Ćwiczenia z matematyki online ułatwiają naukę

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneMatematyka nie od dziś jest zmorą uczniów, dla których zawsze stanowiła jeden z najtrudniejszych przedmiotów. Zbliżająca się obowiązkowa matura z matematyki w 2010 r. będzie dla wielu poważnym wyzwaniem, któremu trudno będzie podołać opierając się wyłącznie na lekcjach matematyki w szkole. Może warto sięgnąć po inne pomoce naukowe?
 
W tym roku na egzamin z matematyki zdecydowało się 18% maturzystów. Za 2 lata nie będzie przed nim ucieczki. I tego najbardziej boją się matematycy. „Będzie pogrom. Jestem przerażony tym, że egzamin z matematyki będzie obowiązkowy.” - przewiduje Henryk Pawłowski, jeden z najbardziej znanych polskich nauczycieli matematyki, który uczy w toruńskim IV LO w Toruniu, prowadzi międzyszkolne koła matematyczne, jest m.in. członkiem Komitetu Głównego Olimpiady Matematycznej w Warszawie, wychował blisko 250 olimpijczyków, dwukrotnie zdobył tytuł polskiego Nauczyciela Roku.

Urzędnicy oświatowi nie mają niestety dobrego pomysłu na lepsze przygotowanie uczniów do matury. Ostatnio usłyszeliśmy o rozwiązaniach tradycyjnych – skoro uczniowie nie znają matematyki, to najlepiej zwiększyć im liczbę godzin lekcyjnych. Moim zdaniem to myślenie XX wieczne, które nie sprzyja większej efektywności edukacji, a utrzymuje system nauczania, który – jak widać po efektach – do dziś się nie sprawdził i już się nie sprawdzi.

Uważam, że warto poszukać innych rozwiązań. Jednym z nich są gry matematyczne. Matematyka jest podstawą praktycznie wszystkich gier komputerowych i sieciowych tak uwielbianych przez uczniów. W Stanach Zjednoczonych edukacyjnym hitem okazała się DimensionM – trójwymiarowa komputerowa gra fabularną dla uczniów szkół średnich, w której ich zadaniem jest ocalić świat przed groźnym bio-cyfrowym wirusem, właśnie przy wykorzystaniu znajomości matematyki. W DimensionM uczniowie mogą grać w pojedynkę lub w formacie rozgrywek z innymi uczniami z klasy, okręgu lub różnych zakątków świata. Gra i jej grafika jest na wysokim poziomie, a sam pomysł włączenia matematyki jako integralnej części gry video sprawdził się świetnie.
 
gry edukacyjne
 
Nauczyciele zdali sobie sprawę, że taka forma działa, sprawia, że uczniowie chcą się uczyć matematyki. „Jesteśmy świadkami wielkiej przemiany” - mówią matematycy - „przez pierwszych kilka tygodni widzieliśmy jak uczniowie szukają naszego wsparcia przed planowaną rozgrywkami, aby mogli nauczyć się więcej i pokonać kolegów… To podnosi notowania matematyki jako przedmiotu. Kiedy uczniowie oczekują, że wygrają grę, wygrywają tak naprawdę kolejną lekcję!” Warto dodać, że w wielu amerykańskich szkołach organizowane są już turnieje szkolne w oparciu o tą grę i powstał ranking najlepszych wyników.

Zamiast dokładać uczniom kolejne godziny zajęć, co raczej nie rozwiąże problemu złego przygotowania do matury z matematyki – Ministerstwo Edukacji mogłoby opracować zestaw gier matematycznych, dzięki którym przyszli maturzyści łatwiej opanowaliby materiał programowy. Dlaczego w MEN nikt nie myśli o takich narzędziach edukacyjnych?

Rozwiązaniem mogą być również być narzędzia (kursy) online ogólnodostępne dla uczniów, dzięki którym będą mogli uzupełnić luki w edukacji matematycznej. Takie rozwiązania od dłuższego czasu sprawdzają się w Wielkej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Jest wiele dowodów na to, że takie rozwiązania przynoszą wymierne korzyści edukacyjne.



