Edukacja dzisiaj – możliwości i wyzwania

fot. Oktawia Gorzeńska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Doroczne spotkanie Szkół Microsoft Showcase (Microsoft EduDays 2019 w Tallinie) rozpoczęło się od inspirującego wystąpienia wiceprezydenta Microsoftu Anthony’ego Salcito – “Empowering Students to Achieve More” (o wzmacnianiu uczniów, by mogli osiągać więcej). Oto kilka najważniejszych myśli – refleksji z dzisiejszego wystąpienia, pokazujących, w którym miejscu jesteśmy, jakie wyzwania i możliwości niesie rzeczywistość.

W czasach postępującej cyfryzacji bardziej potrzebne są ludzkie umiejętności (human skills) – np. kreatywność, pasja, współpraca.

Dziś nie liczy się to, co wiemy, ale to, w jaki sposób potrafimy wykorzystać swoją wiedzę.

Zmiana rozpoczyna się w klasie, dlatego potrzebujemy wysokiej jakości edukacji, którą zagwarantować mogą nauczyciele. Technologia może pomóc pedagogom, nie zastąpi ważnego ludzkiego wymiaru procesu uczenia się.

Zmiana rozpoczyna się od świadomych liderów.

Dajmy uczniom głos! Niech pytają, pytają, pytają!

Zadajmy sobie pytanie – czy mamy instutucję, która uczy czy społeczność uczącą się?

Kluczowa jest zmiana kultury pracy – języka komunikacji, myślenia i działania:

1. Szanuj przeszłość, zdefiniuj przyszłość!
2. Działaj – prosto, ale strategicznie!
3. Nie możesz udawać/oszukiwać!
4. Zdefiniuj cel oparty na jasnej misji działania!
5. Wdrażaj symboliczne – małe i wielkie zmiany!
6. Zdefiniuj, kim jesteś!
7. Komunikuj, komunikuj, komunikuj!
8. Wykorzystaj technologię, by wspomóc zmianę!
9. Nabierz wiatru w żagle i działaj!

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska jest twórczynią Microsoft Flagship School (Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni) oraz szefową działu edukacji w Photon Entertainment Sp. z o.o. w Białymstoku. Jest absolwentką Leadership Academy for Poland oraz członkinią dwóch globalnych sieci - The Learnlife oraz Microsoft Innovator Educator Experts. Prowadzi własnego bloga edukacja-rozwój-zmiana.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie