Wciąż męski świat informatyki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyUmiejętności informatyczne polskich uczennic są równe zdolnościom chłopców. Jednak dziewczęta - nawet jeśli interesują się informatyką w szkole - znacznie rzadziej podejmują naukę na kierunkach związanych z kierunkami informatycznymi, wynika z badania "Gender Research" przeprowadzonego przez konsorcjum European Schoolnet (EUN).
 
Uczennice polskich szkół bardzo dobrze opanowują podstawowe umiejętności obsługi komputera, są utalentowane w zakresie technologii informatycznych i komunikacyjnych (ITC) i wybierają informatykę jako jeden ze swoich ulubionych przedmiotów. Mimo to, mniej niż połowa z nich zamierza podjąć edukację wyższą w tym kierunku i realizować karierę zawodową w sektorze ITC.
 
Badanie "Gender Research" przeprowadzono na zlecenie firmy Cisco Systems w pięciu państwach europejskich: Francji, Włoszech, Holandii, Polsce i Wielkiej Brytanii. Przebadano w nim uczniów, uczennice ich rodziców i nauczycieli.
 
"Dziewczęta z mojego pokolenia nie są zachęcane do zajmowania się informatyką. Tradycyjnie pracę w branży IT postrzega się jako domenę mężczyzn, między innymi dlatego, że kojarzy się ona najczęściej z programowaniem" - mówi Anna Szymanek-Załęska, inżynier systemowy w firmie Cisco.
 
Szymanek-Załęska podkreśla jednocześnie, że branża IT rozwija się i oferuje różnorodne możliwości pracy: w sprzedaży rozwiązań teleinformatycznych, w marketingu, w działach inżynieryjnych czy administracji systemów. "Bez wahania polecam karierę zawodową związaną z nowymi technologiami każdej młodej kobiecie, która poważnie ją rozważa. Branża się cały czas zmienia i powstaje coraz więcej miejsc pracy, o które z powodzeniem mogą ubiegać się kobiety" - dodaje.
 
Zgodnie z przedstawionymi wynikami badań, 91% przebadanych polskich uczennic interesuje się informatyką i aż 65% z nich jest zainteresowanych karierą w branży IT. Jest to najlepszy rezultat z pięciu przebadanych państw. Jednak aż 48% uczennic szkół średnich, mimo zainteresowania IT nie chce kontynuować nauki w tym zakresie.
 
W całej Unii Europejskiej niewiele kobiet pracuje w branży IT. W 2004 roku jedynie 25 proc. absolwentów kierunków informatycznych we wszystkich unijnych krajach to kobiety.
 
Jak wynika z badania EUN stanowią one zaledwie 27 proc. kierowników ds. systemów komputerowych i informatycznych. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w przypadku inżynierów zajmujących się sprzętem komputerowym - tu kobiety zajmują zaledwie 9 proc. stanowisk. Wysokie stanowiska akademickie w dziedzinie inżynierii i technologii pełni mniej niż sześć proc. kobiet.
 
"Po przeanalizowaniu wyników okazało się, że najbardziej demotywującym czynnikiem jest postrzeganie zawodów technicznych jako +naturalnie odpowiedniejszych dla mężczyzn+" - czytamy w podsumowaniu wyników badania.
 
Tymczasem 50% polskich uczennic przyznaje, że największy wpływ na wybór kierunku studiów i ścieżki kariery mają właśnie kobiety z najbliższego kręgu rodzinnego. Jednak 40% badanych matek nie korzysta z komputera w pracy i ma mniejszą wiedzę informatyczną niż badani mężczyźni.
 
"Niedobór kobiet w branży ICT będzie się nasilał, chyba że podjęte zostaną dodatkowe działania, mające na celu edukację, wspieranie i zachęcanie dziewcząt oraz osób, które są dla nich wzorem" - wyjaśnia Amy Christen, wiceprezes programu Cisco Networking Academy.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie