Rodzinne uczenie się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyPonad 90% rodziców w Wielkiej Brytanii uznaje za ważne wspólne uczenie się w rodzinie, zaś 78% przyznaje, że nauczyli się czegoś nowego, gdy spędzali ze swoimi dziećmi czas nad zadaniami domowymi – to wyniki badania „Uczenie się w rodzinach“ przeprowadzonego przez brytyjską Futurelab, organizację zajmującą się nowoczesną edukacją. 
 
Istotnym wątkiem badania było również wykorzystywanie nowych technologii komunikacyjno-informacyjnych w uczeniu się – takich jak telefony komórkowe, kamery cyfrowe, internet, jako narzędzi wsparcia edukacji w rodzinie i uzupełniających naukę w szkole. Respondenci wskazywali, że korzystają z wyszukiwarek internetowych, programów telewizyjnych, filmów wideo, multimediów szkolnych, oprogramowania edukacyjnego, gier, poczty elektronicznej. Możliwości wspierania przez dorosłych członków (szeroko rozumianej) rodziny rozwoju dzieci i młodzieży jest wiele – wspólne granie w gry komputerowe i wideo, wyjścia na ciekawe wystawy i wydarzenia, surfowanie po internecie.
 
Z badań wynika, że nie ma jednej dominującej formy rodzinnego uczenia się – każda rodzina ma inne potrzeby i rodzice starają się odpowiadać na nie w różny sposób. Trzeba podkreślić, że codzienne uczenie się przynosi jednak korzyści obu stronom – bo rodzice uczą się również wiele od lepiej obeznanych z Internetem i technologiami pociech. Naukowcy Futurelab zidentyfikowali sześć głównych typów takiej edukacji: 1. Wspierająca formalną naukę; 2. Dla wspólnej przyjemności; 3. Wspierająca rozwój kluczowych kompetencji życiowych dzieci; 4. Zwiększanie udziału i odpowiedzialności w życiu rodziny; 5. Rozwijająca podstawowe umiejętności dorosłych; 6. Budująca więzi rodzinne.
 
Kluczem do zrozumienia rodzinnego uczenia się jest przyjęcie, że nie chodzi tu o formy edukacji, jakie dzieci spotykają w szkole. Nauka nieformalna w domu jest zupełnie inna i nie powinno się starać jej upodabniać do edukacji w klasie. „Rodzina jest instytucją opartą na relacjach, a nie na oświacie – programy, które mają na celu rozwój edukacji w rodzinie muszą być oparte zatem na tych relacjach.“ – mówi Lyndsay Grant z Futurelab. „Powinno się raczej rozwijać formy naturalnie istniejące w rodzinie.“
 
Dorośli są świadomi korzyści, jakie daje wspólne uczenie się ich dzieciom. Zdaniem respondentów: dzieci lepiej uczą się w szkole; wyrastają na szczęśliwszych, zdrowszych, bardziej zrównoważonych ludzi; przygotowują się do bycia dorosłym; wspierają rozwój osobowości i etyki; otrzymują szansę na lepszy życiowy start. Dzięki temu członkowie rodzin są silniejsi i bliżsi sobie, rozwijają się umiejętności rodzicielskie, a także przydatne umiejętności życiowe. Wszyscy pogłębiają wiedzę i zdobywają praktyczne umiejętności.
 
Czas poświęcony przez dorosłych na naukę ze swoimi pociechami okazuje się mieć równie duże znaczenie jak edukacja szkolną. Warto razem ze swoim dzieckiem się uczyć – i choć współczesny rodzic jest ciągle zabiegany i zajęty swoimi sprawami, powinien koniecznie znaleźć czas na takie formy edukacji nieformalnej poza szkołą. Miejmy nadzieję, że pamiętają o tym również rodzice w Polsce.
 
Więcej informacji i raport z badań dostępny jest na stronie Futurelab.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie