Jak ograniczyć ocenianie stopniami w szkole?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zamiast oceniania stopniami – promujmy dialog, który pomaga uczniowi się uczyć. Poniżej przedstawię kilkanaście wskazówek dla nauczyciela – prowadzących do ograniczenia oceniania stopniami.

1. Musimy zmienić dyskusję o stopniach na dyskusję o uczeniu się w szkole.

2. Zachęcaj uczniów do zamiany pytania: „Co dostałem?” na pytanie: „Czego się nauczyłem?”.

3. Zamiast wystawiania ocen (stopniami lub innymi znakami), przekaż uczniowi informację zwrotną o jego pracy.

4. Jeśli uczeń otrzymuje stopień jako ocenę, traci motywację do dalszej nauki. Przekazuj uczniom wartościową, konkretną informację zwrotną, która pomoże im się rozwijać.

5. Zaangażuj uczniów w proces uczenia się

6. Uczniowie uczą się efektywniej, gdy wiedzą, jakie są w stosunku do nich oczekiwania. Przekazuj uczniom kryteria sukcesu do pracy i zadbaj o to, aby byli świadomi, że stopniowo zdobywają wymaganą wiedzę.

7. Organizuj podczas lekcji rozmowy między uczniami i nawiązuj dialog z uczniami.

8. Pozwól uczniom na samodzielność, nie podawaj gotowych odpowiedzi, daj im samym dojść do rozwiązania.

9. Pozwól uczniom na samodzielne planowanie i prowadzenie swojego procesu uczenia się.

10. Pozwól uczniom wybierać. Ustalaj z nimi kryteria sukcesu ,dopuszczaj samodzielny wybór drogi uczenia się.

11. Dawaj uczniom w trakcie uczenia się informację zwrotną o ich pracy. Rób stop klatki, aby przekazać uczniom na bieżąco opinię o ich pracy.

12. Ucz uczniów przekazywania sobie wzajemnie informacji zwrotnej w formie oceny koleżeńskiej.

13. Dzięki ocenie koleżeńskiej uczniowie wzajemnie sobie pomagają w uczeniu się, ale również łatwiej odnajdują zagadnienia, nad którymi powinni sami jeszcze popracować.

14. Stosuj OK zeszyt, aby uczniowie sami mogli śledzić swoje postępy.

15. Ogranicz oceny stopniami na rzecz śledzenia przez ucznia własnego rozwoju widocznego w OK zeszycie.

16. Ucz uczniów samooceny, czyli formułowania opinii o swojej własnej pracy.

17. Samoocena jest najwartościowszą formą oceniania. Wpływa na odpowiedzialność uczniów za własny proces uczenia się. Stosuj ją jak najczęściej.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie