Smutek pokongresowy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przybyłem, zobaczyłem, przeżyłem. 2 Kongres Polskiej Edukacji - odhaczone. Jak na imprezę, która kosztowała około 2 milionów złotych (mam nadzieję, że to plotki...) niewiele po niej zostanie poza tonami papierowych publikacji naprodukowanych przez organizatorów. Zastanawiam się, po co było to spotkanie? Komu ono było potrzebne? Czy było warto przyjechać?photo: sxc.hu

Nie jestem odosobniony w swoich pytaniach. Byliśmy na kongresie dużą grupą specjalistów od polskiej edukacji (to wielki, naprawdę wielki plus, że mogliśmy się spotkać), rozeszliśmy się po różnych sesjach. I co? No i nic... To co zwykle, pogadanki bez konstruktywnych rozwiązań. Rozważania o szkole głównie wstecz, a nie naprzód. Zero dyskusji o realnych problemach, ponieważ... nie ma tych problemów?

Ten kongres to jest taki chyba pokaz Systemu, który za wszelką cenę chce udowodnić, że jest dobry i piękny. Ale mu nie wychodzi, ponieważ jest jak polska szkoła. Zbiurokratyzowany, smutny, szary i nie potrafiący rozbudzić ciekawości. Obiecuje, że tworzy nową, wspaniałą szkołę, opartą na Nowych Wspaniałych Ramach... No i dowiadujemy się, że System jest dobry i to do niego trzeba się dopasować...

Ten Kongres zasługuje na ewaluację i informację zwrotną do jego organizatorów. Spróbujmy zebrać nasze opinie o tym, co widzieliśmy i publikujmy. NIe chowajmy głowy w piasek - wszak na takie wydarzenie przeznaczono ogromne środki z publicznych pieniędzy...

Organizatorom Kongresu dedykuję film z serii TED o rozbudzaniu ciekawości wśród uczniów. Moim zdaniem ten System, który mocno promuje Kongres Polskiej Edukacji, nigdy nie będzie w stanie tego sprawić... Bo to nie uczeń jest w centrum tegoż Systemu.

...

Smutny jestem, gdyż mam poczucie, że duże pieniądze w polskiej edukacji są źle wydawane. Na szczęście mam możliwość niezależnego wyrażania swoich opinii i uczuć. Wielu polskich nauczycieli i edukatorów nie ma takiego komfortu...

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie