Pięć propozycji dla szkoły (6)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjnePowinniśmy się chyba przyzwyczaić do systemu oświaty będącego w nieustającej zmianie, gdyż tylko wówczas szkoła będzie zdolna nadążyć za zmianami cywilizacyjnymi i technologicznymi, a uczeń będzie miał szanse odnieść sukces na rynku pracy. Oto propozycja kilku zmian, które można wprowadzić, aby polska szkoła potrafiła dotrzymać kroku rzeczywistości pozaszkolnej.
 
1. Wskazane byłoby wprowadzenie programów wspomagających zarządzanie szkołą oraz zorganizowanie na nowo infrastruktury do nauczania i uczenia się. Chodzi tu przede wszystkim o stworzenie możliwości korzystania z najnowszych technologii informatycznych w dydaktyce:

E-dziennik, 

Elektroniczne plany lekcji, dające możliwość częstej zmiany planu. Robiłabym to nie co tydzień, ale tak, żeby uczeń miał do uczenia się w danym tygodniu mniej przedmiotów niż obecnie. Przedmiot, który ma być realizowany przez jedną godzinę tygodniowo może być przecież realizowany przez 3h/ tydz., lecz nie przez cały rok, a przez 3 miesiące,

Programy i platformy umożliwiające efektywną wymianę informacji pomiędzy szkołą, uczniami, nauczycielami i rodzicami, podręczniki na CD, interaktywne zbiory zadań i ćwiczeń,

Tablice interaktywne w każdej pracowni, 

Cele i metody nauki szkolnej muszą wiązać się z przyszłością, a nie przeszłością (żeby nie powiększać przepaści: szkoła – praca. Obecnie zbyt często uczeń otrzymuje wiedzę „przeterminowaną”.

2. Zmniejszenie obowiązkowych godzin w szkole na rzecz indywidualnej nauki w domu. Zdobywanie wiedzy powinno odbywać się w trybie indywidualnego toku nauczania (interaktywne podręczniki,  e-learning). W szkole powinno mieć miejsce uzupełnianie wiedzy poprzez wymianę doświadczeń w grupie. Kontakt z nauczycielem powinien mieć miejsce codziennie, w określonych godzinach również przez Internet – wyjaśnianie i wspomaganie ucznia. Nauczanie byłoby wtedy sterowane przez ucznia zgodnie z jego możliwościami i zainteresowaniami, a nauczyciel dawałby efektywne wsparcie.

3. Zlikwidowanie oceniania w szkole podstawowej. Należy opracować zestaw umiejętności i kompetencji w podziale na poszczególne klasy. Uczniowie (i ich rodzice) powinni otrzymywać informacje co już opanowali dobrze, a co muszą jeszcze dopracować. Nauka w I etapie szkoły podstawowej powinna odbywać się przede wszystkim przez zabawę. 

4.  Nauka jak się uczyć, od pierwszych dni pobytu w szkole – szybkie czytanie, zapamiętywanie, umiejętność robienia notatek przez mapowanie, ćwiczenia usprawniające myślenie, rozwijające pamięć, motywowanie do nauki, panowanie nad emocjami, umiejętność pracy w stresie i jego minimalizacji, poznawanie własnych styli uczenia się, zasad samodzielnego uczenia się. Powinniśmy pozwolić rozwijać u młodzieży pasje – niech w jednej dziedzinie uczeń ma poważne osiągnięcia, jest wybitny, w innych niech ma średnią wiedzę ogólną.

5. Nauka zawodu w szkołach zawodowych powinna odbywać się u pracodawcy, czyli w (nowoczesnych) zakładach pracy. W szkołach sprzęt często jest przestarzały, a i nauczyciel niejednokrotnie nie zna najnowszych technologii i osiągnięć (szczególnie w zawodach technicznych).

Zachęcamy do nadsyłania kolejnych propozycji, które Państwa zdaniem przyczyniłyby się do tworzenia bardziej nowoczesnej i skutecznej edukacji w polskich szkołach. Zastanówmy się wspólnie, jakich zmian potrzebuje polska szkoła. Prosimy o przesyłanie swoich propozycji na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie