Kto i jak odpowiada za reformy? (część trzecia)

fot. (C) Helena Polak

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pięćdziesiąt sześć lat temu zauważyłem podczas katechezy, że nie wszyscy pięciolatkowie rozumieją, co mówi do nich siostra Benigna. No cóż, nie z każdym mama rozmawiała tyle, co ze mną, nie z każdym rozmawiała babcia i prababcia. Dwa lata później, w pierwszej klasie, zauważyłem, że nie wszyscy siedmiolatkowie rozumieją, co mówi do nich pani Mrozowska. Bo Pani mówiła „lanie” po polsku, a kilkoro kolegów i koleżanek nie rozumiało. Może zresztą było ich więcej. No cóż, nie z każdym mama rozmawiała po polsku tyle, co ze mną, nie z każdym rozmawiała babcia i prababcia po niemiecku, a ojciec po śląsku. Byłem wygrany – miałem chrzestną mówiącą tymi językami, która nauczyła mnie czytać po polsku.

Kiedy po 25 latach wylądowałem w małej wiejskiej szkółce jako nauczyciel nauczania początkowego (zintegrowanego), stosunkowo szybko się zorientowałem, że dla większości moich wychowanków język polski nie jest językiem pierwszym. Wielu z nich znało tez inna historie już oficjalna historia ich wsi. Jeden z dziadków na przykład poczuł się urażony prezentem z okazji Dnia Dziadka, bo on nie jest dziadkiem, dziady są pod kościołem, a on jest starzykiem. Uczyłem więc polskiego jako drugiego po śląskim – przydała się glottodydaktyka…

Do dziś nie ma badań nad wpływem rodzinnego środowiska gwarowego/etnolektu/obcojęzycznego na kariery edukacyjne dajmy na to Górnoślązaków.

Do dziś nie ma badań nad wpływem braku 600 lat historii, kultury, sztuki Śląska/Śląska Górnego w podręcznikach. A Górnoślązacy swymi podatkami finansują kolejne reformy i kolejne przemilczenia oraz kłamstwa.

Tylko proszę nie myśleć, że przemilczeniami i kłamstwami reforma zapobiegnie "exit'owi", bo na Śląsku nikt nie zamierza opuszczać Rzeczpospolitej. Ci, którzy nas o to oskarżają, to często wyłącznie politykierzy, którzy nie znają innego sposobu podlizywania się centrali… nie masz wroga, to go wykreuj i stwórz alians. Nie masz się przed czym bronić, to wymyśl zagrożenie.
Bo Śląsk to duża kraina, bardzo duża… Na Śląsk składa się wiele barwnych, zróżnicowanych regionów. Trzeba sporo czasu, żeby li tylko powierzchownie poznać te regiony – ich współczesność, ich przeszłość, ich cywilizację i ich kulturę. Ich perspektywy.

Czy to jest możliwe przy scentralizowanej reformie oświatowej MEN? Obawiam się, że nie. Zasada mówi: od ogółu do szczegółu, ale właśnie problem tkwi w szczegółach.

Kto opowiada za szczegóły, ten odpowiada za całość. Kto opowiada za wszystko, nie ponosi odpowiedzialności za nic. Porządzi, skasuje i odchodzi na z góry przygotowane stanowisko.

 

O autorze: Aleksander Lubina jest emerytem, byłym nauczycielem, tłumaczem, publicystą, pisarzem, autorem wielu felietonów publikowanych m. in. w portalu Edunews.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie