Po drugiej stronie lustra

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co się stanie, kiedy ekspert z danej dziedziny, "przypadkiem", w sposób może do końca nie zamierzony, trafi do szkoły w roli nauczyciela i będzie chciał w sposób odpowiedzialny i rzetelny pomóc młodym umysłom zrozumieć dany przedmiot. Weźmy „na tapetę” na przykład - fizykę w szkole podstawowej. Posłuchajmy ciekawej historii profesora Lecha Mankiewicza i jego obserwacji "świeżego belfra".

Podczas INSPIR@CJI 2022 zaprosiliśmy prof. Mankiewicza do podzielenia się swoimi obserwacjami z pracy w szkole podstawowej. Będąc wybitnym naukowcem, astronomem i fizykiem, w latach 2007-2019 dyrektorem Centrum Fizyki Teoretycznej Polskiej Akademii Nauk, osobą z wielkimi doświadczeniem w obszarze popularyzacji nauki, dzięki której było możliwe powstanie Khan Academy Polski - prof. Mankiewicz na temat edukacji szkolnej wypowiadał się (i wypowiada) dość często. Jak jednak przyznaje - po przejściu "na drugą stronę lustra" okazało się, że nie wszystko wygląda tak, jak to sobie wyobrażał.

Co było pierwszym odkryciem? Profesor Mankiewicz dość szybko zorientował się, że to, czego oczekuje ode mnie podstawa programowa firmowana przez MEiN i podręcznik do fizyki, jeśli chodzi o zakres materiału - całkowicie przekracza możliwości jego uczniów. Jak zauważa, reformy z ostatnich kilkunastu lat zrobiły z podstawy programowej do fizyki twór, przez który absolutnie nie da się przeciągnąć logicznej ścieżki. Nie sposób zrozumieć, co powinno być oczywiste przy dobrze opracowanej podstawie, że pewne zjawiska w fizyce łączą się spójnie w pewną całość. Celem nauczania fizyki na podstawie szkoły podstawowej powinno być budowanie ogólnego zrozumienia zjawisk fizycznych i zaufania do metody naukowej. Pogłębienie zagadnień - dopiero na kolejnym etapie nauki. Nic z tego nie otrzymujemy w obecnie przyjętych ramach.

Jak zatem ekspert od fizyki może poradzić sobie z jej tłumaczeniem młodym umysłom? Zobaczmy fascynujące wystąpienie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie