Jak wspierać rozwój kompetencji cyfrowych młodzieży?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tylko 3% rodziców udziela dzieciom porad w zakresie korzystania z komputera i internetu. Dorośli przyznają, że w tym obszarze są mniej biegli niż młodzież. Tymczasem młodzi wysoko oceniają swoje kompetencje, ale jednocześnie nie wykorzystują w pełni możliwości cyfrowych w edukacji i rozwoju osobistym – wynika z badania „Kompetencje cyfrowe młodzieży w Polsce” przeprowadzonego przez TNS Polska dla Fundacji Orange i Orange Polska. Kto i jak może wspierać młodzież w doskonaleniu cyfrowych umiejętności – to temat I Forum Cyfrowych Inspiracji, które odbyło się 13 września w Warszawie.fot. Fotolia.com

Forum Cyfrowych Inspiracji to inicjatywa Fundacji Orange, która zaprosiła ekspertów, przedstawicieli organizacji pozarządowych, instytucji kultury i placówek edukacyjnych, aby pogłębić debatę na temat e-kompetencji młodych i przedstawić dobre praktyki, które sprawiają, że cyfrowe narzędzia stają się sojusznikiem w ich edukacji i rozwoju osobistym. Konferencję otworzył Pan Michał Boni, Minister Administracji i Cyfryzacji, który objął Forum honorowym patronatem.

„Chociaż młodzi ludzie nie pamiętają świata bez internetu i traktują go jako swoją naturalną przestrzeń, to warto aby spotkali na swej drodze przewodników, którzy wskażą im, jak stosować nowe technologie w edukacji, kulturze, w rozwijaniu pasji. Forum Cyfrowych Inspiracji to platforma wymiany myśli i źródło praktycznej wiedzy na temat wykorzystania narzędzi cyfrowych w pracy z dziećmi i młodzieżą. To właśnie w sile oddolnej, nieformalnej edukacji cyfrowej widzimy szanse wzmocnienia kompetencji cyfrowych młodych” – podkreśla Jadwiga Czartoryska, prezes Fundacji Orange.

W badaniu 71% osób w wieku 14-18 lat przyznało, że trudno wyobrazić im sobie życie bez Internetu. 60% młodych traktuje Internet jako główne źródło informacji przy nauce i odrabianiu prac domowych, do czego - według 52% nastolatków - zachęcają ich nauczyciele. Tymczasem 21 % młodych w ogóle nie weryfikuje informacji zdobytych w internecie, a jedynie 2% badanych stosuje np. zaawansowane opcje wyszukiwarek. Wsparcie rzadko przychodzi ze strony rodziców - tylko 3% dorosłych udziela dzieciom porad na temat korzystania z komputera i internetu, a 52% rodziców przyznaje, że w żaden sposób nie sprawdza, co nastolatkowie robią w sieci.

Połowa badanych w wieku 14-18 lat docenia za to lekcje informatyki i na co dzień wykorzystuje zdobytą na nich wiedzę. Swoje kompetencje w zakresie korzystania z internetu i obsługi komputera młodzi oceniają wysoko (80%). Jednak niewielu młodych internautów stosuje bardziej kreatywne formy obcowania z nowymi technologiami, takie jak edytowanie zdjęć (25%), filmów (10%), muzyki (9%) . Najczęściej deklarują, że nie wiedzą jak dotrzeć do ciekawszych narzędzi cyfrowych, jak wybrać najbardziej użyteczne i jak je obsługiwać. Wolą uczyć się przez doświadczenie i w kontakcie z innymi osobami.

fot. Edunews.pl

Możliwości praktycznego wykorzystania cyfrowych narzędzi przez młodych w projektach edukacyjnych czy kulturalnych to inwestycja w przyszłość. Szacuje się, że do 2015 r.90% miejsc pracy będzie wymagało przynajmniej podstawowego poziomu umiejętności cyfrowych, a ponad 60% uczniów dziś rozpoczynających edukację będzie pracowało w zawodach jeszcze nie istniejących (wg Digital Agenda for Europe Scoreboard 2012).

„Warto pamiętać, że umiejętności cyfrowe to nie tylko łatwość nawiązywania znajomości, bycie w sieciach społecznościowych, gry, muzyka, pomoc w odrabianiu lekcji. To także szansa na dobrą przyszłość, na ciekawą pracę, na realizację aspiracji życiowych. Umiejętności cyfrowe to umiejętności dla przyszłości” – mówi Włodzimierz Marciński, Lider Cyfryzacji w Polsce, inicjator Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych Polaków.

Przy odpowiednim wsparciu ze strony szkoły, biblioteki czy organizacji społecznej, razem z rówieśnikami i poprzez zajęcia praktyczne młodzi ludzie mogą skutecznie rozwijać swoje kompetencje cyfrowe. „Nie wystarczy mieć dostęp do Internetu, żeby w pełni korzystać z jego możliwości. Sieć to jedynie narzędzie. Dziś potrzebny jest nie tylko pomysł na treści, ale także edukacja społeczeństwa o możliwościach, jakie dają nowe technologie. Gdy liczba dostępnych źródeł wiedzy zdaje się być nieskończona, to nie nabywanie, ale zdolność porządkowania i weryfikowania informacji powinny być priorytetem w edukacji” – dodaje Maciej Witucki, prezes Orange Polska.

Liczne projekty organizacji pozarządowych pokazują, że warto inspirować młodych w ten sposób, aby, otoczeni technologiami, potrafili wykorzystywać je nie tylko do zabawy i komunikacji, ale też do edukacji, udziału w kulturze i w życiu społeczności lokalnych. Uczestnicząc na przykład w programach Fundacji Orange, młodzi budują wirtualne mapy miast, przygotowują audiodeskrypcję filmów dla niewidomych, tworzą filmy metodą poklatkową, kręcą teledyski do tradycyjnych piosenek ludowych i tworzą ich remiksy, budują roboty, organizują medialaby i animują komiksy edukacyjne.

W Forum Cyfrowych Inspiracji wzięli udział także prof. Anna Izabela Brzezińska – psycholog, Alicja Pacewicz – współzałożycielka Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej, dr. Grzegorz Stunża – edukator medialny, Edwin Bendyk – dziennikarz i publicysta, Bartosz Węglarczyk – dziennikarz, Radosław Kotarski, twórca Polimaty.pl oraz 200 uczestników z całej Polski. Patronat honorowy nad Forum przyznało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Partnerem technologicznym było Laboratorium EE, a medialnym miesięcznik BRIEF.

W czasie Forum Fundacja Orange ogłosiła także otwarcie 5. edycji programu Akademia Orange. O wsparcie w wysokości do 30 tys. zł na realizację projektów edukacji kulturalnej dla dzieci i młodzieży mogą starać się organizacje pozarządowe, instytucje kultury, biblioteki. Wnioski nadsyłać można do 13 października. Szczegóły na stronie www.akademiaorange.pl/wniosek.

Fundacja Orange działa na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci i młodzieży. Poprzez twórcze inicjatywy zachęca młodych do zdobywania wiedzy, udziału w kulturze, budowania społeczności przy wykorzystaniu Internetu i nowych technologii. W ten sposób zyskują liczne kompetencje, w tym umiejętności cyfrowe. Fundacja Orange została powołana w 2005 roku z inicjatywy Telekomunikacji Polskiej i PTK Centertel (spółki należące do Orange Polska) do realizacji celów społecznie użytecznych. Jest członkiem Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych. W inicjatywy Fundacji włączają się wolontariusze Orange Polska.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie