Łatwo zrobić pierwszy krok ku zmianie

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego szkoła musi się zmienić? Jaką metodykę nauczania należy przyjąć, aby poprawić jakość kształcenia? Podczas seminarium Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową „Przyszłość pomorskiej edukacji – scenariusze rozwoju“, zapytaliśmy dr Marzenę Żylińską z Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu, jakie zmiany są najpilniejsze w nauczaniu szkolnym.

Potrzebujemy szkoły która będzie proinnowacyjna, która będzie kształcić i kształtować osoby aktywne, umiejące podejmować decyzje i brać odpowiedzialność za działania. Takich osób dziś polska szkoła nie kształci. Nauczycielowi łatwiej jest skorzystać z istniejących scenariuszy zajęć, podręczników, które mają ułożoną strukturę i dopasowane zadania do każdego elementu, niż postawić na żywioł i zacząć pracować z uczniami metodą webquestu.

Dr Żylińska przekonuje, że pierwszy krok do zmiany może być stosunkowo łatwy i nie wymaga specjalnego przygotowania nauczyciela. Podaje przykład z pracy ze swoimi studentami, którym daje zadanie, aby w pracy z uczniami zamieniali role. Uczniowie są przyzwyczajeni do tego, że na co dzień występują w wielu rolach, są aktywni, czegoś się od nich oczekuje. Dla nich czas spędzony w szkole, gdy muszą być głównie biernym odbiorcą, to sytuacja demotywująca do nauki.

Obecny system edukacji niczego nikomu nie ułatwia, ale jeśli chcemy coś zmienić, musimy zacząć to robić – uważa dr Żylińska. Posłuchajmy podkastu:

{mp3}mzylinska{/mp3}

 

Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie