Kluczowe kompetencje Polaków w XXI wieku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli chcemy być bardziej produktywni, innowacyjni i konkurencyjni w skali międzynarodowej, zarówno jako kraj, jak i społeczeństwo, musimy mieć więcej kapitału moralnego (zachowań etycznych), kapitału społecznego (lojalności, zaufania, współpracy) i kapitału kreatywności (zdolności do kwestionowania tego, co jest i wymyślania nowego) – uważa Jan Szomburg, organizator Kongresu Obywatelskiego.photo: sxc.hu

Czy jesteśmy pewni, że uczeń wychodząc ze szkoły po dwunastu latach nauki niesie ze sobą taki kapitał? Trudno w to wierzyć, jeśli posłuchamy opinii o tym jak i czego uczy dziś polska szkoła (zob. Jaka przyszłość polskiej edukacji?).

Kluczowe kompetencje to wzorce myślenia i działania obejmujące: wiedzę, umiejętności i postawy. Kluczowe kompetencje Polaków kształtują sposób funkcjonowania, wyznaczają kierunek i poziom rozwoju naszego kraju i jego konkurencyjność (prof. Halina Jastrzębska-Smolaga, Politechnika Śląska). Jakich zatem kompetencji potrzebujemy w tym dynamicznym świecie?

Zdaniem Sekretarz Stanu Prof. Marii Elżbiety Orłowskiej z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego potrzebujemy: wiedzy w zakresie nauk podstawowych, umiejętności myślenia, uczenia się przez porównania, poszukiwania relacji. Musimy umieć przetwarzać informacje i posługiwać się informacją wydobywaną z gąszczu innych; niezbędna jest także umiejętność zarządzania swoimi emocjami i umiejętność porozumiewania się.

Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia Prof. Orłowskiej zarejestrowanego podczas VII Kongresu Obywatelskiego w Warszawie w dniu 10.11.2012 r.:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie