Dlaczego szkoła musi się zmienić? Jaką metodykę nauczania należy przyjąć, aby poprawić jakość kształcenia? Podczas seminarium Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową „Przyszłość pomorskiej edukacji – scenariusze rozwoju“, zapytaliśmy dr Marzenę Żylińską z Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu, jakie zmiany są najpilniejsze w nauczaniu szkolnym.
Potrzebujemy szkoły która będzie proinnowacyjna, która będzie kształcić i kształtować osoby aktywne, umiejące podejmować decyzje i brać odpowiedzialność za działania. Takich osób dziś polska szkoła nie kształci. Nauczycielowi łatwiej jest skorzystać z istniejących scenariuszy zajęć, podręczników, które mają ułożoną strukturę i dopasowane zadania do każdego elementu, niż postawić na żywioł i zacząć pracować z uczniami metodą webquestu.
Dr Żylińska przekonuje, że pierwszy krok do zmiany może być stosunkowo łatwy i nie wymaga specjalnego przygotowania nauczyciela. Podaje przykład z pracy ze swoimi studentami, którym daje zadanie, aby w pracy z uczniami zamieniali role. Uczniowie są przyzwyczajeni do tego, że na co dzień występują w wielu rolach, są aktywni, czegoś się od nich oczekuje. Dla nich czas spędzony w szkole, gdy muszą być głównie biernym odbiorcą, to sytuacja demotywująca do nauki.
Obecny system edukacji niczego nikomu nie ułatwia, ale jeśli chcemy coś zmienić, musimy zacząć to robić – uważa dr Żylińska. Posłuchajmy podkastu:
{mp3}mzylinska{/mp3}
Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)