Rozmowy o szkole 2.0

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas konferencji "Szkoła z klasą 2.0" zorganizowanej w Warszawie przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą rozmawialiśmy z prof. Maciejem M. Sysło z Uniwersytetu Wrocławskiego i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu - na temat idei szkoły 2.0 jako pewnego kierunku rozwoju edukacji. Zapraszamy do wysłuchania podkastu.

Znacznik 2.0 przyjęto używać przy opisywaniu zmiany, która nastąpiła w ostatniej dekadzie (ok. 2004 Tim O’Reilly upowszechnił termin Web 2.0) po pojawieniu się społecznościowego internetu, w którym przestaliśmy być – jako użytkownicy sieci – jedynie biorcami treści w nim publikowanych. Pojawienie się narzędzi umożliwiających współuczestnictwo w kształtowaniu zasobów sieci wyzwoliło niespotykaną aktywność internautów, wskutek czego nastąpił i ciągle następuje dynamiczny przyrost ilości informacji dostępnej w sieci. Każdy z nas może być nie tylko czytelnikiem, ale i autorem treści, które będą mogli czytać i komentować inni internauci.

Analogicznie możemy – choć jak widać ze sporym opóźnieniem – mówić o idei szkoły 2.0, która wyzwoli większą aktywność i kreatywność uczestników szkoły: przede wszystkim uczniów, ale i nauczycieli, z pożytkiem dla rozwoju tak osobistego, jak i całego systemu oświaty. Idea ta w zasadzie na całym świecie, we wszystkich narodowych systemach edukacji, znajduje się jeszcze w powijakach, choć niektóre kraje są bardziej zaawansowane w tej istotnej przebudowie i unowocześnianiu szkolnictwa (np. Korea Płdn., Wielka Brytania, Singapur, Stany Zjednoczone). Inicjatywy budowy szkoły 2.0 pojawiają się także w Polsce, czego dowodem są projekty realizowane m.in. przez CEO czy koalicję podmiotów na Dolnym Śląsku (Dolnośląska e-Szkoła).

Warte podkreślenia jest to, że sama idea Szkoły 2.0 nie stoi w opozycji do idei szkoły jako takiej. Możemy mówić o przejściu na wyższy etap rozwoju szkoły – o szerszym włączeniu technologii informacyjnej w proces nauczania poprzez wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technicznych, odpowiednie przygotowanie nauczycieli, oraz utworzenie elektronicznych platform uczenia się. To, czego nam w Polsce brakuje, to systemowego podejścia do tak istotnej zmiany w szkole – Ministerstwo Edukacji Narodowej w zasadzie milczy w temacie tak istotnych zmian w nauczaniu i uczeniu się. Posłuchajmy rozmowy z prof. Maciejem M. Sysło, który od wielu lat zaangażowany jest w prace nad modernizacją polskiej szkoły:

{mp3}msyslo_szkola20{/mp3}

 

Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie