Powinniśmy się chyba przyzwyczaić do systemu oświaty będącego w nieustającej zmianie, gdyż tylko wówczas szkoła będzie zdolna nadążyć za zmianami cywilizacyjnymi i technologicznymi, a uczeń będzie miał szanse odnieść sukces na rynku pracy. Oto propozycja kilku zmian, które można wprowadzić, aby polska szkoła potrafiła dotrzymać kroku rzeczywistości pozaszkolnej.
1. Wskazane byłoby wprowadzenie programów wspomagających zarządzanie szkołą oraz zorganizowanie na nowo infrastruktury do nauczania i uczenia się. Chodzi tu przede wszystkim o stworzenie możliwości korzystania z najnowszych technologii informatycznych w dydaktyce:
⇨ |
E-dziennik, |
⇨ |
Elektroniczne plany lekcji, dające możliwość częstej zmiany planu.
Robiłabym to nie co tydzień, ale tak, żeby uczeń miał do uczenia się w
danym tygodniu mniej przedmiotów niż obecnie. Przedmiot, który ma być
realizowany przez jedną godzinę tygodniowo może być przecież
realizowany przez 3h/ tydz., lecz nie przez cały rok, a przez 3
miesiące, |
⇨ |
Programy i platformy umożliwiające efektywną wymianę informacji
pomiędzy szkołą, uczniami, nauczycielami i rodzicami, podręczniki na
CD, interaktywne zbiory zadań i ćwiczeń, |
⇨ |
Tablice interaktywne w każdej pracowni, |
⇨ |
Cele i metody nauki szkolnej muszą wiązać się z przyszłością, a nie
przeszłością (żeby nie powiększać przepaści: szkoła – praca. Obecnie
zbyt często uczeń otrzymuje wiedzę „przeterminowaną”. |
2. Zmniejszenie obowiązkowych godzin w szkole na rzecz indywidualnej nauki w domu. Zdobywanie wiedzy powinno odbywać się w trybie indywidualnego toku nauczania (interaktywne podręczniki, e-learning). W szkole powinno mieć miejsce uzupełnianie wiedzy poprzez wymianę doświadczeń w grupie. Kontakt z nauczycielem powinien mieć miejsce codziennie, w określonych godzinach również przez Internet – wyjaśnianie i wspomaganie ucznia. Nauczanie byłoby wtedy sterowane przez ucznia zgodnie z jego możliwościami i zainteresowaniami, a nauczyciel dawałby efektywne wsparcie.
3. Zlikwidowanie oceniania w szkole podstawowej. Należy opracować zestaw umiejętności i kompetencji w podziale na poszczególne klasy. Uczniowie (i ich rodzice) powinni otrzymywać informacje co już opanowali dobrze, a co muszą jeszcze dopracować. Nauka w I etapie szkoły podstawowej powinna odbywać się przede wszystkim przez zabawę.
4. Nauka jak się uczyć, od pierwszych dni pobytu w szkole – szybkie czytanie, zapamiętywanie, umiejętność robienia notatek przez mapowanie, ćwiczenia usprawniające myślenie, rozwijające pamięć, motywowanie do nauki, panowanie nad emocjami, umiejętność pracy w stresie i jego minimalizacji, poznawanie własnych styli uczenia się, zasad samodzielnego uczenia się. Powinniśmy pozwolić rozwijać u młodzieży pasje – niech w jednej dziedzinie uczeń ma poważne osiągnięcia, jest wybitny, w innych niech ma średnią wiedzę ogólną.
5. Nauka zawodu w szkołach zawodowych powinna odbywać się u pracodawcy, czyli w (nowoczesnych) zakładach pracy. W szkołach sprzęt często jest przestarzały, a i nauczyciel niejednokrotnie nie zna najnowszych technologii i osiągnięć (szczególnie w zawodach technicznych).
Zachęcamy do nadsyłania kolejnych propozycji, które Państwa zdaniem przyczyniłyby się do tworzenia bardziej nowoczesnej i skutecznej edukacji w polskich szkołach. Zastanówmy się wspólnie, jakich zmian potrzebuje polska szkoła. Prosimy o przesyłanie swoich propozycji na adres