Na świecie lekcje matematyki w Internecie cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jedno z największych na świecie wydawnictw edukacyjnych, Pearson Education, przeprowadziło w Stanach Zjednoczonych badanie, w którym dokonało analizy narzędzi przydatnych w edukacji od przedszkola do studiów I stopnia (licencjackich). Pearson opracował specjalny program do nauki matematyki online – MyMathLab, który, podobnie jak inne tego typu narzędzia, oferuje studentom możliwość dopasowania do swoich preferencji tempa uczenia się oraz możliwość odświeżenia i pogłębienia znajomości matematyki. Program współpracuje z podręcznikami do matematyki wydawanymi przez Pearson, a za 57 USD studenci uzyskują pełny dostęp do wszystkich zasobów matematycznych znajdujących się w podręcznikach, na których kupnie mogą zaoszczędzić w ten sposób majątek.
 
E-learning
 
W Rio Salado College w Tempe w Arizonie już ponad 50 tysięcy studentów korzysta z tutoriali online. Jak zauważa John Jensen, dziekan wydziału matematyki tej szkoły, duże znaczenie dla studiujących ma łatwość dostępu do źródeł wiedzy i możliwość wielokrotnego odtwarzania trudniejszych elementów kursu. Korzystanie z takich narzędzi jak na przykład MyMathLab poprawia rezultaty na egzaminach – w przypadku tego college’u odsetek osób, które zdały egzamin z matematyki wzrósł z 79 do 85 procent w ciągu ostatniego roku.

Pearson również potwierdza skuteczność opracowanych narzędzi do nauki matematyki online. W 2007 r. seria badań przeprowadzonych przez wydawnictwo wykazała, że korzystanie z MyMathLab podczas realizacji prac domowych z podstaw matematyki, wprowadzenia do algebry oraz algebry na poziomie wymaganym na studiach I stopnia, pomogło lepiej przygotować się do testów oraz ułatwiło zrozumienie szkolnych lekcji. W jednym z college’ów w Ohio aż 81% studentów opowiedziało się za realizacją prac domowych z matematyki online, a 50% przyznało, że korzystanie z MyMathLab zdecydowanie ułatwiło im zrozumienie praw matematyki. Pozytywnie o wykorzystaniu narzędzi do nauki matematyki online w trakcie edukacji szkolnej wypowiadają się rówież nauczyciele matematyki z innych stanów, zwracając uwagę na lepsze przygotowanie uczniów do egzaminów.

W anglojęzycznych zasobach Internetu można znaleźć wiele atrakcyjnych serwisów poświęconych nauce matematyki. Powstają na przykład multimedialne prezentacje wyjaśniające – także skomplikowane – prawa matematyki (The Math Factor). Poprzez serwis iTunes można uzyskać dostęp do cyklu podkastów poświeconych matematyce (MathGrad). Uniwersytet Berkeley - który słynie z dzielenia się wiedzą z wszystkimi użytkownikami Internetu, oferuje kurs oparty na podkastach dla osób zaintersowanych naukami informatycznymi.

Zasoby polskie rozwijają się znacznie wolniej. Jedną z najciekawszych propozycji, które pojawiły się w ostatnich latach jest serwis Poolicz.pl, który umożliwia dokonywanie skomplikowanych obliczeń matematycznych. Imponującym zasobem wiedzy i informacji na temat matematyki jest forum internetowe Forummatematyka.pl. Pojawiają się również próby tłumaczenia na polski zasobów anglojęzycznych, jak na przykład strona Learn-math.info. Ale to za mało, aby efektywnie pomóc tysiącom przyszłych maturzystów, dla których egzamin maturalny z matematyki będzie ciężkim orzechem do zgryzienia.

Kursy online uzupełniające wiedzę z matematyki coraz częściej okazują się skuteczną metodą uzupełnienia wiedzy. Są bardziej atrakcyjne dla uczniów niż nudne lekcje matematyki, mogą być łatwiej dopasowane do indywidualnego stylu uczenia się i preferencji. Problemem może być tylko przerzucenie odpowiedzialności za rezultat uczenia na studenta. Doświadczenia amerykańskie wskazują, że wielu kursantów zawiesza studia online z powodu braku utrzymania dyscypliny nauki. Mimo tego lepiej byłoby – podobnie jak w przypadku gier matematycznych – żeby Ministerstwo Edukacji Narodowej inwestowało środki publiczne w tego typu narzędzia, ponieważ raz dobrze opracowane, mogą służyć wielu rocznikom maturzystów. Tymczasem nauczanie matematyki tradycyjnymi metodami, na które na razie stawia MEN, może okazać się drogą na manowce dla wielu uczniów.

(Źródło: eSchoolNews, opr. własne)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie