Jak ograniczyć ocenianie stopniami w szkole?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zamiast oceniania stopniami – promujmy dialog, który pomaga uczniowi się uczyć. Poniżej przedstawię kilkanaście wskazówek dla nauczyciela – prowadzących do ograniczenia oceniania stopniami.

1. Musimy zmienić dyskusję o stopniach na dyskusję o uczeniu się w szkole.

2. Zachęcaj uczniów do zamiany pytania: „Co dostałem?” na pytanie: „Czego się nauczyłem?”.

3. Zamiast wystawiania ocen (stopniami lub innymi znakami), przekaż uczniowi informację zwrotną o jego pracy.

4. Jeśli uczeń otrzymuje stopień jako ocenę, traci motywację do dalszej nauki. Przekazuj uczniom wartościową, konkretną informację zwrotną, która pomoże im się rozwijać.

5. Zaangażuj uczniów w proces uczenia się

6. Uczniowie uczą się efektywniej, gdy wiedzą, jakie są w stosunku do nich oczekiwania. Przekazuj uczniom kryteria sukcesu do pracy i zadbaj o to, aby byli świadomi, że stopniowo zdobywają wymaganą wiedzę.

7. Organizuj podczas lekcji rozmowy między uczniami i nawiązuj dialog z uczniami.

8. Pozwól uczniom na samodzielność, nie podawaj gotowych odpowiedzi, daj im samym dojść do rozwiązania.

9. Pozwól uczniom na samodzielne planowanie i prowadzenie swojego procesu uczenia się.

10. Pozwól uczniom wybierać. Ustalaj z nimi kryteria sukcesu ,dopuszczaj samodzielny wybór drogi uczenia się.

11. Dawaj uczniom w trakcie uczenia się informację zwrotną o ich pracy. Rób stop klatki, aby przekazać uczniom na bieżąco opinię o ich pracy.

12. Ucz uczniów przekazywania sobie wzajemnie informacji zwrotnej w formie oceny koleżeńskiej.

13. Dzięki ocenie koleżeńskiej uczniowie wzajemnie sobie pomagają w uczeniu się, ale również łatwiej odnajdują zagadnienia, nad którymi powinni sami jeszcze popracować.

14. Stosuj OK zeszyt, aby uczniowie sami mogli śledzić swoje postępy.

15. Ogranicz oceny stopniami na rzecz śledzenia przez ucznia własnego rozwoju widocznego w OK zeszycie.

16. Ucz uczniów samooceny, czyli formułowania opinii o swojej własnej pracy.

17. Samoocena jest najwartościowszą formą oceniania. Wpływa na odpowiedzialność uczniów za własny proces uczenia się. Stosuj ją jak najczęściej.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie