Kluczowe kompetencje Polaków w XXI wieku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli chcemy być bardziej produktywni, innowacyjni i konkurencyjni w skali międzynarodowej, zarówno jako kraj, jak i społeczeństwo, musimy mieć więcej kapitału moralnego (zachowań etycznych), kapitału społecznego (lojalności, zaufania, współpracy) i kapitału kreatywności (zdolności do kwestionowania tego, co jest i wymyślania nowego) – uważa Jan Szomburg, organizator Kongresu Obywatelskiego.photo: sxc.hu

Czy jesteśmy pewni, że uczeń wychodząc ze szkoły po dwunastu latach nauki niesie ze sobą taki kapitał? Trudno w to wierzyć, jeśli posłuchamy opinii o tym jak i czego uczy dziś polska szkoła (zob. Jaka przyszłość polskiej edukacji?).

Kluczowe kompetencje to wzorce myślenia i działania obejmujące: wiedzę, umiejętności i postawy. Kluczowe kompetencje Polaków kształtują sposób funkcjonowania, wyznaczają kierunek i poziom rozwoju naszego kraju i jego konkurencyjność (prof. Halina Jastrzębska-Smolaga, Politechnika Śląska). Jakich zatem kompetencji potrzebujemy w tym dynamicznym świecie?

Zdaniem Sekretarz Stanu Prof. Marii Elżbiety Orłowskiej z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego potrzebujemy: wiedzy w zakresie nauk podstawowych, umiejętności myślenia, uczenia się przez porównania, poszukiwania relacji. Musimy umieć przetwarzać informacje i posługiwać się informacją wydobywaną z gąszczu innych; niezbędna jest także umiejętność zarządzania swoimi emocjami i umiejętność porozumiewania się.

Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia Prof. Orłowskiej zarejestrowanego podczas VII Kongresu Obywatelskiego w Warszawie w dniu 10.11.2012 r.:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie