Jakie przedmioty lubią licealiści?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Najbardziej lubianym przedmiotem ścisłym polskich licealistów jest matematyka (wskazało ją 31,5% respondentów), następnie biologia (29,5%), chemia (25%) i fizyka (17,9%). Listę ulubionych przedmiotów licealistów otwierają języki obce oraz język polski (odpowiednio 42,5 i 32%). Licealiści cenią matematykę jako przedmiot rozwijający intelekt i zdolność logicznego myślenia. Biologia jest lubiana ze względu na walory poznawcze wynikające z jej empirycznego charakteru, natomiast chemia i fizyka - ze względu na realizowane doświadczenia.PHOTO: SXC.HU

Oto wnioski z ogólnopolskich badań "Barometr edukacyjny Bayer", przeprowadzonych przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Bayer w październiku 2011. Ich celem było zdiagnozowanie postaw polskich licealistów względem nauk ścisłych. Badania są elementem programu promocji nauk ścisłych wśród młodzieży, realizowanego pod patronatem Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Jego Magnificencji Rektora Politechniki Warszawskiej.

Przedmioty ścisłe a przyszły zawód

Zapytani o przedmioty, których uczą się pod kątem przyszłej pracy zawodowej, licealiści na pierwszym miejscu wymieniają języki obce, ale na drugim - matematykę, na trzecim – biologię. Chemia i fizyka plasują się na piątym i szóstym miejscu (za językiem polskim). W odniesieniu do kariery zawodowej licealiści doceniają matematykę za możliwość pracy w różnych zawodach, fizykę – sposobność znalezienia pracy za granicą, a pracę związaną z chemią i biologią uważają za rozwijającą.

Licealiści najczęściej spodziewają się, że ich praca zawodowa – poza walorami płacowymi – będzie ciekawa i zgodna z zainteresowaniami (69,8%). Jednocześnie dostrzegają korzyści, jakie mogą mieć przedmioty ścisłe dla ich życia zawodowego. Matematyka daje możliwość zatrudnienia w wielu zawodach (83,8%), biologia i chemia zapewnią ciekawą, rozwijającą pracę (odpowiednio 75,4 oraz 72,8% wskazań), dzięki fizyce łatwo znaleźć zatrudnienie za granicą (64,9%).

Jednocześnie licealiści deklarują wolę związania przyszłości z ulubionym przedmiotem ścisłym: 33,8% miłośników fizyki i 28,4% matematyki będzie kontynuowało naukę na kierunkach ścisłych, w tym politechnicznych, 33,8% uczniów lubiących chemię i 31,8% biologię – na kierunkach medycznych.

Fascynujące doświadczenia

"Zrozumienie pojęć z zakresu nauk ścisłych wymaga dużego nakładu pracy, dobrego przygotowania, wielu ćwiczeń, rozwijania logicznego myślenia i pomocy dorosłych w tej żmudnej pracy" – mówi dr Stefania Elbanowska-Ciemuchowska z Zakładu Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, konsultant merytoryczny programu. "Czynnikiem wpływającym na emocje i powodującym zwiększenie atrakcyjności przedmiotu są doświadczenia.

"Zarówno badania, jak i opinie ekspertów potwierdzają jak istotne dla motywacji młodych ludzi jest ukazanie fascynującego, doświadczalnego oblicza nauk ścisłych" - mówi Dirk Ehle, prezes Bayer sp. z o.o. "Dlatego w przyszłym roku, w ramach zainicjowanego przez nas programu promocji nauk ścisłych, uruchomimy w Warszawie Showroom Bayer, w którym będziemy organizować lekcje z wykorzystaniem różnego rodzaju eksperymentów."

"Wyzwania przyszłości takie, jak starzenie się społeczeństw i wzrost liczby ludności świata, niosą nowe wymagania względem nowoczesnych leków, pozyskiwania żywności i energii" - dodaje prof. Günter Benz, Corporate Development Innovation Science Relation, Bayer AG. "Ogromna tu rola innowacyjności, wypracowywanej przez nauki ścisłe i techniczne. Bayer, jako firma zatrudniająca ponad 10 000 pracowników w dziale badań i rozwoju, ma świadomość tych globalnych trendów."

Badanie "Barometr edukacyjny Bayer" zrealizował instytut Millward Brown SMG/KRC w październiku 2011 metodą ankiety audytoryjnej na próbie 543 uczniów klas pierwszych liceów ogólnokształcących w całym kraju.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie