Łatwo zrobić pierwszy krok ku zmianie

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego szkoła musi się zmienić? Jaką metodykę nauczania należy przyjąć, aby poprawić jakość kształcenia? Podczas seminarium Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową „Przyszłość pomorskiej edukacji – scenariusze rozwoju“, zapytaliśmy dr Marzenę Żylińską z Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu, jakie zmiany są najpilniejsze w nauczaniu szkolnym.

Potrzebujemy szkoły która będzie proinnowacyjna, która będzie kształcić i kształtować osoby aktywne, umiejące podejmować decyzje i brać odpowiedzialność za działania. Takich osób dziś polska szkoła nie kształci. Nauczycielowi łatwiej jest skorzystać z istniejących scenariuszy zajęć, podręczników, które mają ułożoną strukturę i dopasowane zadania do każdego elementu, niż postawić na żywioł i zacząć pracować z uczniami metodą webquestu.

Dr Żylińska przekonuje, że pierwszy krok do zmiany może być stosunkowo łatwy i nie wymaga specjalnego przygotowania nauczyciela. Podaje przykład z pracy ze swoimi studentami, którym daje zadanie, aby w pracy z uczniami zamieniali role. Uczniowie są przyzwyczajeni do tego, że na co dzień występują w wielu rolach, są aktywni, czegoś się od nich oczekuje. Dla nich czas spędzony w szkole, gdy muszą być głównie biernym odbiorcą, to sytuacja demotywująca do nauki.

Obecny system edukacji niczego nikomu nie ułatwia, ale jeśli chcemy coś zmienić, musimy zacząć to robić – uważa dr Żylińska. Posłuchajmy podkastu:

{mp3}mzylinska{/mp3}

 

Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie