Edukacja dzisiaj – możliwości i wyzwania

fot. Oktawia Gorzeńska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Doroczne spotkanie Szkół Microsoft Showcase (Microsoft EduDays 2019 w Tallinie) rozpoczęło się od inspirującego wystąpienia wiceprezydenta Microsoftu Anthony’ego Salcito – “Empowering Students to Achieve More” (o wzmacnianiu uczniów, by mogli osiągać więcej). Oto kilka najważniejszych myśli – refleksji z dzisiejszego wystąpienia, pokazujących, w którym miejscu jesteśmy, jakie wyzwania i możliwości niesie rzeczywistość.

W czasach postępującej cyfryzacji bardziej potrzebne są ludzkie umiejętności (human skills) – np. kreatywność, pasja, współpraca.

Dziś nie liczy się to, co wiemy, ale to, w jaki sposób potrafimy wykorzystać swoją wiedzę.

Zmiana rozpoczyna się w klasie, dlatego potrzebujemy wysokiej jakości edukacji, którą zagwarantować mogą nauczyciele. Technologia może pomóc pedagogom, nie zastąpi ważnego ludzkiego wymiaru procesu uczenia się.

Zmiana rozpoczyna się od świadomych liderów.

Dajmy uczniom głos! Niech pytają, pytają, pytają!

Zadajmy sobie pytanie – czy mamy instutucję, która uczy czy społeczność uczącą się?

Kluczowa jest zmiana kultury pracy – języka komunikacji, myślenia i działania:

1. Szanuj przeszłość, zdefiniuj przyszłość!
2. Działaj – prosto, ale strategicznie!
3. Nie możesz udawać/oszukiwać!
4. Zdefiniuj cel oparty na jasnej misji działania!
5. Wdrażaj symboliczne – małe i wielkie zmiany!
6. Zdefiniuj, kim jesteś!
7. Komunikuj, komunikuj, komunikuj!
8. Wykorzystaj technologię, by wspomóc zmianę!
9. Nabierz wiatru w żagle i działaj!

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska jest twórczynią Microsoft Flagship School (Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni) oraz szefową działu edukacji w Photon Entertainment Sp. z o.o. w Białymstoku. Jest absolwentką Leadership Academy for Poland oraz członkinią dwóch globalnych sieci - The Learnlife oraz Microsoft Innovator Educator Experts. Prowadzi własnego bloga edukacja-rozwój-zmiana.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie