Mniej młodych piratów w Internecie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

badania edukacyjneMicrosoft opublikował wyniki, przeprowadzonej w styczniu 2008 r. ankiety wśród internautów, z której wynika, że amerykańska młodzież szkolna w wieku 13-17 lat (7-10 rok nauczania szkolnego) coraz rzadziej uprawia piractwo internetowe, w miarę jak wzrasta poziom ich wiedzy odnośnie praw autorskich i zasad korzystania z zasobów Internetu.

 

Dzisiaj wypada Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, warto więc zastanowić się nad kwestią praw autorskich w Internecie. Wyniki badania Microsoft pokazują, że 49% respondentów nie zna przepisów związanych ze ściąganiem obrazów, treści, utworów muzycznych, filmów i oprogramowania z Internetu. Tylko 11% twierdzi, że bardzo dobrze zna regulacje, a spośród nich 82% uważa, że piractwo w sieci powinno być karane. Również z grona osób, które nie znają dobrze przepisów, 57% twierdzi, że osoby korzystające w nielegalny sposób z zasobów Internetu, powinny być karane.

 

Z drugiej strony młodzi respondenci uważają, że piractwo internetowe jest mniej odrażające niż inna kradzież. Mniej niż połowa badanych wskazywała, że należy karać piratów internetowych, podczas gdy 90% chciało kar dla złodziei rowerów.

 

Nastolatki, które twierdzą, że znają regulacje prawne w zakresie ochrony praw autorskich wskazywały rodziców, telewizję lub materiały z magazynów, gazet i stron internetowych – ale także szkołę – jako źródło informacji o nielegalnych działaniach w Internecie. Badanie wykazało również, że wyzwanie dla przestrzegania prawa przez młodzież stanowią zachowania rówieśników oraz zasobność portfeli - koszty nabycia pożądanych utworów chronionych prawem autorskim mają znaczący wpływ  na stosunek do zachowań związanych z piractwem internetowym.

 

Wśród nastolatków, którzy ściągają lub nielegalnie rozpowszechniają treści w Internecie, chłopcy częściej niż dziewczynki przyznają, że nie będą tego kontynuować, jeśli poznają stosowne przepisy.

 

W związku z zaprezentowanym badaniem Microsoft wskazał kilka tematów, które powinny być omawiane w szkołach, jak również zaproponował uruchomienie pilotażowego projektu edukacyjnego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych „Edukacja w zakresie ochrony własności praw intelektualnych”. Program powinien skupić się na przygotowaniu studentów do życia w epoce cyfrowej, pomóc im zrozumieć, jakie znaczenie ma własność intelektualna w ich życiu i spowodować szerszą dyskusję w celu wykrycia „białych plam” w temacie kopiowania utworów chronionych prawem autorskim. W celu uzupełnienia programu i dzielenia się doświadczeniami, Microsoft uruchamia także interaktywną stronę internetową www.mybytes.com, na której młodzi ludzie mogą rozwijać swoją własną twórczość intelektualną  i określać prawa do jej użytkowania przez innych użytkowników. Dzieci będą na przykład tworzyć niestandardowe motywy muzyczne mieszając rożne style muzyki w sieci. Te motywy będzie można następnie ściągnąć na przykład jako dzwonek do telefonu komórkowego.

 

“Rozwój szerokopasmowego dostępu do Internetu powoduje, że temat własności intelektualnej nabiera większego znaczenia dla dzieci i młodzieży”, mówi Sherry Ericsson, dyrektor ds. relacji globalnych  The Genuine Software Initiative Microsoftu. “Badanie rzuca więcej światła na różnicę między świadomością istnienia praw autorskich u młodych ludzi a możliwościami szkół, które powinny pomóc w przygotowaniu studentów do bycia dobrymi obywatelami, także w sieci www”.

 

W badaniu internetowym przeprowadzonym przez KRC Research na zlecenie Microsoftu udział wzięło 501 nastolatków (7-10 klasy). Badanie przeprowadzono w dn. 14-17 stycznia 2008 r.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie