Smutek pokongresowy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przybyłem, zobaczyłem, przeżyłem. 2 Kongres Polskiej Edukacji - odhaczone. Jak na imprezę, która kosztowała około 2 milionów złotych (mam nadzieję, że to plotki...) niewiele po niej zostanie poza tonami papierowych publikacji naprodukowanych przez organizatorów. Zastanawiam się, po co było to spotkanie? Komu ono było potrzebne? Czy było warto przyjechać?photo: sxc.hu

Nie jestem odosobniony w swoich pytaniach. Byliśmy na kongresie dużą grupą specjalistów od polskiej edukacji (to wielki, naprawdę wielki plus, że mogliśmy się spotkać), rozeszliśmy się po różnych sesjach. I co? No i nic... To co zwykle, pogadanki bez konstruktywnych rozwiązań. Rozważania o szkole głównie wstecz, a nie naprzód. Zero dyskusji o realnych problemach, ponieważ... nie ma tych problemów?

Ten kongres to jest taki chyba pokaz Systemu, który za wszelką cenę chce udowodnić, że jest dobry i piękny. Ale mu nie wychodzi, ponieważ jest jak polska szkoła. Zbiurokratyzowany, smutny, szary i nie potrafiący rozbudzić ciekawości. Obiecuje, że tworzy nową, wspaniałą szkołę, opartą na Nowych Wspaniałych Ramach... No i dowiadujemy się, że System jest dobry i to do niego trzeba się dopasować...

Ten Kongres zasługuje na ewaluację i informację zwrotną do jego organizatorów. Spróbujmy zebrać nasze opinie o tym, co widzieliśmy i publikujmy. NIe chowajmy głowy w piasek - wszak na takie wydarzenie przeznaczono ogromne środki z publicznych pieniędzy...

Organizatorom Kongresu dedykuję film z serii TED o rozbudzaniu ciekawości wśród uczniów. Moim zdaniem ten System, który mocno promuje Kongres Polskiej Edukacji, nigdy nie będzie w stanie tego sprawić... Bo to nie uczeń jest w centrum tegoż Systemu.

...

Smutny jestem, gdyż mam poczucie, że duże pieniądze w polskiej edukacji są źle wydawane. Na szczęście mam możliwość niezależnego wyrażania swoich opinii i uczuć. Wielu polskich nauczycieli i edukatorów nie ma takiego komfortu...

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie