Kluczowe kompetencje Polaków w XXI wieku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli chcemy być bardziej produktywni, innowacyjni i konkurencyjni w skali międzynarodowej, zarówno jako kraj, jak i społeczeństwo, musimy mieć więcej kapitału moralnego (zachowań etycznych), kapitału społecznego (lojalności, zaufania, współpracy) i kapitału kreatywności (zdolności do kwestionowania tego, co jest i wymyślania nowego) – uważa Jan Szomburg, organizator Kongresu Obywatelskiego.photo: sxc.hu

Czy jesteśmy pewni, że uczeń wychodząc ze szkoły po dwunastu latach nauki niesie ze sobą taki kapitał? Trudno w to wierzyć, jeśli posłuchamy opinii o tym jak i czego uczy dziś polska szkoła (zob. Jaka przyszłość polskiej edukacji?).

Kluczowe kompetencje to wzorce myślenia i działania obejmujące: wiedzę, umiejętności i postawy. Kluczowe kompetencje Polaków kształtują sposób funkcjonowania, wyznaczają kierunek i poziom rozwoju naszego kraju i jego konkurencyjność (prof. Halina Jastrzębska-Smolaga, Politechnika Śląska). Jakich zatem kompetencji potrzebujemy w tym dynamicznym świecie?

Zdaniem Sekretarz Stanu Prof. Marii Elżbiety Orłowskiej z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego potrzebujemy: wiedzy w zakresie nauk podstawowych, umiejętności myślenia, uczenia się przez porównania, poszukiwania relacji. Musimy umieć przetwarzać informacje i posługiwać się informacją wydobywaną z gąszczu innych; niezbędna jest także umiejętność zarządzania swoimi emocjami i umiejętność porozumiewania się.

Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia Prof. Orłowskiej zarejestrowanego podczas VII Kongresu Obywatelskiego w Warszawie w dniu 10.11.2012 r.:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie