Smutek pokongresowy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przybyłem, zobaczyłem, przeżyłem. 2 Kongres Polskiej Edukacji - odhaczone. Jak na imprezę, która kosztowała około 2 milionów złotych (mam nadzieję, że to plotki...) niewiele po niej zostanie poza tonami papierowych publikacji naprodukowanych przez organizatorów. Zastanawiam się, po co było to spotkanie? Komu ono było potrzebne? Czy było warto przyjechać?photo: sxc.hu

Nie jestem odosobniony w swoich pytaniach. Byliśmy na kongresie dużą grupą specjalistów od polskiej edukacji (to wielki, naprawdę wielki plus, że mogliśmy się spotkać), rozeszliśmy się po różnych sesjach. I co? No i nic... To co zwykle, pogadanki bez konstruktywnych rozwiązań. Rozważania o szkole głównie wstecz, a nie naprzód. Zero dyskusji o realnych problemach, ponieważ... nie ma tych problemów?

Ten kongres to jest taki chyba pokaz Systemu, który za wszelką cenę chce udowodnić, że jest dobry i piękny. Ale mu nie wychodzi, ponieważ jest jak polska szkoła. Zbiurokratyzowany, smutny, szary i nie potrafiący rozbudzić ciekawości. Obiecuje, że tworzy nową, wspaniałą szkołę, opartą na Nowych Wspaniałych Ramach... No i dowiadujemy się, że System jest dobry i to do niego trzeba się dopasować...

Ten Kongres zasługuje na ewaluację i informację zwrotną do jego organizatorów. Spróbujmy zebrać nasze opinie o tym, co widzieliśmy i publikujmy. NIe chowajmy głowy w piasek - wszak na takie wydarzenie przeznaczono ogromne środki z publicznych pieniędzy...

Organizatorom Kongresu dedykuję film z serii TED o rozbudzaniu ciekawości wśród uczniów. Moim zdaniem ten System, który mocno promuje Kongres Polskiej Edukacji, nigdy nie będzie w stanie tego sprawić... Bo to nie uczeń jest w centrum tegoż Systemu.

...

Smutny jestem, gdyż mam poczucie, że duże pieniądze w polskiej edukacji są źle wydawane. Na szczęście mam możliwość niezależnego wyrażania swoich opinii i uczuć. Wielu polskich nauczycieli i edukatorów nie ma takiego komfortu...

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie