Po co nam ocena (z) zachowania w szkołach?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ktoś kiedyś wpadł na pomysł, żeby istniejącą wciąż w systemie oświaty ocenę z zachowania (nieco zgamifikować i) zamienić w punktozę. Czyli taką niby-grę w dobre szkolne zachowanie. Uczeń otrzymuje za dobre (tzn. takie, które reda pedagogiczna swoją uchwałą uznaje za właściwe) zachowanie punkty dodatnie, a za złe - ujemne. Prosta matematyka i na koniec semestru lub roku szkolnego czarno na białym wynika, czy uczeń się dobrze czy źle zachowuje. Czy to ma sens? Czy w ogóle potrzebujemy oceniać zachowanie uczniów? Posłuchajmy ciekawej dyskusji w Akademickim Zaciszu.

Na temat oceny zachowania w szkole / oceny z zachowania - wypowiedziało się już całkiem sporo pedagogów i badaczy systemu edukacji. Mimo upływu czasu ona wciąż w szkole istnieje i ma się całkiem dobrze. Jednym z najpopularniejszych obecnie rozwiązań jest system punktowy. Ale czy faktycznie sprzyja realizacji funkcji wychowawczej szkoły?

Punkty z zachowania zrównują szkołę z więzieniem. To smutne porównanie, ale nie mogę zrozumieć, że wiele jeszcze szkół funduje to dzieciom - Wiesława Mitulska

To stosowanie tresury. Zaprzeczenie całej idei wychowania. W dodatku zupełnie nieskuteczne, bo uczące patologicznych zachowań - Bogusław Śliwerski[1]

Czy są inne sposoby oceniania zachowania uczniów, które można by próbować wprowadzić do szkoły? A może ta ocena z zachowania jest zupełnie niepotrzebna albo potrzebna tylko na tyle, żeby biurokracja szkolna i rodzice byli zadowoleni? Według Danuty Sterny[2], ocena z zachowania w Europie zachowała się jedynie w Polsce i Białorusi. Może czas pożegnać się z tym reliktem?

W 106. wydaniu Akademickiego Zacisza tematem ocen (z) zachowania zajął się prof. Roman Leppert, który do rozmowy zaprosił prof. Sylwię Jaskulską z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Michalinę Mruczyk, psycholożkę i psychoedukatorkę w Spark Academy. Zapraszamy do posłuchania:

 

Przypisy:

[1] Zalety i wady ocen punktowych z zachowania, OkiemNauczyciela.pl, 26.06.2018

[2] Ocena z zachowania, OśŚwiata.pl, 25.06.2022

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie