Oferta szkolnictwa w Warszawie powinna zwiększyć się w obszarach kształcenia: techników i średniego personelu technicznego do obsługi nieruchomości i firm, budownictwa, transportu i ochrony zdrowia - wynika z badań nad potrzebami warszawskiego rynku pracy. Badanie prowadzono m.in. wśród gimnazjalistów, uczniów ostatnich klas szkół zawodowych oraz wśród pracodawców.
Jak powiedziała prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka z Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, według prognoz ekspertów w 2020 r. w Warszawie największy popyt będzie na pracowników w usługach osobistych (chodzi m. in. o usługi opiekuńcze, ale też usługi fryzjerskie i kosmetyczne, rehabilitacja), w transporcie i dystrybucji, a także w usługach informatycznych, gastronomicznych, elektronicznych, turystyczno-hotelarskich, budowlanych i medycznych.
"Z kolei zawody +spadkowe+ to zawody ekonomiczno-administracyjne, związane z przetwórstwem spożywczym oraz ogrodnicze i rolnicze" - powiedziała Kłosiewicz-Górecka. "Najmniejsze zapotrzebowanie będzie na pracowników niewykwalifikowanych" - podkreśliła.
Zaznaczyła przy tym, że żadne badanie - także i to - nie jest w stanie wskazać w sposób jednoznaczny i ostateczny, czy dana szkoła i dany zawód za 20 lat będą w danym miejscu potrzebne, a inne nie. "To bardzo długi okres prognozowania, a nasza rzeczywistość jest bardzo chwiejna, dynamiczna i zaskakująca" - oceniła.
Wicedyrektor Biura Edukacji Mieczysława Nowotniak przypomniała, że od 2007 r. władze Warszawy prowadzą działania na rzecz dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy i promujące szkolnictwo zawodowe wśród gimnazjalistów.
Z danych Biura Edukacji wynika, że z roku na rok rośnie w Warszawie zainteresowanie uczniów nauką w szkołach zawodowych. W 2006/07 do klas I techników przyjęto 3473 uczniów, a w 2011/12 - już 4783 uczniów. Obecnie ok. 30% uczniów stołecznych szkół ponadgimnazjalnych kształci się w technikach i zasadniczych szkołach zawodowych.
Projekt „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Warszawie a potrzeby rynku pracy – diagnoza i prognoza”, realizowany w latach 2009-2011, o wartości 1,5 mln zł, był współfinansowany przez Unię Europejską. Celem projektu było pogłębienie wiedzy na temat kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, wykazanie zawodów deficytowych i nadwyżkowych, określenie motywów wyboru kształcenia zawodowego przez młodzież.
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)