96% polskich uczniów korzysta z Internetu, głównie z przeglądarek i komunikatorów internetowych. 90% ma telefony komórkowe, które służą przede wszystkim do wysyłania SMS - wynika z badania portalu edukacyjnego INTERKL@SA. Wyniki są cennym źródłem informacji pod kątem adresowanych do młodych ludzi działań komunikacyjnych i edukacyjnych.
Z Internetu dzieci korzystają głównie w domu (53% przyznaje, że ma w domu komputer i Internet), bądź w szkole (43,5% kilka razy w tygodniu ma tam do niego dostęp). Internet służy młodym ludziom zarówno do nauki, jak i rozrywki - deklaruje to 52,9% badanych, co jest dobrym wynikiem pod kątem rozwoju edutainmentu w Polsce.
77% uczniów używa przeglądarek internetowych, 60% korzysta często z komunikatorów internetowych. Dzieci mają najczęściej ponad 20 osób wpisanych na listę kontaktową, zazwyczaj są to te same osoby, które figurują w książce teleadresowej komórki. 63% twierdzi, że używa komunikatorów, aby kontaktować się z przyjaciółmi.
90% badanej młodzieży ma swoje telefony komórkowe, które służą głównie do wysyłania SMS (deklaruje to 85% respondentów). Te z kolei pomagają w kontakcie z rodzicami (57%), ale i we flirtowaniu (52%) Z badania wynika, że młodzież raczej nie korzysta z chatów (deklaruje to 13%); maile wysyła regularnie 36% uczniów. Swoje blogi prowadzi 18% ankietowanych.
Bardzo popularne są gry on-line. 49% uczniów przyznaje, że gra w nie często lub bardzo często. Z badania wynika, że do korzystania przez dzieci z Internetu dość liberalnie podchodzą ich rodzice. 79% nie zabrania dzieciom korzystać z komunikatorów, 71% - rozmawiać na chatach, 90% - wysyłać maile, 78% - grać w gry, 76% - ściągać muzykę i filmy. Niektórzy rodzice czasem (17%), często lub bardzo często (10%) zabraniają odwiedzania niektórych stron www lub długiego przebywania przed komputerem.
Badanie realizowano do czerwca 2006 r. Wzięło w nim udział 638 uczniów w wieku od 12 do 18 lat, z 25 uczniami przeprowadzono także szczegółowy wywiad.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).