Oszczędzamy mniej, wiedzy finansowej nam nie przybywa

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyPolacy nie mają wystarczającej wiedzy na temat form oszczędzania, a informacje na ten temat czerpią od rodziny, kierując się intuicją lub zdając na łut - wynika z badania instytutu Pentor przeprowadzonego w ramach społecznej akcji edukacyjnej Tydzień dla Oszczędzania. Nie wiemy, jak zarządzać własnymi pieniędzmi, ale też nie za bardzo chcemy się edukować na tematy finansowe.
 
W październiku br., w ramach czwartej edycji  akcji edukacyjnej Tydzień dla Oszczędzania, prowadzonej przez Fundację Kronenberga, Pentor zapytał Polaków o ich stosunek do oszczędzania. Z ankiet wynika, że Polacy nie wiedzą, jak oszczędzać, a całą swą wiedzę czerpią od bliskich lub kierują się własną intuicją. 

Mimo że 52% badanych przyznaje, że nie oszczędza i cały miesięczny dochód przeznacza na bieżące potrzeby, ponad połowa Polaków (58%) deklaruje, że oszczędzanie jest ważne i potrzebne. Jednak deklaracje te nie mają przełożenia na praktykę - do mniej lub bardziej regularnego oszczędzania przyznaje się jedynie 45% badanych. Są to zazwyczaj osoby w wieku 30-39 lat, lepiej wykształcone, u których miesięczny dochód gospodarstwa domowego wynosi ponad 2500 zł netto. Większość osób oszczędzających (44%) zbiera pieniądze w perspektywie roku, na konkretny cel (np. wakacje). Jedynie nieliczni wskazywali na perspektywą czasową dłuższą niż trzy lata, zazwyczaj mając na względzie ochronę przed konkretnym ryzykiem (np. nagłą chorobą). 

Na pytanie o źródła informacji o sposobach oszczędzania prawie połowa (46%) ankietowanych wskazała na własną intuicję (w 2009 roku było to 57%), a co czwarty czerpie informacje od rodziny i znajomych (20%) lub z reklamy (19%). Właśnie brak fachowej wiedzy może być przyczyną niewłaściwego doboru form oszczędzania. Najwięcej, bo aż 34% ankietowanych, jako najlepszą formę wskazało konto osobiste lub rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy, czyli formy nieprzeznaczone do generowania zysku, a jedynie do obracania pieniędzmi. 23% badanych trzyma oszczędności na lokacie terminowej, a jedynie co dziesiąty Polak oszczędza na koncie oszczędnościowym lub oszczędnościowo-lokacyjnym.  

Nie zmienia to jednak faktu, że Polacy są przekonani o swojej kompetencji w decyzjach finansowych. Na pytanie, od czego w największym stopniu zależy powodzenie w oszczędzaniu, ponad połowa (52%) stwierdziła, że od własnych decyzji, 12% że od sytuacji gospodarczej kraju, a 9% że od przeznaczenia. 

Wyniki ankiety mogą świadczyć o tym, że w świadomości Polaków kryzys finansowy się skończył. W 2010 roku zaufanie do pracowników banków deklaruje 16% i w porównaniu z rokiem ubiegłym to skok o 5%. Większe zaufanie może być przyczyną spadku liczby osób, które nie mają własnego rachunku rozliczeniowego - z 45% w 2009 roku do 31% w 2010 roku.  

O przekonaniu o końcu kryzysu może też świadczyć spadek odsetka osób nie ufających w kwestii finansów osobistych nikomu - w 2010 r. jest to 38%, podczas gdy w 2009 r. było to 39% , a w 2008 r. 44%.

O akcji Tydzień dla Oszczędzania
Ekonomia jest dziedziną, która  bezpośrednio wpływa na jakość naszego życia. Stąd też tak ważne jest, by od najmłodszych lat uczyć, jak efektywnie zarządzać własnymi środkami finansowymi. Dlatego Fundacja Kronenberga od czterech lat organizuje akcję edukacyjną „Tydzień dla Oszczędzania” skierowaną do uczniów i nauczycieli. Celem akcji jest budowanie społecznej świadomości dotyczącej racjonalnego gospodarowania finansami osobistymi oraz promocja nawyku oszczędzania.

W ramach akcji, która w tym roku trwać będzie od 25 do 31 października, dzieci i młodzież dowiedzą się, że efektywne oszczędzanie nie polega na odkładaniu pieniędzy „do skarpety”, ale na takim ich ulokowaniu, by zgromadzony kapitał pracował dla swojego właściciela. Edukacja na temat oszczędzania ma nie tylko pomóc uczestnikom zrozumieć podstawowe pojęcia dotyczące finansów, jak inflacja czy deficyt, ale także przedstawić narzędzia, dzięki którym można efektywnie pomnażać własne środki finansowe.

Akcja „Tydzień dla Oszczędzania” organizowana jest w ramach obchodzonego 31 października Światowego Dnia Oszczędzania.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie