Jakoś(ć) podnieść jakoś(ć)

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyPoprawić jakość nauczania w szkole – ten cel nie zmienia się od lat, chociaż zmieniają się ministrowie. Pytanie, czy w ogóle uda nam się go kiedyś osiągnąć? Zapytaliśmy czytelników Edunews.pl, które z zebranych przez nas rozwiązań mogłoby mieć największy wpływ na jakość nauczania w szkołach? Oto wyniki naszej wiosenno-jesiennej sondy.
 
badania i analizy
(Sonda Edunews.pl, N = 1176) 
 
Według największej grupy respondentów (28%) jakość nauczania podniosłaby się, gdyby zwiększeniu uległa liczba zajęć praktycznych na każdym przedmiocie. Większość osób uważa, że przełożenie teorii na język konkretów, doświadczeń, działań, to główny wyznacznik dobrej edukacji. Choć niemal truizmem stało się wypominanie polskiej szkole zbytniego encyklopedyzmu i pomimo wielu zmian, które już zaszły na tym polu, wciąż przed wszystkimi edukatorami stoi wyzwanie, jak nie przeciążać uczniów wiedzą, a raczej uczyć ich, jak wiedzę zdobywać i przetwarzać. Szkoła powinna nie tylko wychowywać, ale jednak i przygotowywać do samodzielności życiowej, a zdobytą wiedzę każdy uczeń powinien umieć zastosować w tzw. „realu”.

Drugą najczęściej wybieraną odpowiedzią była mówiąca o tym, że to podwyższenie zarobków nauczycieli może poprawić jakość nauczania (21,9%). To postulat dość oczywisty i podnoszony od lat, że motywowanie finansowe nauczycieli wpływa na jakość ich pracy oraz przyciąga do szkoły nowe, młode osoby. Z tegorocznego raportu OECD wynika, że polscy nauczyciele należą do najsłabiej zarabiających  - Polska jest trzecia od końca w organizacji i nauczycielom z conajmniej 15-letnim stażem pracy w szkołach średnich płaci 18 548 dolarów rocznie (dla porównania w Niemczech, Irlandii, Korei i Szwajcarii wynagrodzenia te przekraczają kwotę 54 tys. dolarów).

19,9% uczestników sondy sugeruje, że w klasach powinny znajdować się multimedialne narzędzia takie jak projektor, laptop czy tablica interaktywna, które nie tylko uatrakcyjnią sposób prowadzenia lekcji, ale i pomogą wyjaśnić trudniejsze partie materiału. W dobie coraz łatwiejszej dostępności tego typu urządzeń wydaje się niezbędne posługiwanie się nimi w praktyce szkolnej.

Kolejna pod względem popularności odpowiedź dotyczyła wsparcia rozwoju młodych nauczycieli i poprawy ich warunków płacowych (10.2%). Aby zatrzymać młode osoby w szkole i przyciągnąć do zawodu zdolnych, ambitnych absolwentów uczelni, należałoby stworzyć system wsparcia ich pracy pozwalający na zwiększenie ich pewności siebie, efektywności i motywacji.

Nieco mniej popularnymi odpowiedziami okazały się obowiązkowe szkolenia nauczycieli nt. cyfrowych narzędzi dydaktycznych (8.3%) oraz przeniesienie części zagadnień z klasy do kursów e-learning (3,5%). Najmniej popularnym rozwiązaniem okazał się laptop dla każdego ucznia (1,8%). Być może dla tego, że jest on postrzegany jako drogi gadżet, a nie narzędzie edukacyjne. Nauczyciele powinni czuć potrzebę sięgania po nowoczesne metody nauczania, w tym e-learning, a co ważniejsze zapoznać swoich uczniów z zaletami multimedialnych lekcji. Wtedy używanie najnowszych osiągnięć techniki w procesie nauki może przynieść sukces.

Inne rozwiązania poprawy jakości wskazało 6.4% respondentów. Jakie? Czekamy na Państwa opinie i komentarze.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Irena
    To wszytko nieprawda . Skąd te wnioski?
  • Written by Agnieszka Chomicka Bosy
    Świetny, prawdziwy tekst. Dziękuję!
  • Written by Edward Łagowski
    Bardzo dziękuję za ten artykuł i zawarte w nim pomysły. Na pewno niektóre z nich zastosuję.
  • Written by Robert Raczyński
    Zainteresowanych tym wątkiem pozamerytorycznym zapraszam na swój blog, gdzie jak się zdaje, Pan Pawe...
  • Written by Paweł
    Dziwię się, że Redakcja portalu edukacyjnego akceptuje używanie przez Autora języka pogardliwego wob...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie