Po co nam ocena (z) zachowania w szkołach?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ktoś kiedyś wpadł na pomysł, żeby istniejącą wciąż w systemie oświaty ocenę z zachowania (nieco zgamifikować i) zamienić w punktozę. Czyli taką niby-grę w dobre szkolne zachowanie. Uczeń otrzymuje za dobre (tzn. takie, które reda pedagogiczna swoją uchwałą uznaje za właściwe) zachowanie punkty dodatnie, a za złe - ujemne. Prosta matematyka i na koniec semestru lub roku szkolnego czarno na białym wynika, czy uczeń się dobrze czy źle zachowuje. Czy to ma sens? Czy w ogóle potrzebujemy oceniać zachowanie uczniów? Posłuchajmy ciekawej dyskusji w Akademickim Zaciszu.

Na temat oceny zachowania w szkole / oceny z zachowania - wypowiedziało się już całkiem sporo pedagogów i badaczy systemu edukacji. Mimo upływu czasu ona wciąż w szkole istnieje i ma się całkiem dobrze. Jednym z najpopularniejszych obecnie rozwiązań jest system punktowy. Ale czy faktycznie sprzyja realizacji funkcji wychowawczej szkoły?

Punkty z zachowania zrównują szkołę z więzieniem. To smutne porównanie, ale nie mogę zrozumieć, że wiele jeszcze szkół funduje to dzieciom - Wiesława Mitulska

To stosowanie tresury. Zaprzeczenie całej idei wychowania. W dodatku zupełnie nieskuteczne, bo uczące patologicznych zachowań - Bogusław Śliwerski[1]

Czy są inne sposoby oceniania zachowania uczniów, które można by próbować wprowadzić do szkoły? A może ta ocena z zachowania jest zupełnie niepotrzebna albo potrzebna tylko na tyle, żeby biurokracja szkolna i rodzice byli zadowoleni? Według Danuty Sterny[2], ocena z zachowania w Europie zachowała się jedynie w Polsce i Białorusi. Może czas pożegnać się z tym reliktem?

W 106. wydaniu Akademickiego Zacisza tematem ocen (z) zachowania zajął się prof. Roman Leppert, który do rozmowy zaprosił prof. Sylwię Jaskulską z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Michalinę Mruczyk, psycholożkę i psychoedukatorkę w Spark Academy. Zapraszamy do posłuchania:

 

Przypisy:

[1] Zalety i wady ocen punktowych z zachowania, OkiemNauczyciela.pl, 26.06.2018

[2] Ocena z zachowania, OśŚwiata.pl, 25.06.2022

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie