Polscy uczniowie w Internecie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Image96% polskich uczniów korzysta z Internetu, głównie z przeglądarek i komunikatorów internetowych. 90% ma telefony komórkowe, które służą przede wszystkim do wysyłania SMS - wynika z badania portalu edukacyjnego INTERKL@SA. Wyniki są cennym źródłem informacji pod kątem adresowanych do młodych ludzi działań komunikacyjnych i edukacyjnych.

 

Z Internetu dzieci korzystają głównie w domu (53% przyznaje, że ma w domu komputer i Internet), bądź w szkole (43,5% kilka razy w tygodniu ma tam do niego dostęp). Internet służy młodym ludziom zarówno do nauki, jak i rozrywki - deklaruje to 52,9% badanych, co jest dobrym wynikiem pod kątem rozwoju edutainmentu w Polsce.

77% uczniów używa przeglądarek internetowych, 60% korzysta często z komunikatorów internetowych. Dzieci mają najczęściej ponad 20 osób wpisanych na listę kontaktową, zazwyczaj są to te same osoby, które figurują w książce teleadresowej komórki. 63% twierdzi, że używa komunikatorów, aby kontaktować się z przyjaciółmi.

90% badanej młodzieży ma swoje telefony komórkowe, które służą głównie do wysyłania SMS (deklaruje to 85% respondentów). Te z kolei pomagają w kontakcie z rodzicami (57%), ale i we flirtowaniu (52%) Z badania wynika, że młodzież raczej nie korzysta z chatów (deklaruje to 13%); maile wysyła regularnie 36% uczniów. Swoje blogi prowadzi 18% ankietowanych.

Bardzo popularne są gry on-line. 49% uczniów przyznaje, że gra w nie często lub bardzo często. Z badania wynika, że do korzystania przez dzieci z Internetu dość liberalnie podchodzą ich rodzice. 79% nie zabrania dzieciom korzystać z komunikatorów, 71% - rozmawiać na chatach, 90% - wysyłać maile, 78% - grać w gry, 76% - ściągać muzykę i filmy. Niektórzy rodzice czasem (17%), często lub bardzo często (10%) zabraniają odwiedzania niektórych stron www lub długiego przebywania przed komputerem.

Badanie realizowano do czerwca 2006 r. Wzięło w nim udział 638 uczniów w wieku od 12 do 18 lat, z 25 uczniami przeprowadzono także szczegółowy wywiad.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie