i 12). Liczba godzin spędzanych online zależy również od wieku - młodsi poświęcają na to więcej czasu.

Prawie wszyscy internauci (92%) korzystają z sieci w domu, połowa (49%) w szkole lub w pracy. W porównaniu z 2008 r. wyraźnie zmniejszyła się liczba użytkowników sieci w kawiarenkach internetowych (o 5% do 2%). Mniej więcej co ósmy (13%) korzysta z internetu w jeszcze innych miejscach.

Prawie połowa użytkowników sieci (45%) deklaruje, że zdarza im się łączyć z internetem bezprzewodowo za pośrednictwem takich przenośnych urządzeń, jak laptop, netbook, telefon komórkowy.

Najpopularniejszą w sieci formą kontaktu z innymi są komunikatory tekstowe - używa ich dwie trzecie internautów (66%). Wyraźnie mniejsza grupa (39%) prowadzi za pośrednictwem sieci rozmowy głosowe. Jedna trzecia internautów (34%) rozmawia na forach dyskusyjnych.

Do nawiązania znajomości w sieci przyznaje się co czwarty internauta (25%). Co siódmy (15%) deklaruje, że spotkał się z osobą poznaną przez internet.

Ponad dwie trzecie internautów (67%), czyli około jednej trzeciej ogółu dorosłych, dokonało zakupu przez internet, a co czwarty użytkownik sieci (25%) coś w ten sposób sprzedał.

Z badania wynika, że do najczęściej kupowanych produktów należą: odzież i obuwie, sprzęt elektroniczny, artykuły motoryzacyjne i dziecięce. Nieco rzadziej są to książki i artykuły multimedialne oraz bilety. Zupełnie sporadycznie kupowano w sieci leki i produkty spożywcze. Wśród innych rzeczy wymieniano m.in. kosmetyki, meble i różnego rodzaju elementy wyposażenia wnętrz, artykuły gospodarstwa domowego, produkty budowlane, artykuły dla zwierząt, ogrodnicze (w tym kwiaty), biżuterię, przedmioty hobbystyczne, a także dostęp do różnych usług online.

Niemal połowa internautów (46%) korzysta z usług bankowych przez internet. Ponad dwie piąte użytkowników pobiera z sieci - nie płacąc - programy komputerowe, muzykę, filmy. W ciągu ostatnich pięciu lat skala tego typu aktywności wśród internautów właściwie się nie zmieniła. Nadal mało popularne jest opłacanie dostępu do jakichś treści czy usług, niemniej takich użytkowników stopniowo przybywa. W pewnym zakresie może się to wiązać z poszerzaniem spektrum oferowanych w ten sposób produktów i usług.

Dwie piąte internautów (40%) słucha przez internet radia. Tyle samo (40%) ogląda w sieci telewizję, filmy i seriale. Ponad dwie trzecie internautów (68%) czyta online gazety lub czasopisma.

Badanie przeprowadzono w dniach 8-19 kwietnia 2010 roku na liczącej 1056 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce, opr. własne) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie