Spory o edukację: wiara i fakty

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele naszych sporów dotyczących edukacji ma charakter "religijny". Mam wrażenie, że stanowiska i działania w najistotniejszych zagadnieniach oświatowych wynikają z przekonań opartych na wierze. Nie prowadzi to raczej debaty edukacyjnej do jakiś konstruktywnych rozwiązań.(PD)

1. My wierzymy, że system testowo-egzaminacyjny jest słuszny i skuteczny, więc rozwijamy go. A my uważamy, że jest szkodliwy, więc należy ograniczać go.

2. My wierzymy, że grywalizacja, e-learning, e-podręczniki, TIK wyznaczają nowe drogi skutecznej edukacji. A my uważamy, że to są "tematy zastępcze", bowiem "technologiczny aspekt jest drugorzędny. Pytanie podstawowe – do czego mają służyć te różne gadżety? Co my chcemy dzieciom przekazać" (prof. Łukasz Turski).

3. My wierzymy, że oświata, edukacja, nauczyciele i szkoły są w rozkwicie. A my widzimy, że są w zapaści i zmierzają ku przepaści.

4. My wierzymy, że receptą na uzdrowienie oświaty jest prywatyzacja szkół i bony oświatowe. A my uważamy, że to jest utopia, idea niemożliwa do realizacji w tym stuleciu.

5. My wierzymy, że zdecydowana większość nauczycieli i szkół jest dobra, profesjonalna, życzliwa, pracowita, innowacyjna i w ogóle są okej. A my widzimy, że zdecydowana większość uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych uczy się pod przymusem i nie lubi szkoły.

6. My wierzymy, że nauczyciele nie są zdolni do pracy bez centralnego zarządzania. Tylko nieliczni z nich, czyli wąska elita, potrafią działać autonomicznie. A my wierzymy, że gdyby stworzono odpowiednie warunki i możliwości, to okazałoby się, ta elita jest znacznie większa niż nam się wydaje.

7. My uważamy, że pomysły sprawdzone w Finlandii, USA czy Japonii warto i należy wprowadzić w naszej oświacie. A my sądzimy, że jeśli jakieś pomysły dobrze zadziałały w tamtych krajach, to jest wysokie prawdopodobieństwo, że nie sprawdzą się u nas.

Czy to możliwe, że u podstaw naszych debat, sporów i działań w szkole leżą dogmaty, intuicje lub mity, a nie badania, pomiary, eksperymenty, próby, chłodne analizy?

Wszyscy chcemy aby oświata, edukacja, szkoła były coraz lepsze. Ale co to znaczy „lepsze” ? Jak zmierzyć ową „lepszość”, jakie kryteria i narzędzia pomiaru zastosować  Jakie mogą być materialne dowody skuteczności procesu nauczania / uczenia się ucznia? Jakie mogą być materialne dowody skuteczności nauczyciela, szkoły i całego systemu oświaty powszechnej?

Czy tymi dowodami są oceny 1-6, czy wyniki testów PISA, czy coś innego? Co tym może być?

Notka o autorze: Wiesław Mariański jest byłym nauczycielem. Jak mówi, do szkoły uczęszcza od 48 lat – najpierw jako uczeń, potem jako nauczyciel, teraz jako rodzic. Prowadzi blog Głos rodzica w partnerskiej dla portalu Edunews.pl platformie blogowej Oś Świata (www.osswiata.pl).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie