Jakie przedmioty lubią licealiści?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Najbardziej lubianym przedmiotem ścisłym polskich licealistów jest matematyka (wskazało ją 31,5% respondentów), następnie biologia (29,5%), chemia (25%) i fizyka (17,9%). Listę ulubionych przedmiotów licealistów otwierają języki obce oraz język polski (odpowiednio 42,5 i 32%). Licealiści cenią matematykę jako przedmiot rozwijający intelekt i zdolność logicznego myślenia. Biologia jest lubiana ze względu na walory poznawcze wynikające z jej empirycznego charakteru, natomiast chemia i fizyka - ze względu na realizowane doświadczenia.PHOTO: SXC.HU

Oto wnioski z ogólnopolskich badań "Barometr edukacyjny Bayer", przeprowadzonych przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Bayer w październiku 2011. Ich celem było zdiagnozowanie postaw polskich licealistów względem nauk ścisłych. Badania są elementem programu promocji nauk ścisłych wśród młodzieży, realizowanego pod patronatem Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Jego Magnificencji Rektora Politechniki Warszawskiej.

Przedmioty ścisłe a przyszły zawód

Zapytani o przedmioty, których uczą się pod kątem przyszłej pracy zawodowej, licealiści na pierwszym miejscu wymieniają języki obce, ale na drugim - matematykę, na trzecim – biologię. Chemia i fizyka plasują się na piątym i szóstym miejscu (za językiem polskim). W odniesieniu do kariery zawodowej licealiści doceniają matematykę za możliwość pracy w różnych zawodach, fizykę – sposobność znalezienia pracy za granicą, a pracę związaną z chemią i biologią uważają za rozwijającą.

Licealiści najczęściej spodziewają się, że ich praca zawodowa – poza walorami płacowymi – będzie ciekawa i zgodna z zainteresowaniami (69,8%). Jednocześnie dostrzegają korzyści, jakie mogą mieć przedmioty ścisłe dla ich życia zawodowego. Matematyka daje możliwość zatrudnienia w wielu zawodach (83,8%), biologia i chemia zapewnią ciekawą, rozwijającą pracę (odpowiednio 75,4 oraz 72,8% wskazań), dzięki fizyce łatwo znaleźć zatrudnienie za granicą (64,9%).

Jednocześnie licealiści deklarują wolę związania przyszłości z ulubionym przedmiotem ścisłym: 33,8% miłośników fizyki i 28,4% matematyki będzie kontynuowało naukę na kierunkach ścisłych, w tym politechnicznych, 33,8% uczniów lubiących chemię i 31,8% biologię – na kierunkach medycznych.

Fascynujące doświadczenia

"Zrozumienie pojęć z zakresu nauk ścisłych wymaga dużego nakładu pracy, dobrego przygotowania, wielu ćwiczeń, rozwijania logicznego myślenia i pomocy dorosłych w tej żmudnej pracy" – mówi dr Stefania Elbanowska-Ciemuchowska z Zakładu Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, konsultant merytoryczny programu. "Czynnikiem wpływającym na emocje i powodującym zwiększenie atrakcyjności przedmiotu są doświadczenia.

"Zarówno badania, jak i opinie ekspertów potwierdzają jak istotne dla motywacji młodych ludzi jest ukazanie fascynującego, doświadczalnego oblicza nauk ścisłych" - mówi Dirk Ehle, prezes Bayer sp. z o.o. "Dlatego w przyszłym roku, w ramach zainicjowanego przez nas programu promocji nauk ścisłych, uruchomimy w Warszawie Showroom Bayer, w którym będziemy organizować lekcje z wykorzystaniem różnego rodzaju eksperymentów."

"Wyzwania przyszłości takie, jak starzenie się społeczeństw i wzrost liczby ludności świata, niosą nowe wymagania względem nowoczesnych leków, pozyskiwania żywności i energii" - dodaje prof. Günter Benz, Corporate Development Innovation Science Relation, Bayer AG. "Ogromna tu rola innowacyjności, wypracowywanej przez nauki ścisłe i techniczne. Bayer, jako firma zatrudniająca ponad 10 000 pracowników w dziale badań i rozwoju, ma świadomość tych globalnych trendów."

Badanie "Barometr edukacyjny Bayer" zrealizował instytut Millward Brown SMG/KRC w październiku 2011 metodą ankiety audytoryjnej na próbie 543 uczniów klas pierwszych liceów ogólnokształcących w całym kraju.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...
Panie Profesorze dydaktyka akademicka jest pełna przykładów wykorzystywania nowych mediów już od daw...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie